Auteur Topic: Advies  (gelezen 172 keer)

WAE

• Newbie
  • *
  • If it ain't broken, don't fix it
Advies
« Gepost op: 30 september 2019, 12:29:36 »
Hallo,

Ik ben net ingeschreven en heb de volgende vraag (eerst een korte uitleg WAAROM) ;

Ben een liefhebber van recording studio's en ben sinds een tijd bezig mijn eigen (privé) home recording studio te bouwen. Het is een "Hybride" opstelling, wat wil zeggen dat je zowel met analoge apparatuur als een computer met software (DAW) en digitale audio apparaten werkt. Deze opzet vind je nog steeds in grote professionele studio's. Een AD/DA convertor zorgt voor de verbinding tussen computer en analoge mengtafel met analoge rand apparatuur. Voordeel lekker analoog geluid, maar simpel te bewerken in het digitale domein. Ik heb de hele studio zo'n beetje bij elkaar, uitsluitend 2e hands en daarmee ook betaalbaar. De mengtafel is 56 kanalen - 8bus, de computer is een Mac Pro met 2TB raid en Studio One software (DAW), AD/DA via MOTU 24 I/O (96 kanalen in & uit) en een hele set analoge compressors, noise gates, effecten, DBX 150x etc.

HIER ben ik wel in thuis en alles werkt ;D

Ik wil graag een analoog tapedeck gaan gebruiken, de vraag is:

WAT is een goed tapedeck (hoge snelheid) om in deze opzet mee te nemen.  :-\

Degelijk, niet storingsgevoelig, betaalbaar (paar honderd euro) optie voor DBX 150x (of soortgelijk), HIGH end geluidskwaliteit, liefst in de professionele uitvoering (dus geen leuk consumenten ding). Ik zie wel eens Revox, TEAC, Fostex en dergelijke langskomen maar heb geen idee wat nou de "koop van de eeuw" is in mijn situatie. Of is een goede AKAI of iets dergelijks ook een optie?

Wie wil zijn idee / kennis / ervaring met me delen. Wordt zeer gewaardeerd.

groeten,

Frans
Audio fanaat
Luidspreker systemen ontwerper
eigenaar home studio (Hybride)

sheep

• Full Member
  • Grutte Pier
Re: Advies
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2019, 20:25:25 »
ik heb nog wel een studio machine (telefunken M15) staan maar die kost meer dan een paar honderd euro vrees ik
voor die prijs zou ik je A3300 S(X) 2 track aanraden of een Teac A3440 of 3340 4 track
na vele muziekapparatuur gehoord te hebben
hoor ik toch nog steeds het liefst mijn motor

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2019, 21:06:50 »
Je hebt verschillende soorten bandrecorders, de professionele, de semi professionele en de amateur recorders. De professionele dat is bijvoorbeeld een Telefunken M15a
( Die A zegt dat je moet monteren op de wiskop)
Die staat op MP maar die koop je niet met een paar honderd euro.
De amateur machines die zijn ook niet geschikt, dat zijn de recorders die kwart spoor zijn en die 9,5 cm/ sec. lopen
Voor een studio heb je minimaal een semi professionele recorder nodig. En dan val je al gauw in de betere merken, bijvoorbeeld een Revox.
De PR99 is een Revox die dicht aanleunt tegen een professioneel apparaat. Die heeft symetrische in en uitgangen en draait met een snelheid van 38 en 19 sec/ sec. en natuurlijk 2x half spoor stereo.
Andere recorders zou ik niet zo gauw weten.

Jack Marotick

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2019, 14:56:12 »
En als je dan al een keuze hebt gemaakt, beperk je dat tot één merk en type band, en regel de machine daarop in.
Alle andere combinaties zullen dan minder goed klinken.
Zo haal je er het beste uit.

WAE

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2019, 11:16:38 »
Dank voor jullie reacties.  Ik wil er wel bij zeggen dat dit een privé studio is en blijft, ik doe dus NIETS voor anderen in de studio. Ga multitracks mixen, o.a. van live optredens en studio multitracks / stems die ik via via heb gekregen of download van o.a de Telefunken site.

Keuze:

Revox A77, Teac X7  of Teac A4300sx ?  Allen in goede staat, die staan nu te koop. Zie overigens best veel Revox A77.

groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2019, 11:21:39 door WAE »
Audio fanaat

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2019, 12:59:11 »
De meeste A77 zijn kwart spoor of lopen slechts 9,5 en 19 cm. Was bedoelt voor de betere amateur. Er zijn wel A77 die HS zijn en half spoor.
Een betere keus is een B77HS die ook half spoor is.

Jack

sheep

• Full Member
  • Grutte Pier
« Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2019, 15:37:00 »
de beide Teac's die je noemt zijn ook kwart spoor en 9,5 en 19cm/s
na vele muziekapparatuur gehoord te hebben
hoor ik toch nog steeds het liefst mijn motor

WAE

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2019, 10:52:31 »
Super, dan weet ik waar ik naar ga zoeken.

Denk dat ik vast een goedkoop ding tijdelijk inzet om de hele opzet uit te werken en ervaring op te doen.

bedankt voor jullie hulp.

Audio fanaat

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2019, 19:34:25 »
Dat heb ik vaker gehoord. Mensen kopen een goedkoop tapedeck op bijvoorbeeld Marktplaats en als ze hem aanzetten is het algauw plof.
De bandrecorders hebben veelal zwaar verouderde onderdelen en ze zullen het gewoon zeer slecht doen, als ze het nog doen. Daarom kan ik je adviseren om een gereviseerd tapedeck te kopen, is wel wat duurder want ja als het goed gebeurd is dan zitten er vele nieuwe onderdelen in en heeft iemand er ook een weekje werk inzitten.
Behoud jezelf voor teleurstelling.

Jack Marotick

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2019, 20:33:47 »
Ik heb er modellen tussen zitten waar ik wel een half jaar mee bezig ben voordat alles goed werkt .... Elk weekend een paar uur.
Echt kapotte rommel is er zat te koop op MP. Ik heb nog een N4504 20 jaar geleden op een rommelmarkt voor NLG. 5 gekocht. Die werkte toen nog. Daarna 10 jaar op m'n zolder gestaan en 3 jaar geleden maar eens gereviseerd. Aan onderdelen een veelvoud van de Eur. 2,50 wat het ding gekost heeft maar werkt wel weer 3 jaar probleemloos. Maar goed, net zoals draaitafels verdwenen de tapedecks bij velen zo van een zolder in de container 20 jaar geleden. Zeker al de goedkope consumenten apparaten, achteraf toch wel jammer.