Auteur Topic: Rechter kanaal heel dof en weinig tot geen hoge tonen.  (gelezen 4769 keer)

Jansen

• Newbie
  • *
Rechter kanaal heel dof en weinig tot geen hoge tonen.
« Gepost op: 8 augustus 2013, 11:32:44 »
Beste mensen,

Ik heb onlangs een goedkoop maar uitgebreid ogend tapedeckje op de kop getikt. Een Sony TC-KB920S. Ik ben stukjes gaan opnemen en het viel
meteen op dat met het terug luisteren het rechter kanaal hoge tonen miste en dof klonk. Links werkte perfect. Ik heb toen een tape gepakt waar al
muziek op stond die ooit met een ander deck opgenomen was en die speelde probleemloos af. Dus de afspeel kop is het probleem niet. De opname kop lijkt me het probleem. Ik heb gister de koppen schoongemaakt met 96% alcohol en een wattenstaafje. Helaas geen resultaat. Links is perfect, recht is knudde.

Nu heb ik vandaag maar eens een demagnetizer besteld via conrad. Ik wou zo'n ding al zo lang hebben.

Mijn vraag is dus,

denken jullie dat dit met de demagnetizer opgelost kan worden? Of zijn er nog meer dingen die ik zou kunnen checken?

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Rechter kanaal heel dof en weinig tot geen hoge tonen.
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2013, 12:28:58 »
Als de weergave van een goede voorbespeelde band niet goed is, kan het niet aan de opnamekop liggen, tenzij het om een gecombineerde kop gaat.
Het motto is: eerst koppen reinigen en eventueel demagnetiseren, dan checken op slijtage, vervolgens de bandloop en bandspanning controleren.
Is het dan nog niet goed dan moet er naar de afregeling en elektronica worden gekeken.

frank

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2013, 13:00:40 »
Als de weergave van een goede voorbespeelde band niet goed is, kan het niet aan de opnamekop liggen, tenzij het om een gecombineerde kop gaat.

Nee, dit is een relatief nieuw 3 koppendeckje van eind jaren '90. Vermoedelijk een van de laatste die Sony heeft gemaakt dus waarschijnlijk met een hoog plasticgehalte. Niettemin is het niet aannemelijk dat de opnamekop nu al versleten is tenzij iemand er dag in, dag uit mee heeft gedraaid. Inderdaad eerst goed schoonmaken (met alcohol lukt het soms niet bij hardnekkig vuil in de kopspleet) en demagnetiseren. Ook een visuele inspectie van de kop op slijtage is natuurlijk een goed punt om mee te starten.

Jansen

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2013, 14:02:46 »
Ik krijg alleen slecht geluid in het rechter kanaal als ik iets afpeel dat ik met dat tapedeck opgenomen heb. Pak ik een bandje met oude opnames die op een ander deck zijn gemaakt dat is links rechts prima. Dus vandaar dat ik vermoed dat het de opname kop is. Ik heb dus schoongemaakt, al moet ik zeggen dat aan het wattenstaafje te zien, de koppen niet echt vuil waren. Zo op het eerste oog ( maar ik ben dan ook absoluut geen expert ) zien de koppen er goed uit. Waaraan kan ik zien of de kopjes eventueel slijtage hebben?

Het is inderdaad een deck uit zo ongeveer 1998. Niet super oud. Heeft een eraser kop, een opname en playback kop die vlak naast elkaar staan.

Ik moet nog gaan demagnetiseren. Ik heb het apparaatje binnen een halve week in huis, daarom wou ik weten wat ik in de tussentijd nog meer zou kunnen checken/schoonmaken etc...

alvast bedankt voor het meedenken.

Jansen

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2013, 14:06:49 »

Jansen

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2013, 14:08:16 »
bovenstaande foto heb ik gegoogled dus is hetzlfde type deck als ik heb, maar niet een foto van mezelf.

frank

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2013, 16:26:30 »
Ik krijg alleen slecht geluid in het rechter kanaal als ik iets afpeel dat ik met dat tapedeck opgenomen heb. Pak ik een bandje met oude opnames die op een ander deck zijn gemaakt dat is links rechts prima.

En wat gebeurt er dan als je een bandje opneemt met dit deck en het dan afspeelt op een ander deck? Krijg je dan ook dof geluid? Dan weet je in elk geval zeker dat het aan de opname ligt van het rechter kanaal van de Sony.

Jansen

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2013, 16:33:48 »
Das inderdaad een goede test. Ik heb alleen op dit moment geen andere functionerend tape deck thuis behalve dan die Sony.
hmmm....

frank

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2013, 15:03:38 »
En wat gebeurt er dan als je een bandje opneemt met dit deck en het dan afspeelt op een ander deck? Krijg je dan ook dof geluid? Dan weet je in elk geval zeker dat het aan de opname ligt van het rechter kanaal van de Sony.

Eigenlijk is mijn eigen vraag een beetje zinloos aangezien het een 3-koppendeck is. Als de muziek, die je met de Sony opneemt, dof klinkt op het rechter kanaal tijdens nabandcontrole terwijl 'vreemde' cassettes wel goed klinken op dit deck dan moet het in he rechter kanaal van de opnamekop liggen ofwel aan het rechter deel van het opnamecircuit. Tijdens nabandcontrole kun je immers direct controleren wat je zojuist opgenomen hebt en als dat dof klinkt (en vreemde cassettes niet) dan ligt het niet aan de weergavekop.

Jansen

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 9 augustus 2013, 15:39:42 »
Dat is precies wat ik vermoed. Ik heb nogmaals de koppen schoongemaakt en ookal is het enigzins beter geworden, toch mist het rechterkanaal tijdens monitoring ( nabandcontrole?) veel definitie in de hoge tonen. Ik ben erg benieuwd wanneer ik het demagnetizer apparaat binnen heb of het dan nog veel beter wordt.

Calimero

• Sr. Member
  • Ik loop al jaaaren met een ei-pet ....
« Reactie #10 Gepost op: 9 augustus 2013, 16:10:30 »
Hoe is de sporenverdeling bij een cassette ?
Kan het ook zijn dat de kop er iets naast staat ?
Omdat het soms grappig is : https://twitter.com/DutchSpeakwords

Integra

• Jr. Member
  • **
  • Teac / Tascam freak!!!
    • foto's oude studio
« Reactie #11 Gepost op: 9 augustus 2013, 17:36:26 »
<====
<====
====>
====>

Links en rechts pal naast elkaar dus

Jansen

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 9 augustus 2013, 18:42:48 »
Okay, dus zoals jij het bedoeld Integra, de bovenste 2 streepjes is een stereo links/rechts, en de onderste 2 streepjes ook een stereo paar?

Calimero

• Sr. Member
  • Ik loop al jaaaren met een ei-pet ....
« Reactie #13 Gepost op: 9 augustus 2013, 19:34:57 »
En welk spoor ligt dan buiten ?

@ Integra: Als je even L en R bij de pijltjes zet ....
Omdat het soms grappig is : https://twitter.com/DutchSpeakwords

Jansen

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 9 augustus 2013, 19:51:44 »
van boven naar beneden: l,r,r,l  geloof ik