Auteur Topic: Akai GX-630 pro onderdeel  (gelezen 180 keer)

Reeler

• Newbie
  • *
Akai GX-630 pro onderdeel
« Gepost op: 6 november 2019, 15:50:16 »
Beste forumers,

Ik heb onlangs een Akai GX-630 pro gekocht in goeie staat, alleen is hiervan een onderdeeltje gebroken. Een gelig plastic (nylon?) soort hefboompje dat binnenin aan de rechter bandspanner zit, nr. 19 op het plaatje uit de service manual.

Nou lijkt me dat een vaker voorkomend probleem, weet iemand hoe ik hier nog aan kan komen, zijn er b.v mensen of bedrijven die dit opnieuw kunnen 3d-printen o.i.d.?

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Akai GX-630 pro onderdeel
« Reactie #1 Gepost op: 6 november 2019, 17:04:30 »
Ik heb dat nog niet eerder gehoord.
Het lijkt me bij afslag de microswitch te bedienen, dus veel kracht komt er niet op.
Kun je het niet gewoon lijmen?

Reeler

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 6 november 2019, 17:14:15 »
Dat heb ik geprobeerd met 2 componentenlijm, maar dat heeft het maar eventjes volgehouden.

Ja klopt dat het de afslag-microswitch bedient, er zit ook nog het veertje aan om de spanner op z'n plek te houden en tegenkracht te bieden.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 6 november 2019, 18:48:10 »
Dan kun je alleen maar hopen dat iemand slooponderdelen heeft. :)

guuz1

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 6 november 2019, 22:42:04 »
Het meest makkelijke is om iemand met een slooprecorder te vinden :
De gewone GX-630D of DB schijnt volgens de manual hetzelfde onderdeel te gebruiken.

Als ik bij Okaphone zie wat zo'n  3D printer allemaal kan, moet 3D printen van dit onderdeel zonder meer mogelijk zijn.
Het CAD/CAM design zal wel het lastigst zijn. Dus proberen iemand te vinden die zo'n printer heeft en je kan helpen met het design.

Maar kun je dit nokje evt. niet maken dmv het aloude Figuurzagen / Boren, Vijlen van een stukje  perspex (of Aluminium of Messing) van dezelfde dikte als het gebroken nokje?
Met enig handwerk moet dit lukken.

Maar simpel vervangen is idd het meest eenvoudig!

Reeler

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2019, 22:17:32 »
Ja dat is ook nog een idee om het zelf te figuurzagen oid, al lijkt me dat wel een heel gepiel.

toch raar, ik had verwacht dat dit een bekend euvel zou zijn, vaak zijn dit soort plastic onderdeeltjes van die leeftijd uitgedroogd en breekbaar, bv. ook van die tandwieltjes in oude cassettedecks.

Maargoed, ik zit eerst nog aan lijmpoging nr. 2, nu met betere plastic-lijm en alles wat secuurder schoongemaakt e.d., Ik hoop dat dit het gaat houden.

dank voor de reakties!

guuz1

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 8 november 2019, 09:01:25 »
HI,

1)
Ik zou een advertentie zetten op Marktplaats -> Home Audio TV ->  Bandrecorders ->  AKAI -> Te koop Gevraagd.
Er zijn heel wat AKAI GX-630D en 630DB verkocht, dus er staan ook nog veel sloopexemplaren.
En dit onderdeel gaat eigenlijk nooit kapot, dus er moeten er heel wat ergens op zolder of in de schuur liggen.

2)
Een andere optie is een instrumentmaker te vinden, die dit voor je wil maken (liefst van metaal, zoals bv Messing).
Het zijn enorm goede vakmensen; In het verleden hebben bij mijn vorige werkgever,  ze ook wel speciale onderdeeltjes  gemaakt.
Dit onderdeel zou niet te moeilijk moeten zijn.

Of misschien ook een oproep plaatsen op Marktplaats of misschien bij je lokale MBO opleiding binnenlopen en aan de leraar metaalbewerking vragen of iemand dit kan/wil maken.

(een commercieel bedrijf is veels te duur, dus geen optie, denk ik).
Wel kun je bij de receptie vragen of iemand dit in zijn Pauze kan maken (heb ik ook wel eens gedaan.maar ja, dat was lang geleden;  misschien mag dat tegenwoordig niet meer: andere tijden!

BTW:  Als het onderdeel van Nylon of Teflon is kun je lijmen wel vergeten.

Succes!

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #7 Gepost op: 8 november 2019, 09:57:45 »
Je kunt na het lijmen het onderdeel ook nog borgen door er een ijzerdraadje omheen te knellen dat de brokken bij elkaar houdt.

guuz1

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 8 november 2019, 10:40:55 »
Hoi Sterremuur,

Lijkt me geen goede oplossing. (en Teflon/Nylon kun je niet lijmen).

Maar misschien weet jij nog iemand met GX-630D slooponderdelen (misschien heb jij zelf nog?).
Ik meen me te herinneren dat jij ooit een GX630D ineeen hebt gezet van 5! sloopdonors. 
Misschien zit in een van de restanten het gezochte onderdeel nog in.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #9 Gepost op: 8 november 2019, 12:41:01 »
Haha, ja dat heb ik ooit gedaan.
Maar ik heb geen chassis meer. Helaas.
Wel wat losse dingen zoals schroeven, schakelaars en zo.

Maar ik wil de doos nog wel eens omkeren.  :)

guuz1

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: 8 november 2019, 13:46:11 »
Hoi Sterremuur,

Nou als je die rechter bandspanningunit / switch van een GX-630D (B) nog in je doos hebt, is de OP helemaal happy!

Trouwens:  Nog bedankt voor al je moeite om dit forum op te zetten en in de lucht te houden!

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #11 Gepost op: 8 november 2019, 14:51:35 »
Dank je.  8)

Reeler

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2019, 14:28:21 »
Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn als je het nog in de doos vindt sterremuur, als je even wil kijken zeer graag.

Hier ook nog wat foto’s van het onderdeeltje, met mijn lelijk lijmwerk.
Ik kwam er ook achter dat lijmen niet echt ideaal is.. het lijkt het met veel lijm erop voorlopig wel weer even te houden, maar ik geef het niet heel lang.

Ook nog een idee ja om het een instrumentmaker te laten maken, tnx. Ik ga sowieso ff rondkijken voor een sloper.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2019, 18:55:51 »
Nee, dat heb ik helaas niet.

Er is nog de mogelijkheid om er een afdruk van te maken in tandarts afdrukmateriaal, of desnoods klei, en er dan giethars in te gieten.

guuz1

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2019, 19:11:01 »
Klopt, dat is ook een optie.

Maar er staat ook een GX630DB sloper ( van Bert Papendrecht) op Marktplaats.

Maar het zou kunnen dat het extra koperen ringetje het gebroken & gelijmde nokje nu voldoende vastklemt en dat het reserve onderdeel niet nodig is.

Just to be site, zou ik zelf voor de optie van de GX630DB sloper gaan.
Misschien wil "Bert uit Papendrecht" de rechter bandspanningsunit wel in zijn geheel verkopen, tegen een schappelijke prijs.

Vragen kost niets.