Auteur Topic: De Reval, de bandenrevalidatie  (gelezen 1298 keer)

Marotick

• Sr. Member
Re: De Reval, de bandenrevalidatie
« Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2020, 11:44:26 »
De eerlijkheid gebiedt dat ik wel een paarbanden heb moeten weggooien. Deze rugzijde was zo vuil dat die smurrie zich ook had gehecht aan de kant van de gevoelige laag en was daar niet van af te krijgen ook niet met stoepkrijt. Wel met alcohol maar om nu een kilometer band met alcohol schoon te gaan poetsen... Dat zag ik niet zitten en er stond ook niets bijzonders op de band en ik kon wel een lege spoel gebruiken.

Jack

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2020, 13:17:38 »
Een groot probleem met Ampex was ook de magnetische laag die kleverig werd en daardoor ging plakken en piepen.
Het "bakken" van de tapes om ze weer afspeelbaar te maken is overigens een patent van Ampex zelf.

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2020, 22:36:41 »
Ik heb een Akai 4000DS gehad in 1977 en die eindigde met versleten koppen en een uitgebrande motor door de gebruikte Ampex tapes in 1981.Toen maar op cassette overgegaan. In 1995 een N4504 op de rommelmarkt gekocht. Deck was goed maar die Ampex tapes konden toen al weg, wat een rommel, net zoals de Sony tapes trouwens en 3M. In 1995 Maxell UD gekocht, die zijn nu nog als nieuw. Verder recente LPR-35 wat het fantastisch doet op de N4504 en de N4511. Spoelt ook heel goed en strak, maar goed die is ook back coated.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #18 Gepost op: 26 februari 2020, 10:33:27 »
Wat raar dat we geheel andere ervaring hierin hebben.
Een uitgebrande motor door gebruik van een Ampex band lijkt me wat sterk en dat de koppen sterk zouden slijten door het gebruik van een Ampex lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk.
Ik draai nu dagelijks ampex banden af en bovenstaande problemen heb ik helemaal niet. Goed die plaktroep op de rug die ook kan afgeven naar de gevoelige laag is heel vervelend maar als de band niet heeft afgegeven en de rug is schoongemaakt met het spoelen langs bijvoorbeeld een krijtje dan blijft er toch een perfecte band over die al vanaf de eerste meter goed opneemt of weergeeft en dat kan je van veel banden dus niet zeggen want die klinken de eerste meters vaak beroerd.
In het verleden had ik eens een hele doos Schotch banden gekocht en al snel begon er 1 te piepen. De andere 9 heb ik nog steeds en doen het vandaag de dag nog prima. Wat er met die ene mis is zou ik echt niet weten maar opmerkelijk is het wel.
Gelukkig worden er nog steeds banden gemaakt. Was dat niet zo dan zou de situatie ook heel anders zijn want dan is iedere band er 1. Zonder banden zou onze hobby er ook niet zijn.
Jack

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2020, 10:59:58 »
Is het wel Ampex?
Ik heb hier vele Ampex spoelen en dozen waar in een ver verleden alle gore plaktroep in de kliko is gegooid en waar nu keurige LPR op zit.
Maar er staat nog steeds Ampex op.
Met name Ampex 2020. What's in a name...

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #20 Gepost op: 28 februari 2020, 19:48:08 »
Ik heb uit die tijd nog 2 Scotch 3M nieuw gesealed in de verpakking. Misschien toch maar eens proberen (zo'n hippe witte spoel).
Verder gebruikte BASF LP-35 en DP-26 nog redelijk goed na 40 jaar. Klein beetje poederen maar verder nog prima, had ik die maar meer gekocht ipv. Ampex (hadden wel een mooie spoel en verpakking ...). De Philips tapes uit die tijd ook maar weggedaan: Veel poederen.

Aangezien ik niet met Glas Kristal Ferriet (GX) draai met mijn gereviseerde Philips decks wil ik de koppen graag in goede conditie houden en ook niet als je 1 18cm tape hebt gedraaid de koppen en geleiders weer schoon moeten maken.

De afgifte van de Maxell UD uit 1995 is nihil, net zoals de nieuwe RTM LPR-35 tapes. Nou ja als die laatste niet goed zouden zijn zou dat niet best zijn. Over 30-35 jaar zien we dan wel weer maar dan zal het mijn probleem dan wel niet meer zijn.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #21 Gepost op: 29 februari 2020, 09:49:43 »
Ik heb ook twee nieuw gesealde Scotch tapes.
Eentje opengemaakt: waardeloos, plakken en piepen.
De ander uit nostalgie "nieuw in verpakking"  gelaten...

