Auteur Topic: Akai GX-210D spoelmotoren draaien langzaam en achteruit  (gelezen 78 keer)

Vintagedude

• Jr. Member
  • **
  • Er is niks mooier dan Vintage audio.
Akai GX-210D spoelmotoren draaien langzaam en achteruit
« Gepost op: 10 november 2019, 17:55:24 »
Beste forummers

Ik heb hier een GX-201D deck staan met het volgende probleem.
De spoelmotoren draaien langzaam achteruit. dit gebeurd alleen als de recorder in de afspeelstand of terug of verderspoel stand wordt gezet

Wat er al gedaan is aan dit deck, is dat de motorcondenstator is vervangen omdat de oude electroliet lekte. En dus de spoelmotoren helemaal niks deden
ik heb ook van een andere gx-210d die ik hier heb staan even daar de nieuw condensatoren in gezet. En de spoelen draaien daar wel gewoon de goed kant op met de nieuwe condensatoren

Waar kan het aan liggen dat ze de verkeerde kant op draaien en ook langzaam.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 17:59:01 door Vintagedude »

guuz1

• Full Member
Re: Akai GX-210D spoelmotoren draaien langzaam en achteruit
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2019, 12:05:11 »
Ik zou de  2 draden  van  de hulpwikkeling ( dat is de wikkeling waar de motor condensator mee in serie staat) voor iedere spoelmotor omwisselen.
Dan moeten de motoren de andere kant op draaien.
Heb je deze draden per ongeluk verwisseld?

Vintagedude

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2019, 12:15:23 »
Ik zou de  2 draden  van  de hulpwikkeling ( dat is de wikkeling waar de motor condensator mee in serie staat) voor iedere spoelmotor omwisselen.
Dan moeten de motoren de andere kant op draaien.
Heb je deze draden per ongeluk verwisseld?

Hoi

Bedankt voor de reactie ik heb dat zelf ook al negelopen. Helaas lost het probleem niet op hiermee. Heb nu ook uit een werkende 210 de condensator uit gehaald en die in het deck gezet met de klacht. Het probleem blij hetzelfde. Ik denk dat de aansturing ergens fout zit. Maar hoe zit dat allemaal. Ik wordt er helaas niet veel wijzer uit

Vintagedude

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2019, 15:28:16 »
Probleem is gevonden en opgelost.
Er bleek een draadbreuk te wezen. Dit is hersteld en nu draaien de spoelmotoren weer goed.

Er is nog wel een ander probleem met dit deck. Maar daarvoor wordt een nieuw topic geopend