Auteur Topic: Probleem met Philips N-4450  (gelezen 521 keer)

Roel B

• Jr. Member
  • **
Re: Probleem met Philips N-4450
« Reactie #15 Gepost op: 9 oktober 2019, 16:40:21 »
Ja inderdaad als ze verguld zijn dan is het oppassen natuurlijk daar ben ik dan ook veel voorzichtiger mee....en een gum dat is goed om te weten.
Ik heb de 8 BC327 inmiddels binnen gekregen en heb wat vragen over de aansluiting, als ik er vanuit ga dat de base altijd het middelste pootje 2 is en pootje 1 de collector op de juiste plek op het printje zet is het dan zo dat pootje 3 de emitter automatisch goed staat voor het laatste gaatje Of denk ik nu verkeerd?

Hobbyman

• Sr. Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
« Reactie #16 Gepost op: 9 oktober 2019, 18:31:12 »
De BC 327 is met de vlakke kant naar je toe en de pootjes omhoog
dan is links E / mid B / r C.
De AC 128 pootjes naar boven en stipje rechts
dan is links E / mid.B / r C.
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2019, 18:35:11 door Hobbyman »

Roel B

• Jr. Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 9 oktober 2019, 20:49:12 »
Bedankt voor de uitleg zo zou het toch moeten lukken, ik ga het rustig aan doen en neem er de tijd voor.

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #18 Gepost op: 10 oktober 2019, 10:26:03 »
Het middelste pootje (B) van de BC327 kun je iets naar voren buigen. Van de AC128 is de rode stip de C (Collector) maar na 45+ jaar kan die soms niet meer leesbaar zijn.
Verder kun je natuurlijk aan het electronische schema zien hoe e.e.a. hoort te zitten.

Als je een MM. hebt met transistor tester geeft deze soms ook de aansluitingen aan  (e-b-c) en meestal de Hfe (versterkings factor). Bij een defect geraakte AC128 is deze heel laag geworden of de MM. geeft al aan dat er een defect is.

Je kunt de transistor ook los doormeten in de diode stand, een Germanium transistor geeft dan ca. 0,3V in doorlaat en een kleine lekstroom in sper.

Maar goed, als je toch alles gaat wisselen maakt dat voor een leek niet uit: Als het maar gaat werken. Maar wij als technicus willen graag altijd weten wat er precies niet goed aan is.

De tricky zaak van zo'n AC transistor (Germanium) is dat soms na het desolderen of een flinke tik op de behuizing het ding weer even gaat werken. Derhalve de bijnaam: Tiktorren.
Ik heb ze defect wel eens in een (speciale) transistor tester gehad: Failure. Na een paar tikken ineens weer werkend met een keurige bijbehorende grafiek en Hfe.
Na een paar maanden liggen dus weer defect. Het zijn bepaalde typen Germanium transistoren die hier last van hebben, o.a. dus de AC128. Het probleem kan zich ook voordoen met een N.O.S. AC128. Dus vervanging voor een andere (nieuwere) heeft ook geen zin. Derhalve de BC327 die in deze schakeling als Silicium type te vervangen is en kwa spec op relevante punten voldoet in de flipflop schakeling. In een versterker schakeling gaat dat niet zomaar omdat de DC instelling van Ge en Si types anders zijn. Je moet dan de schakeling opnieuw berekenen en allerlei weerstanden in waardes gaan veranderen.

Roel B

• Jr. Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2019, 16:49:49 »
Ik zal je vertellen fotohuis dat de 8 bc327 er al allemaal inzitten en jouw berichtje zie ik net pas helaas, maar het is wel een technisch verhaal hoor.
Volgens mij is het goed gelukt want alle functies werken weer normaal maar er is meer aan de hand de snelheid vliegt alle kanten op, in het begin zweeft het geluid en klinkt het zo vals als een kreng maar na een minuut of 5 gaat hij sneller en sneller en de snelheidsschakelaar lijkt dan ook niet meer te werken terwijl deze in het begin wel goed werkt.
Dit moet haast wel ook een elektronisch probleem zijn want de snaren zijn nieuw en de capstan asjes en aandrukrollen zijn brandschoon dus er kan niets slippen.
Ik ben razend benieuwd naar de reacties op dit probleem.

