Auteur Topic: TEAC X 2000 aandrukrollen komen net niet ver genoeg omhoog  (gelezen 461 keer)

Roel B

• Jr. Member
  • **
TEAC X 2000 aandrukrollen komen net niet ver genoeg omhoog
« Gepost op: 4 september 2019, 11:30:20 »
Hallo allemaal, ik heb iemand belooft deze vraag voor te leggen aan het forum omdat hij er zelf niet helemaal uitkomt.
Hij schrijft dat de aandrukrollen niet verder omhoog gaan dan de pauze stand maar met een beetje hulp gaan ze wel en werkt het verder goed tot dat hij 'm stopt dan begint het weer opnieuw.
Alles is al gangbaar gemaakt en gesmeerd zo ook de magneten en volgens het schema is de spanning op de magneten goed en toch gaat het laatste stukje van de magneten traag.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: TEAC X 2000 aandrukrollen komen net niet ver genoeg omhoog
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2019, 15:36:41 »
Ik denk hard geworden vet.
Als je de recorder smeert moet je het mechaniek eerst helemaal demonteren en al het oude vet verwijderen.
Met olie of vet aan de buitenkant ben je er niet.

Roel B

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 4 september 2019, 19:01:16 »
Bedankt sterrenmuur, ik ga dit aan hem doorgeven ik weet natuurlijk ook niet hoe hij bezig is geweest dus het zou heel goed kunnen.

Roel B

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2019, 10:14:49 »
Helaas heb ik bericht gekregen dat het met schoonmaken niet gelukt is, de man is van beroep elektro monteur dus weet wel waar hij het over heeft.

MET TOESTEMMING MOCHT IK ZIJN ANTWOORD AAN MIJ HIER PLAATSEN: dit komt misschien wat duidelijker over.

Ik heb alles schoon gemaakt en opnieuw gesmeerd en ingevet maar toch blijft hij hangen op halve stand (pauze) en gaat niet door naar de stand die het nodig heeft om de band aan te drukken tegen de capstan as. Ik zelf denk dat een van de spoelen de grote niet voldoende aangestuurd wordt door de eind transistor die hiervoor de schakeling aanstuurt. Het kan ook de condensator zijn die niet genoeg geladen wordt waardoor deze de spoel als weerstand ziet en daardoor te snel ontladen wordt. Normaal moet de gehele mechaniek snel aangetrokken worden zodat deze over het moment van de pauze heen getrokken wordt, bij een bediening van de pauze stand wordt deze half geladen en zakt ie in die stand waar hij nu niet moet komen bij start. Druk je op stop dan gaat ie langzaam naar beneden heen terwijl dat normaal in mijn beleving sneller moet gaan, er zou dan elektrisch gezien spanning op de spoel blijven staan waardoor deze deels aangetrokken blijft terwijl deze naar beneden zakt vanwege de veer die iets sterker is. Als ik de aandrukrol help dan gaat het wel maar het moet eigenlijk zelf gaan. Wat denk jij hiervan, nu werkt het niet naar behoren en staat ie stil te wachten totdat ik een oplossing hiervoor heb gevonden.Alvast bedankt voor je moeite om mee te denken.

Hobbyman

• Sr. Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2019, 13:24:45 »
Je moet het zoeken in de mechanische overbrengingen, daar hapert het.
Goed kijken is het advies.

Roel B

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2019, 21:05:13 »
Dit advies heb ik ook aan hem doorgegeven en in het weekend gaat hij er mee aan de slag. hij heeft mij gevraagd jullie te bedanken ... is bij deze gedaan dus.
Zodra ik wat meer weet zal ik het hier vermelden. Namens mij ook bedankt voor de hulp.