Auteur Topic: instellen bias voorzijde  (gelezen 2773 keer)

debeukenoot

• Newbie
  • *
instellen bias voorzijde
« Gepost op: 20 maart 2013, 19:59:23 »
Hallo,

Mijn 1e 'echte' topic. Het betreft een N4520 maar mogelijk is het een algemenere vraag die ergens anders thuishoort.

Met de instelbare voormagnetisatie kun je de recorder aanpassen aan de gebruikte bandsoort.

Is hiervoor een methode, of gaat dat op gehoor?

Grtz. Jan

frank

• Hero Member
Re: instellen bias voorzijde
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2013, 09:13:01 »
Hallo Jan, welkom hier!

Ja, daar is een methode voor maar die gaat voor 'thuisgebruikers' wel een beetje erg ver. In principe moet je de bias zodanig instellen dat je een vlakke karakteristiek krijgt. Dat wil zeggen dat je bij verschillende toonhoogten een zo vlak mogelijk (lees: met zo min mogelijk fluctuaties) uitgangssignaal moet zien te krijgen. Om dat te kunnen testen/instellen heb je een toongenerator en een oscilloscoop nodig. De toongenerator sluit je dan aan op de ingangen van het deck en je laat de band, waarop je de recorder wilt inregelen, een aantal pieptoontjes opnemen, zo tussen de 1 kHz en de 15 kHz bij een lage spanning; bijv. -10 dB of -20 dB. Op de scoop moet je nu bij al die toontjes een (ongeveer) gelijke uitgangsspanning zien te krijgen. Als dat niet het geval is dan zul je de bias regelaar weer ietsje moeten verdraaien en opnieuw naar het scoopbeeld kijken. Mocht je volgende week een ander merk/soort band gaan gebruiken dan begint het hele proces weer opnieuw.
Je begrijpt waarschijnlijk al dat dit ondoenlijk is, tenzij je uiterste perfectie nastreeft. En dan moet je je nog afvragen of je het minimale verschil ook daadwerkelijk hoort. Ik las in het voorsteltopic dat je Abraham al hebt gezien dus zullen je oren ongeveer net zo oud zijn en de vraag is of die op die leeftijd de kleine verschillen nog kunnen waarnemen. Voor zover ik weet is de N-4520 (ik heb hem zelf ook thuis staan) vanuit de fabriek afgeregeld op BASF LPR tape zodat je deze kunt gebruiken met de bias regelaar in de '0' stand. Verder zou ik het gewoon op het gehoor doen. Je kunt de bias wel willen afregelen met een toongenerator en een oscilloscoop maar dan is het nog maar de vraag of je oren tevreden zijn met het resultaat. Ik heb ook wel eens een deck afgeregeld met een toongenerator en een scoop maar dan stond de bias er toch nog een tikkie naast als ik met behulp van mijn gehoor ging luisteren wat 'prettig' klinkt. Je bent immers zelf degene die naar de opnames moet gaan luisteren dus het afregelen van je eigen deck doe je voor jezelf; niet voor een ander.  Mocht je iets teveel bijstroom insturen dan is er kans op vervorming maar dat levert voor sommige luisteraars wel wat meer hoge tonen/ 'frisser' geluid op. Die kans is echter niet zo gek groot als je een goede tape gebruikt en de VU meters niet teveel in het rood stuurt.
De hierboven beschreven op-het-gehoor methode is dus niet de wetenschappelijke manier. Daarmee kan het eventueel wel maar kan nogal tijdrovend zijn en de vraag blijft dus of je met de wetenschappelijke manier het geluid 'prettig' vindt. Niettemin is een N-4520 een prima deck en klinkt naar mijn mening uitstekend. Ze hebben soms last van wat vage klachten maar daar is hier en op andere fora al het een en ander over geschreven.

