Auteur Topic: De forum-machine  (gelezen 4049 keer)

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
De forum-machine
« Gepost op: 25 maart 2009, 23:51:52 »
Het forum draait op een niet al te jonge PC, met een kloksnelheid van 1,3 GHz. Er zit 512 MB geheugen in.
De computer is voorzien van SuSE Linux dat tevens wordt gebruikt als netwerkserver binnen mijn huis-netwerk. Daar staat inmiddels een Ubuntu server proef te draaien om de fileservertaak over te nemen.
De bedoeling is dat beide servers energievriendelijke Compaq small form factor desktopjes worden, dus van die kleine machientjes zonder ventilator. Zuinig en geruisloos, en prima voor servergebruik.

Op dit moment staat hij met een lange LAN-kabel op zolder. Ik kan hem remote bedienen via PuTTy, een handig terminalprogrammaatje, en ook via webbased interface: Webmin, waarmee ik alle serverinstellingen, mailserver en firewall kan instellen.

Al met al is het ding vrijwel gratis. Alleen heb ik wat extra geheugen gekocht wat ik binnenkort plaats. Dan draait hij met 1 GB geheugen: ruim voldoende.

Het internetgebeuren bestaat uit de domeinnaam tapedeckforum.nl die wonder boven wonder nog vrij bleek te zijn en die redelijk goedkoop geregistreerd is. Daarnaast maak ik gebruik van een gratis DNS-controlepaneel bij zoneedit.com. Hiermee is het mogelijk om webserver, subdomeinen, mailserver, ftpserver en andere grappen in te stellen. Allemaal handwerk, maar da's de hobby zullen we maar zeggen.

Ikzelf ben dus ook de admin; Grote Maurice en ik doen de modereertaken.

Harde schijf is 40 GB. Het forum neemt haast niks in beslag.

De forum software is, zoals je ziet, SMF: Simple Machines Forum. Het is in wezen een PHP-script. Er achter draait een database onder MySQL.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2009, 23:56:09 door sterremuur »

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re:De forum-machine
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2009, 23:40:04 »
Sinds vandaag draait het forum op een HP Compaq d530U.
Overzetten ging eigenlijk vrij snel. Alleen moest op de nieuwe server die onder Ubuntu Linux draait een nieuwe virtual server worden aangemaakt.
De oude server draait nu als bestandenserver en backupserver en is niet meer aangesloten op de buitenwereld, maar alleen op het interne netwerk hier.

Ter vergelijking een Akai spoel er naast.

De server op zijn plek in de kast.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: De forum-machine
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2014, 10:05:12 »
Het forum draait inmiddels al meer dan een jaar op een externe server bij Versio.nl, dus niet meer bij mij thuis.
Dit is sneller, en goedkoper, vanwege de kosten van de elektriciteit.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: De forum-machine
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2020, 13:55:01 »
Inmiddels draait het forum al een poos bij Hostinger.
SSL is geregeld. Ter verhoging van de snelheid loopt de datastroom via Cloudflare.
Domeinnaam is geregistreerd bij Versio.
Elk uur wordt automatisch een backup gemaakt door een zelfgemaakt php script.
Deze wordt direct live geïmporteerd door twee backupfora, waarvan één Raspberry Pi : https://home.tapedeckforum.nl en één bij een free hoster Infinity Free: https://tapedeckforum.ml
Door het verzetten van de dns nameservers kan direct worden omgeschakeld na de dns propagatie.