Auteur Topic: revox a77  (gelezen 68 keer)

Jeroen

• Newbie
  • *
revox a77
« Gepost op: 14 augustus 2019, 21:49:09 »
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag. Ik kan van iemand een Revox A77 overnemen met mankementen. Zodra je hem aanzet gaan zomaar alle motoren draaien en dat kan je niet meer uitzetten zonder hem op OFF te zetten, plus dat er dan na een minuutje een raar, ik denk branderig luchtje uit lijkt te komen. Dus je kan verder niets uitproberen. Lijkt dit een groot (lees: duur) probleem of valt dat mee. Ik wil nog wel iets aan reparatie besteden, maar dat moet tenslotte wel de moeite waard zijn  ;)

leo

• Full Member
Re: revox a77
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2019, 22:23:50 »
een paar euro aan onderdelen werkt alles weer
waarschijnlijk de condensators ontploft

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2019, 22:55:42 »
Niet alleen de codensatoren die vervangen moeten worden maar als de Revox vreemde capriolen uithaalt dan is er wat aan de hand met de 3 relais. Meestal vuile schakel contacten doordat de vonkblus condensatoren al eerder ontploft zijn, vandaar die lucht.
Die relais daar kan je het kapje vanaf halen en dan kan je met een fijn schuurpapiertje de contacten wat opschuren.

Maar met een A77 is vaak wat meer aan de hand.
Het beste kan je alle elektrolytische condensatoren vervangen. (Alles wat een waarde heeft in uF) en de instelpotjes 16 stuks omdat daar de lopertjes niet meer op de koolbaantjes rusten. In totaal gaat het om zo'n 60 onderdelen bij elkaar iets van 70 euro.
Kijk ook naar de 3 motor condensatoren, die met de moer verbinding. Als daar wat teer uitloopt kan je die beter ook vervangen. Zijn in de elektronica winkel ca. 2,50 maar op ebay ongeveer 10x zo duur.

Succes.

Jack Marotick

Jeroen

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2019, 11:35:07 »
Leo en Jack, goedemorgen!
Bedankt voor alle informatie, 80 euro lijkt me een redelijke investering, dat zou de moeite waard kunnen zijn, daar ga ik even over nadenken!
Groeten,  Jeroen

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2019, 18:56:50 »
Ik ga voor de sparkkillers.
En nooit relaiscontacten schuren. Het dunne contactlaagje is zo weg.
Als ze zijn ingebrand, vervangen.
Om te reinigen een papiertje met contactspray tussen de contacten doorhalen terwijl je diee tegen elkaar drukt.

Dit gedrag ontstaat bij kortgesloten sparkkillers. Er loopt dan nl. voldoende stroom om het bijbehorende relais aan te trekken.

Jeroen

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2019, 20:56:02 »
Bedankt Sterremuur, ik ga eea bestuderen, want heb dit allemaal nog nooit gedaan. Avontuur bestaat nog.. :D

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2019, 21:29:05 »
Het papiertje met concatspray zal niet werken. Deze relais hebben flinke contacten en daar kan je heel wat aan schuren en gezien de oxidatie daarop is dat ook de enige methode. Ik gebruik wel zeer fijn schuurpapier.

Jack
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2019, 10:22:32 door Marotick »

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2019, 13:08:07 »
Ik betwijfel dat.
De meeste defecte relais hebben ingebrande contacten juist omdat de sparkkiller eerder defect is geraakt.
Zo'n relais moet je vervangen, want het contactoppervlak is defect.
Schuren is hoogstens uitstel van executie.