Voor mijn eigen decks ben ik een beetje afgestapt van de toongenerator-scoop methode omdat ik niet altijd helemaal tevreden was met het resultaat. Als ik nog wel eens een eigen deck afregel dan leg ik het op de salontafel neer die in principe voor de zitplaats op de bank midden tussen de luidsprekers in staat (dus zeg maar: de 'luisterpositie'). Ik sluit het deck rechtstreeks aan op een CD-speler die naast het deck op tafel staat. Met een wat langere, maar kwalitatief goede audiokabel, sluit ik de uitgangen van het deck aan op mijn versterker. In de CD-speler gaat een CD met veel dynamiek. Ik maak vaak gebruik van de CD 'The Nightfly' van Donald Fagen. Vervolgens plug ik alleen het linker kanaal van de CD-speler in de recorder. Door een keer of 10 ? 20 te schakelen tussen source en tape luister ik of er verschillen zijn tussen de bron en de opgenomen band. Als er grote verschillen zijn dan regel ik bias bij, zodanig dat de verschillen praktisch niet meer hoorbaar zijn. Als het linker kanaal gedaan is dan trek ik het stekkertje eruit en doe daarna het rechter kanaal op dezelfde wijze. Bij een N-4520 heeft het geen zin om het kanaal voor kanaal te doen aangezien de externe bias regelaar daar 'stereo' is uitgevoerd en je dus beide kanalen tegelijk doet. Daarna zou je de test ook nog eens kunnen doen op verschillende snelheden. Maar je moet jezelf niet voor de gek houden om het deck perfect te willen laten klinken op bijv. 38 cm/s terwijl je die snelheid misschien nooit gebruikt. Als je dat namelijk doet dan kan het zijn dat je teveel inlevert op 19 cm/s en 9,5 cm/s.  Als je daarentegen de laagste snelheid aanhoudt als referentie/instelling dan kan het zijn dat het geluid op 38 cm/s te slisserig wordt. In dit geval zou ik 19 cm/s aanhouden als referentie. Bij 9,5 cm/s lever je dan misschien iets in en op 38 cm/s wordt het geluid dan wat 'frisser'. Het ligt er net aan wat je zelf prettig vindt hierin. Maar nogmaals: dit is dus niet de wetenschappelijke methode maar het levert voor de thuisgebruiker wel een acceptabel alternatief.

Frank
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2013, 09:27:38 door frank »

debeukenoot

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2013, 11:56:41 »
ZO
Dat is nog eens een uitleg Frank, thanks!

Ik kwam er dus idd vorige week achter dat het voor mij bij 11 kHz zo'n beetje ophoudt.. ??? :o :(

Tot nu toe heb ik wat probeersels opgenomen op het gehoor.
Mogelijk heb ik daardoor het hoog wat extra aangezet vanwege mijn oren.
(maarja, ik moet er per slot van rekening ook zelf naar luisteren)

Zal eens een aantal punten meten, gebruikmakend van de VU meters als meetinstrument.

PS
Kreeg bij de recorder een paar BASF LPR 30p tapes
Kan ik hiermee aan de slag?

Grtz. Jan

frank

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2013, 15:34:22 »
BASF LPR30P zegt mij niets. LPR is leverbaar geweest in 35 micron dikte maar dan heet de tape LPR35.
Hij is ook leverbaar geweest in 26 micron en dan heet hij DPR26. LPR35 en DPR26 waren een beetje de standaard referentiebanden voor een N-4520. Ik denk dat je dan LPR35 erbij gekregen hebt. Daarmee zou je aan de slag kunnen gaan. Je hoort zelf snel genoeg of de opnames voldoende naar je zin klinken. Gewoon meteen source-tape vergelijken en je weet het  ;) Anders even met de bias regelaar bijregelen zodat het source-tape verschil qua klank zo klein mogelijk is.

debeukenoot

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2013, 20:59:32 »
Het is LGR 30p en heeft een soort van roze/rode achterkant.

Vandaag nog een akai 630d opgepikt....die grote spoelen zijn best leuk!

Grtz. Jan