Auteur Topic: Sony TC 377 draait wel maar geeft geen geluid  (gelezen 230 keer)

heksjo

• Newbie
  • *
Sony TC 377 draait wel maar geeft geen geluid
« Gepost op: 27 oktober 2019, 17:12:18 »
Hallo lezers,
Ik ben helemaal nieuw hier en misschien gebruik ik niet altijd de juiste bewoordingen. Ik weet eerlijk gezegd niet veel van bandrecorders. Na de dood van mijn vader heb ik de oude bandrecorder van mijn vader mee naar huis genomen inclusief zijn muziektapes. Aan de hand van de gebruiksaanwijzing heb ik de koppen schoongemaakt en globaal de stof voorzichtig verwijderd. Wanneer ik spanning op de bandrecorder zet gaat de lamp achter de meters aan. Wanneer ik dit doe terwijl de 'voorkap' er af is, zie je het linker 'tussenwiel' draaien. Een muziektape kan ik afspelen, vooruit en achteruit spoelen. Het gaat niet helemaal zoals het hoort, maar het werkt. Wat niet werkt is de teller (waarschijnlijk aandrijfriem te slap?). Groter probleem, wanneer ik een tape afspeel slaan de meters totaal niet uit. Ik heb ook geprobeerd om bandrecorder aan te sluiten via versterker (zonder succes), ik denk dat dit logisch is, als bandrecorder enige output zou hebben, zou ik dat moeten zien op de meter?  De monitorswitch staat op source en de line output heb ik op max gezet. Nog steeds geen enkele uitslag van de naalden van de meters. Ook als ik andere tapes pak zie ik geen enkele uitslag van de naalden, ook niet een klein beetje. Ik weet niet of ik de juiste conclusies trek, maar dit lijkt mij een ander probleem dan iets met aandrijfriemen of koppen. Dan zou ik wellicht slecht geluid hebben en niet, zoals nu geen geluid? Kan iemand mij misschien op weg helpen hoe ik dit probleem kan oplossen? Alvast hartelijk dank. Jo

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Sony TC 377 draait wel maar geeft geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2019, 18:16:22 »
Als je de monitorswitch op "Source" zet, geeft hij de bron weer, en niet de tape. Dat gebruik je voor het instellen van de opname.
dus: de monitor op tape zetten bij weergave van een opgenomen band, of weergave tijdens opname.
Probeer dat eerst eens

Dus zo, met beide schakelaartjes naar beneden.

Lees ook even de gebruikershandleiding:

https://sterremuur.nl/manuals/Tapedecks/Sony/sonytc377/SonyTC377.pdf
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 18:27:55 door sterremuur »

heksjo

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2019, 18:33:58 »
Hallo Sterremuur,
Ik heb het verkeerd gezegd. Deze schakelaars staan inderdaad op 'tape'. Ik heb de handleiding al een aantal keren doorgelezen. Maar bij het afspelen slaan de meters helaas niet uit.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2019, 19:31:51 »
Okee, kijk dan of de band goed langs de koppen loopt.
Er zit een dun hendeltje voor om te detecteren of de band afgelopen is. Dat wil soms verkeerd gaan zitten waardoor de tape van de koppen afgehouden wordt.
Verder moeten de koppen absoluut brandschoon zijn. Ieder klontje drab verhindert goed contact.
Schoonmaken kan met alcohol en een wattenstaafje.

Mocht allemaal niet helpen dan kan er een defect zijn.
Vaak is dat te wijten aan vuile of geoxideerde schakelaars, met name de tapesource schakelaars.

heksjo

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2019, 13:31:37 »
Druk bezig geweest om de bandrecorder (herhaalde malen) schoon te maken. De schakelaars zijn vermoedelijk niet goed. Ik heb links voor elkaar gekregen dat de bandrecorder geluid geeft. Rechts lukt dit echt niet. Schakelaars zullen vervangen moeten worden? Weten jullie een adres hiervoor? Daarnaast draait de recorder niet of nauwelijks in de hoogste kwaliteit/snelheid. De middelste snelheid doet het wel. Op de hoogste snelheid gaat hij heeeel traag. De meeste banden die mijn vader zelf heeft opgenomen heeft hij op deze hoogste kwaliteit gedaan. Dat de middelste snelheid/kwaliteit het wel goed doet heb ik kunnen controleren met een band van iemand anders. Heeft er nog iemand suggesties wat ik kan doen? Alvast hartelijk dank.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2019, 18:06:24 »
Er zit een tussenwiel in de recorder dat op een beweegbare as zit, afhankelijk van de stand van de snelheidskeuze.
Deze zit vaak vast, waardoor de overbrenging slipt.
Je moet de boel uitbouwen en goed gangbaar maken.

Gebruik verder goede en gladde banden.
Oude banden, vooral Scotch en Ampex, gaan plakken en stroef lopen.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2019, 18:08:04 door sterremuur »