Auteur Topic: Revox A77 geen weergave channel II  (gelezen 352 keer)

Herman A77

• Newbie
  • *
Revox A77 geen weergave channel II
« Gepost op: 8 november 2019, 19:57:26 »
Hallo allemaal,
Even voorstellen, ik ben geen elektronicatechneut maar ben al wel heel mijn leven bezig geweest met muziek en kan een condensator of weerstandje vervangen, voor de rest vrij oppervlakkige kennis van elektronica. :-\
Ik heb onlangs een Revox A77 MKIV op de kop kunnen tikken er is echter één probleempje, het geluid op Channel II komt er niet door.
Heb ook de 4 Rifa condensators al vervangen om de rookbommetjes te vermijden.
De andere condensators/elco's en trimpotjes ga ik vervangen als alles terug werkt.

Een band opgenomen op deze machine en afgespeeld bij mijn vader, alle twee de kanalen komen daar door, dus opnemen gaat goed veronderstel ik dan.

Bandopnemer open gegooid en de twee playback printjes 720 eens omgewisseld echter het probleem blijft hetzelfde, playback printjes lijken dus ook nog goed te zijn.

Is er iemand die me hierbij kan helpen of weet wat de oorzaak kan zijn?

« Laatst bewerkt op: 8 november 2019, 20:27:32 door Herman A77 »

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Revox A77 geen weergave channel II
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2019, 12:10:07 »
Je kunt beter eerst de zaken vervangen die vervangen moeten worden, want uiteindelijk ga je dat toch ook doen.

Herman A77

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2019, 19:05:52 »
oké, maar weet je wat de fout zou kunnen zijn dan kan ik er al rekening mee houden en weet ik ook of de kosten niet te hoog zullen oplopen anders is het niet de moeite om alles te gaan vervangen.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2019, 23:42:04 »
Bij een Revox moet je echt alles vervangen, zeker als je hem toch al open hebt...
;)

Herman A77

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2019, 14:39:30 »
Is er iemand hier die een lijstje heeft van alle condensators en trimpotjes die moeten vervangen worden.
Ik zou het zelf ook kunnen oplisten maar ik vermoed dat er hier mensen zijn die het zo hebben liggen. ;)

frank

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2019, 19:30:49 »
Als de playbackprintjes goed lijken te zijn dan kan het ook nog aan de weergavekop zelf liggen of aan de monitorschakelaar.
Heb je wel geluid op beide kanalen als je de monitorschakelaar op "Input" zet en een bron op de line-in ingangen van het deck aansluit, zoals een CD-speler o.i.d.

Herman A77

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2019, 15:00:25 »
Als ik opneem heb ik wel uitslag op beide VU-meters en de beluistering op een andere Revox is goed (beide kanalen muziek), of dat ik op het moment van opname geluid heb op beide kanalen moet ik morgen eens nagaan.
Ik laat het je nog weten.

Herman A77

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2019, 17:05:30 »
Hallo,
Vandaag wat getest, Cd speler aangesloten op de line-in van de Revox, monitorschakelaar op "Input" => geluid enkel op kanaal I via output Revox naar versterker ( idem via hoofdtelefoon aansluiting ook enkel geluid op kanaal I)
Kanaal II geen geluid wat me wel opvalt is dat de VU meters wel stereo geluid binnen krijgen, beide meters wapperen verschillend van elkaar. Volume van de beide inputs kanaal I & II kan geregeld worden.
Daarna eens geprobeerd via een andere input "micro-input" geluid wel laag genoeg gezet anders krijg ik vervorming wat normaal is langs deze input  => ook geen geluid op kanaal II.