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reactie #22 Gepost op: 29 februari 2020, 15:45:16 »
Banden die plakken piepen poederen gaan bij mij weg.
Hou bijna alleen maxell tdk en rmg/pyral over.

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 2 maart 2020, 09:57:04 »
Gisteren heb ik, met stoepkrijt in de aanslag, één van de Ampex 20:20 banden, die ik tot nu toe niet kan kunnen digitaliseren, uit de kast gepakt. Wat blijkt bij afspelen, na ongeveer een meter van het begin van de band heeft de zwarte rug zich volledig losgelaten van de kunststof drager en zit dan volledig over de magnetische laag geplakt. De voormalige rug van de band heeft nu de kleur bruin :) Dit is het geval tot het eind van de band. Ik heb de band met de voormalige rug tegen de kop gezet en zo afgespeeld. Dan hoor je (uiteraard) alles "achterstevoren" (op de computer is dat weer makkelijk "om te draaien") en de kwaliteit valt me nog niks tegen. De piloottoon op 19 kHz (bij FM opnamen) komt er niet doorheen, maar het hoog is nog redelijk aanwezig. Dit is een nieuwe ervaring voor me ;)

Groeten

Ben

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #24 Gepost op: 2 maart 2020, 13:31:41 »
Gewoon.
Weg.
Kieperen.

>:D

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 3 maart 2020, 08:52:47 »
Gewoon.
Weg.
Kieperen.

Maar eerst proberen te digitaliseren. Op één van die banden staat een compilatie, die ik ooit gemaakt heb voor de bruiloft van m'n zwager met nogal unieke opnamen van hemzelf ;)

Twee van de vier 20:20 banden heb ik na wat "gepoets" goed kunnen digitaliseren. Misschien dan toch maar ;s met het stoepkrijt aan de gang  :o

Ik heb ook nog wat Ampex 641 3600' banden. Die spelen nog prima, geven ook niet af. Die banden komen bij de Amerikaanse uitluisterdienst vandaan, daarna zijn ze bulk gewist en heb ik ze bij een, wat we tegenwoordig een, webshop zouden noemen gekocht. In 1984 kenden we het begrip webshop nog niet :)

Groeten

Ben

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #26 Gepost op: 3 maart 2020, 09:52:10 »
Ik heb nog wel enkele Ampex/ Shamrock banden die het nog wonderbaarlijk goed doen, met eigen opnames van de jaren '70. :)

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #27 Gepost op: 3 maart 2020, 11:25:54 »
Gewoon.
Weg.
Kieperen.

Maar eerst proberen te digitaliseren. Op één van die banden staat een compilatie, die ik ooit gemaakt heb voor de bruiloft van m'n zwager met nogal unieke opnamen van hemzelf ;)

Weggooien kan je altijd nog. Het is lastig om die oude banden schoon te krijgen maar... het is te doen.
Ik heb ooit eens een hele dag RNI opgenomen. Stel dat ik die ga afspelen en het piept en ik gooi ze daarom zomaar weg??? Zou toch eeuwig zonde zijn. Zeer historisch materiaal, unique.

Jack

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reactie #28 Gepost op: 3 maart 2020, 16:10:19 »
RNI opnamen weggooien is inderdaad zonden.
In zo'n geval is het wel wat moeite waard.
Poetsen en zo. Daarna overtapen of naar mp3.

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 3 maart 2020, 20:54:11 »
Ik heb ooit eens een hele dag RNI opgenomen. Stel dat ik die ga afspelen en het piept en ik gooi ze daarom zomaar weg??? Zou toch eeuwig zonde zijn. Zeer historisch materiaal, unique.

Jack

Weggooien zou inderdaad doodzonde zijn, Jack. Ik was en ben nog steeds een groot liefhebber van RNI. Mocht je de opnamen ooit nog 's gaan digitaliseren, dan hou ik me aanbevolen voor een elektronische kopie.

Ik heb nog wel enkele Ampex/ Shamrock banden die het nog wonderbaarlijk goed doen, met eigen opnames van de jaren '70. :)

Ik heb door de jaren heen verschillende Shamrock tapes gedigitaliseerd (van mezelf en kennissen). De "bruine" banden ging over het algemeen prima. De "zwarte" banden piepten meestal :(

Groeten

Ben