Auteur Topic: Akai GX-630D hapert en stopt bij afspelen  (gelezen 94 keer)

JanB

• Newbie
  • *
Akai GX-630D hapert en stopt bij afspelen
« Gepost op: 12 januari 2020, 18:07:04 »
Hallo tapedeck-forummers!
Ik meld me bij jullie met een probleem met een Akai GX-630D in  de hoop dat jullie me daarmee wat verder kunnen helpen.
Kort geleden heb ik dit apparaat dat al een jaar of 10 niet meer in gebruik was voor en schappelijke prijsje aan een vriend overgedaan. Voordat ik hem naar hem toe heb gebracht heb ik er voor de zekerheid nog een uurtje of 5 a 6 mee gespeeld en alles deed het gewoon prima. Een paar dagen later belde mijn vriend echter op dat de Akai bij het afspelen af en toe "inhield", wat langzamer ging lopen en het geluid (dus) vervormde. Nadat hij hem een uurtje uit had gezet deed hij het weer even prima maar na even spelen herhaalde zich de kwaal. En na een paar keer zo gedaan te hebben (wat mij niet verstandig lijkt) is hij er helaas nu zelfs helemaal mee gestopt.

Snel vooruit- en achteruitspoelen gaat probleemloos en ook alle ander functies zijn verder in orde. Het schijnt een probleem te zijn dat meer voorkomt want op Youtube vond ik een Akai 630 met een gelijke storing (AKAI GX 630 D/PRO With A Problem https://www.youtube.com/watch?v=h4US1ipKIng). Volgens iemand die daar antwoordde zou het probleem zitten in transistor TIP47 die de werking van de capstanmotor regelt. Is dit inderdaad volgens jullie het meest voor de hand liggend en weten jullie een betrouwbaar adres in Leiden of omgeving  binnen een kilometer of 30 waar ik de patiënt heen zou kunnen brengen? Vast heel hartelijk dank voor eventuele suggesties!

J.hartog

• Jr. Member
  • **
Re: Akai GX-630D hapert en stopt bij afspelen
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2020, 20:35:08 »
JanB.

Ik maak ook veel bandrecorders Akai gx-630d Revox etc en kan dat voor je doen.
Zie pb bericht.

J.hartog

JanB

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2020, 20:37:20 »
Hartelijk dank maar hopelijk kent iemand op dit forum een reparateur in Leiden/Den Haag of omgeving met goede kennis van tapedecks.

J.hartog

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2020, 21:21:38 »
JanB.

Ik wil wel echt de GX-630D voor je repareren zie PM.

J.hartog
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 21:23:10 door J.hartog »

JanB

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2020, 22:14:35 »
Ok, ik stuur even een mailtje terug!