Zouden er nog andere insteek printjes defect kunnen zijn? Welke kan ik nog eens verwisselen ik heb er nog een aantal op reserve liggen?
Of waar zou de fout zich bevinden?
« Laatst bewerkt op: 12 november 2019, 17:08:52 door Herman A77 »

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2019, 14:51:24 »
Even kort samengevat: de recorder neemt goed op, meters bewegen. Maar het rechter kanaal laat niets horen zowel in de input stand als IEC of NAB zowel op de uitgang als op de koptelefoon.
Omdat de opname lukt is de input en de recorder schakeling in orde. Het input signaal komt niet op de weergave printjes terecht dus daarom geeft het omwisselen geen verschil.
Het signaalpad.
Het signaal dat uit de inputversterker komt gaat naar de input volumeregelaar. Dat geregelde signaal gaat naar de record schakelaar en dat geschakelde signaal gaat naar 2 belangrijke punten.
1 is ingang 13 van de recorderprint
2 is de keuzeschakelaar IEC-INPUT-NAB
Omdat de recorder wel goed opneemt staat er dus signaal op ingang 13 en omdat je niets hoort op de uitgang lijkt het of het probleem zit in die schakelaar S2
Het geschakelde signaal gaat verder naar de volume regelaar S1 en van daaruit naar de stereo-ch1-ch2-mono schakelaar en vandaaruit naar de outputs.
Je zou kunnen luisteren of meten of je signaal staat op de hete kanten van de volumeregelaar of beter op de lopers van de potmeter. Heb je daar wel signaal dan zit het probleem in S1 heb je daar voor rechts geen signaal dan zit het probleem in S2

Jack Marotick

Herman A77

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2019, 16:40:19 »
Oke bedankt, hiermee kan ik aan de slag.  ;)

Ik ga het signaalpad even volgen en hou je op de hoogte.

Herman A77

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 19 november 2019, 19:42:28 »
zo dat was een hele klus het nakijken van S2 heel het moederbord van de insteekprinten los moeten halen om eraan te kunnen en dan springen de veertjes en de kogeltjes eruit  >:D
Alles netjes schoon gemaakt zowel de contacten op de print als de contacten van S2, daarna alles terug in elkaar gezet.
Heb hem nog niet kunnen testen.
Ik hoop dat het werkt.
ingang13 van de recorderprint over welke print heb je het dan(nr printplaat), meet je het signaal met of zonder spanning erop?
Morgen ga ik hem verder testen.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2019, 21:05:57 »
Ja dat is een hele klus. Er zitten 2 printen in voor het recorden, op pin 13 van die printen staat het signaal dat je vermoedelijk kwijt bent. Zie het schema.
Jack

J.hartog

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2019, 17:14:33 »
Herman.

Ik heb ook een A77 gereviseerd en is de tulp kabel die van de output channel 1 en Channel 2 naar de versterker nog wel goed in heb ook eens een andere bandrecorder waar bij 1 kanaal het niet deed soms even geluid, oorzaak een breuk in de tulp kabel van het rechter kanaal.
Nieuwe tulp kabel genomen en weer oke.

En komt er op de play print rechter kanaal  op transistor Q 805 BC 108 het geluid signaal te staan en c 813
25uf/40v is de uitgang naar pin 10 en loopt naar speakers off en het knoop punt 560 ohm en 390 ohm ,koptelefoon bus naar 560 ohm zit de  output bus kanaal 1 of 2.
Daar kan ook meten.

J.hartog

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: 2 december 2019, 21:55:55 »
Hallo Herman,

Sorry beetje late reactie, ben al een tijd niet online geweest en zag je reactie op mijn topic :) helaas ben ik nog niet verder met de storing, de zogenaamde expert heeft het ook niet kunnen vinden... ik zag net ook jouw topic voorbij komen, lijkt inderdaad exact dezelfde storing, helaas ontbreekt mij ook de technische kennis om te kunnen doormeten etc. ik heb dus wel al het een en ander zelf vervangen aan kwetsbare elco's en dergelijke, alles werkt dus prima, op het stereo afspelen na, ik hoop er ooit nog eens uit te komen en hou ook jouw topic nu in de gaten  ;)