Auteur Topic: Kan iemand dit verklaren ?  (gelezen 377 keer)

Ronnie61

• Full Member
Kan iemand dit verklaren ?
« Gepost op: 27 januari 2020, 21:01:51 »
Goedenavond mannen, ik ben nu aan het opnemen met een wat oudere Ampex 373 band, en ongeacht van welke source, de VU meters slaan stevig uit, de wijzers komen ook in het rode gebied, maar als ik de opname nu afspeel slaan de wijzers veel minder ver uit, kan iemand mij dit verklaren ? of vertellen of er iets niet goed kan zijn ?  :-[ 

Sluijsbassoon

• Jr. Member
  • **
Re: Kan iemand dit verklaren ?
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2020, 21:25:48 »
op afstand bekijken wat er niet in orde is, is lastig maar recent kwam ter sprake hoe de tape op de spoel (of kern) zit: met de magnetische laag naar binnen of naar buiten.
Voor standaard tapes voor consumenten (niet professionals) zit de gevoelige laag aan de binnenkant. Als je de tape met de verkeerde kant langs de koppen laat gaan krijg je heel weinig signaal 't Zal toch niet dat het dàt is?

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2020, 22:20:28 »
op afstand bekijken wat er niet in orde is, is lastig maar recent kwam ter sprake hoe de tape op de spoel (of kern) zit: met de magnetische laag naar binnen of naar buiten.
Voor standaard tapes voor consumenten (niet professionals) zit de gevoelige laag aan de binnenkant. Als je de tape met de verkeerde kant langs de koppen laat gaan krijg je heel weinig signaal 't Zal toch niet dat het dàt is?

Dat zou wel wat zijn dan... er is echter geen verschil te zien tussen de lagen van de tape, althans nu niet met kunstlicht, beide kanten hebben dezelfde kleur... Heb net nog even de tape erop gelegd die ik van het weekend heb opgenomen en die slaat volledig uit, op die tape zie je ook een zwarte onderkant, zal waarschijnlijk dus inderdaad aan deze Ampex tape liggen, morgen nog eens testen met weer een andere tape  ;D

sheep

• Full Member
  • Grutte Pier
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2020, 10:53:05 »
is de recorder wel op de betreffende tape afgeregeld?
na vele muziekapparatuur gehoord te hebben
hoor ik toch nog steeds het liefst mijn motor

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2020, 18:31:52 »

Bedoel je daarmee het soort tape ?, enige wat ik wel weet is dat de tape die bij de recorder werd geleverd, de tape is die wel volledig uitslaat bij het afspelen, en dat is een LPR35, ik heb geen idee wat voor type tape die AMPEX 373 is...  Dus dat kan daaraan liggen als het een ander soort tape is dat de VU meters minder uitslaan ?  :o 

sheep

• Full Member
  • Grutte Pier
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2020, 19:04:34 »

Bedoel je daarmee het soort tape ?, enige wat ik wel weet is dat de tape die bij de recorder werd geleverd, de tape is die wel volledig uitslaat bij het afspelen, en dat is een LPR35, ik heb geen idee wat voor type tape die AMPEX 373 is...  Dus dat kan daaraan liggen als het een ander soort tape is dat de VU meters minder uitslaan ?  :o
ja daar kan het idd aanliggen

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2020, 20:04:54 »
ja daar kan het idd aanliggen

Ik heb nog een hagelnieuwe RTM LPR35 tape liggen, zal die morgen eens proberen en kijken wat het uitmaakt   :)

sheep

• Full Member
  • Grutte Pier
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2020, 21:12:35 »
de recorder behoort op de tape afgeregeld te zijn voor de beste resultaten ;)

frank

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2020, 09:43:53 »

Als de meters wel voldoende ver uitslaan als je een LPR35 gebruikt dan ligt het blijkbaar niet aan de recorder. Sowieso is Ampex tape tegenwoordig op z'n minst twijfelachtig te noemen (sommige types zijn in z'n geheel niet meer draaibaar). Er is maar één tape waarbij de VU-meters tijdens opname exact zo ver uitslaan als bij weergave en dat is de tape waar de recorder op is afgeregeld. Eigenlijk wat Sheep hierboven ook zegt.

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2020, 12:32:19 »

Als de meters wel voldoende ver uitslaan als je een LPR35 gebruikt dan ligt het blijkbaar niet aan de recorder. Sowieso is Ampex tape tegenwoordig op z'n minst twijfelachtig te noemen (sommige types zijn in z'n geheel niet meer draaibaar). Er is maar één tape waarbij de VU-meters tijdens opname exact zo ver uitslaan als bij weergave en dat is de tape waar de recorder op is afgeregeld. Eigenlijk wat Sheep hierboven ook zegt.

Ja klopt, ik heb nu een nieuwe RTM LPR35 tape gebruikt en daarbij slaan de VU meters net zover uit bij het afspelen als bij het opnemen, ik heb weer wat geleerd dus  ;D