Auteur Topic: (Milli-)voltmeter  (gelezen 2536 keer)

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
(Milli-)voltmeter
« Gepost op: 26 april 2010, 23:32:41 »

Sinds ik een millivoltmeter heb, gaat het afregelen een stuk comfortabeler dan in het 3V/AC bereik van mijn FET-voltmeter.
Onontbeerlijk is een gevoelige wisselspanningsmeter die tot enkele millivolts meet.
Dat kan alleen met een ingebouwde versterker: met buizen of met FET's.
Deze heeft een dubbeltriode als voorversterker en een kleine penthode als stuurbuis voor de mA-meter.
Het heet dan ook een buisvoltmeter.

Een must op zo'n apparaat is een geijkte dB-schaal.

Ik kan nu echt met ruime meteruitslag de bias bij 10 kHz op -20 dB afregelen.

Een grappig voordeel van de ingebouwde versterker is, dat hiervan de uitgang naar buiten is uitgevoerd. Zeer zwakke signalen kun je dus ook hoorbaar maken via de uitgang van de meter naar bv. een versterker, of zichtbaar: op een scoop.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2013, 11:45:45 door sterremuur »

Lampje

• Jr. Member
  • **
  • PHILIPS, alleen voor meetinstrumenten!
Re:(Milli-)voltmeter
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2011, 12:50:20 »

Ja, opruimen blijft moeilijk................

Fotohuis

• Full Member
Re: (Milli-)voltmeter
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2020, 22:44:54 »
Over ACmV meters gesproken, deze hadden wij vroeger op de MTS. Ze hebben een meetbereik van 0,1mV tot 300V en kunnen een frequentie aan van 2Hz-12MHz. Voor het audiobereik van 10Hz-400kHz hebben ze een nauwkeurigheid van <1%.
Verder is een kalibratie ingebouwd.

Je moet er maar net tegen aan lopen:

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2020, 23:42:44 »
Ja, die heb ik ook.
Fijn ding om mee af te regelen, door de dB verzwakker.

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2020, 01:53:41 »
Ik gebruik hem niet vaak weet niet of hij klopt , had hem nodig voor mijn 747 af te regelen.
Nog even geprobeerd met de test band van BigM precies 0 dB maar op de scoop 1 volt schaal van 0.5 volt per streepje.
En op de Band van Marotick die veel harder is opgenomen een dikke volt deze is geen 0 dB en gebruik ik nooit anders kloppen mijn andere banden niet.
Voor mij is deze band verspilde moeite.
0 dB is bij mij 0 dB 0.775 volt en niet anders.

« Laatst bewerkt op: 4 januari 2020, 02:38:08 door Hans en Reel to Reel »

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2020, 17:10:13 »
Wat is 0dB? dB's dat is een afspraak en bij audio is dat 0,775Volt bij 600 ohm. Dat  was een goede afspraak maar de geluidsbanden werden beter en beter en toen was die 0dB wel erg zacht geworden. Men ging over naar +6dB en die band die ik in omloop heb gebracht is dus 6dB en geen 0dB, dat klopt dus.
Maar hoe ga je daarmee om? Wil je het bij het oude houden dan draai je de band af en regel je de VU meters naar +6dB. Gebruik je veel Maxell banden of de nieuwe RMG of ATR banden dan regel je de VU op 0dB. Dan neem je 6dB harder op en is je signaal/ ruis afstand ook 6dB beter geworden. De professionele wereld heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt. Gebruik je alles door elkaar dan kan je de band zetten op +3dB en dan moet je zelf in de gaten houden of je oudere of de betere band gebruikt. Bij oudere banden dus niet in het rood.

Jack Marotick

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2020, 19:57:06 »
Ik wil eigenlijk helemaal geen discussie aangaan.
En ik zei voor mij verspilde moeite was want ik gebruik hem niet , misschien als de andere band van BigM de 0.774 volt stuk is misschien wel.
Dus ligt hij hier maar op de kast en geven mijn banden nog gewoon aan op de meters. En op al mijn recorders het zelfde.
Ik heb 7 recorders en als ik dan 1 anders afregel en dus harder opneem slaat de rest ik het rood. En dat vindt ik niks sorry.
En ja ik hou alles het liefst alles bij het oude anders had ik al lang digitaal gegaan makkelijk van af de iPod streamen.
Ik heb ergens dik in de 70 grote banden en een rij kleine oud en nieuwe dus alleemaal te zacht.
En al mijn recorders opnieuw afregelen ? als ik dan een nieuwe band heb RMG op Pyral kan ik altijd wat harder opnemen toch.
Maar iedereen moet maar zelf weten wat hij doet.
Kijk je discussie maar terug naar de aanloop van jou band in alle tabelletjes die je hebt geplaats staat 0dB en kennelijk is dat + 3dB.
En misschien wil niet iedereen dat.
Ik wilde eigenlijk hier niet verder op in gaan dus laat ik het hier bij.
Maar even goede vrienden alleen we bekijken het wat anders.

Mvg Hans