PS.
Ik heb ook nog een probleem met een Sony ST-2950F Tuner maar dat moet ik zeker op een andere site vragen?

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #20 Gepost op: 10 oktober 2019, 20:32:25 »
De besturing van de Hall motor die de capstan aandrijft is dan niet goed of er zit een slecht contact op de besturings print hiervan.
Dat zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar.

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #21 Gepost op: 10 oktober 2019, 20:48:20 »
Maar als eerste zou ik P207 de speed control unit controleren en dan mn. de snelheidskeuze schakelaar(s). De schakelaars zitten dan weer op P10. Die zou ik als eerste eens schoonmaken.

Roel B

• Jr. Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2019, 21:54:37 »
Bedankt voor het advies, ik ga weer op onderzoek uit

Roel B

• Jr. Member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 12 oktober 2019, 12:34:39 »
 Ik heb het speed control printje van de hall motor helemaal door gesoldeerd en schoongemaakt weer teruggeplaatst en de nodige schakelaars behandeld verder alle insteekprintjes waar ik bij kon schoongemaakt en licht ingevet teruggeplaatst en het lijkt er op dat de snelheid nu goed is.
Ik dacht nu dat ik het ergste wel had gehad maar nee hoor met testen kwam ik er achter dat hij niet opneemt ik krijg geen signaal zowel op de din aansluiting voor als achter niet, een band wissen doet hij wel goed.... ben weer benieuwd naar de reacties.

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #24 Gepost op: 12 oktober 2019, 20:45:37 »
Dat is bijna altijd de REC schakelaar die op meerdere punten schakelt. Met cassette decks is dit ook vaak een probleem.
Als je het goed aanpakt en durft maak je die ultra soon schoon met IPA en daarna licht invetten met RS-contactvet.

Je kunt de zaak ook goed doorspuiten met IPA en na het drogen heel weinig Brunox Turbo spray gebruiken om te smeren.

De laatste combinatie kun je ook gebruiken voor het ontkraken van de potmeters.

Roel B

• Jr. Member
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 13 oktober 2019, 10:17:21 »
Ik neem aan dat je de druktoets rec bedoelt van het bedieningspaneel … ik ga kijken of ik die er uit kan krijgen om schoon te maken.
Bedankt weer voor het advies.

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #26 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:28:01 »
Die loopt via de magno control en bedient een aardig gecompliceerde schakelaar ergens op de print. De lampjes achter de magno control zijn ook vrij uniek, moeilijk te krijgen en vrij duur. Ik meen iets van 18V.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2019, 15:29:39 door Fotohuis »

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #27 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:33:15 »
https://shop.mfbfreaks.com/product/midget-lampje-18v-40ma/

18V-40mA Eur. 1,65 per stuk en je hebt er 7 nodig.

Roel B

• Jr. Member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2019, 14:51:23 »
De lampjes branden allemaal daar had ik er al een paar van vervangen maar met dat opnemen wil het niet lukken, ik heb nu dacht ik alles gehad aan schakelaars maar het werkt nog steeds niet ik heb wel signaal als ik de schakelaar op amp zet dus als versterker gebruik.
Jij had het over een complexe schakelaar maar de enige die ik nog op de print kon vinden was een soort magneet schakelaar in een doorzichtig plastic huisje, ik heb die er uitgehaald en open gemaakt en alle contactjes schoongemaakt maar dat heeft ook niets geholpen.
Ik weet nu echt niet meer waar ik nog moet zoeken het houd hier voor mij op denk ik.

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #29 Gepost op: 14 oktober 2019, 22:06:12 »
Je moet de REC flipflop in het schema opzoeken en daar kijken welke schakelaars bij bekrachtiging van het relais worden geactiveerd. Zoals REC sk605 enz. enz.
Zo'n recorder zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar, er zijn maar weinig mensen die zo'n N4450 voor elkaar krijgen want de opbouw in 1972 bij zo'n Philips is redelijk chaotisch.

Ik kan er wel een keer naar kijken als je in de buurt zit want opsturen van ruim 20kg is eigenlijk geen optie.