Auteur Topic: De Reval, de bandenrevalidatie  (gelezen 619 keer)

Marotick

• Sr. Member
De Reval, de bandenrevalidatie
« Gepost op: 21 juli 2019, 16:45:16 »
Het facilitaire bedrijf van de omroep, NOS FB, had in het bandrecordertijdperk een afdeling die de Reval werd genoemd.
Daar werden gebruikte banden bekeken op de staat waarin ze verkeerde, hoeveel plakkers had de band, hoe was het gesteld met de gevoeligheid?
Als dat allemaal in orde  was werd de band gewist en kon opnieuw gebruikt worden. In die afdeling werkte 2 tot 3 man.
De banden waren eigendom van alle omroepen. De NOS FB kocht die banden in en alle omroepen betaalden daarin mee. Een A omroep betaalde meer dan een B omroep.
Dat ging jaren goed totdat de VPRO vond dat ze minder moesten gaan betalen omdat ze ook minder banden zouden gebruiken??? Tja toen viel het systeem snel in elkaar en uiteindelijk moesten de omroepen iedere band gaan kopen die ze wilde gebruiken.

Onlangs kreeg ik een partijtje 26cm banden op metalen reel die weinig gebruikt waren maar wel jaren op een vochtige plek opgeslagen waren. Het waren merendeel Ampex banden ( 20:20 en Ampex3600)  maar ook Scotch Classic en een Sony ULH band. Ze zouden enorm piepen volgens de man die ze mij cadeau gaf.
De eerste band die ik op mijn recorder legde brak al snel in tweeën en bij wat spoelen kwam er een vieze bagger af. Jammer. Ik wikkelde de band op de bandklem en liet de machine spoelen. Zo krijg je de band in hapklare stukken van de metalen spoel af en houd je een lege spoel over.
Ik had wel gezien dat de magnetische laag nog goed op de drager zat en dat het probleem zit in de buitenlaag, de backcoated laag.
De berg band die ik weggooide voelde ook erg vochtig aan en omdat ik op vakantie zou gaan heb ik alle banden naast elkaar op de grond gelegd en hoopte ik dat het vocht uit de banden los kon komen tijdens mijn afwezigheid.
Na mijn vakantie ben ik maar eens daarmee aan de slag gegaan en ik besloot om de band eerst maar eens heen en weer te spoelen zonder dat deze ook maar iets van de bandgeleiding zou aanraken, dus direct van de ene haspel naar de andere. Dat ging redelijk. Ik zag wel dat de band wat wilde plakken. Ook op die manier de band weer teruggespoeld en dat ging al een stuk beter.
Dat nog een keer herhaald en toen besloot ik om de band een slag te geven zodat de band andersom, met de gevoelige laag naar buiten op de andere haspel zou komen.
Bij de volgende spoelbeurt liet ik de band alleen achter een pen lopen (de Revox lusvanger) en zie? Achter die pen bleef nu een hoop bagger hangen die daaraan vast koekte. Die pen is daardoor gemakkelijk schoon te maken door dat vuil er af te breken en verder met een doekje met alcohol.
Na een paar keer op die manier heen en weer werd het vuil zienderogen minder maar als ik mijn nagel van mijn vinger tegen de buitenkant van de band drukte dan werd hij toch behoorlijk zwart.
Dat bracht mij er toe om een oude grote condensator te gebruiken en die tijdens het heen en weer spoelen tegen de rugkant van de band te duwen. Uiteindelijk kwam er niets meer van af.
Tijd om de band te gaan gebruiken. Het blijkt dat de band dan prima te gebruiken is en ook niet piept. Ik heb nu een hele stapel band gered van de container en die het nog prima doen.

Ik ben zo intensief met de banden revalidatie bezig geweest dat het het net leek of die Reval afdeling bij mij in huis gevestigd was.

Jack Marotick
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2019, 23:02:42 door Marotick »

Marotick

• Sr. Member
Re: De Reval, de bandenrevalidatie
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2019, 22:55:05 »
Alle banden op bovenstaande manier schoongemaakt.
Het viel me op dat van de Scotch Classic tape helemaal geen vuil afkwam, van de Ampex 3600 en de Sony ULH band kwam iets vuil af maar dat mag geen naam hebben. De Ampex 20:20+ banden daar kwam het meeste vuil van af en wilde ik eigenlijk al weggooien maar gelukkig heb ik dat niet gedaan want ze doen het nu perfect.
Uiteindelijk heb ik 3 van de 15 Ampex moeten afkeuren.
Met wat geduld is er nog veel te redden, weggooien kan altijd nog.

Jack Marotick
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2019, 17:32:33 door Marotick »

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2019, 14:35:59 »
Nog even een bijwerking.

De Ampex banden daar is wat raars mee aan de hand. De schoongemaakte banden, d.w.z. de banden waar de rugcoating plakt en door mijn verwijderd is, piepen behoorlijk.
De opnamen die ik er mee maak klinken perfect en het is toch wel zonde om die weg te gooien. Dus ik ben opzoek gegaan naar de herkomst van dat gepiep.
De backcoated kant van de band zou toch nog plakkerig kunnen zijn en door de wrijving zou er een piepend geluid kunnen optreden. Op mijn Revox loopt de band met de rug langs de lusvanger en als ik die wegdraai dan gaat het piepen vrolijk verder.
Nu gaat de band wel langs de bandgeleiding en die is erg nauw omdat de band tijdens het transport niet omhoog of omlaag mag bewegen maar alleen in de lengte richting.
Nu loopt bij een Revox de band tussen 2 ronde schoteltjes door waartussen het lager zit. de afstelling vindt plaats d.m.v. 2 dunne ringetjes zodat de breedte 6,4 mm is. De band is een kwart inch breed en dat is 6,35 mm
Het lijkt dus dat de Ampex band te breed is voor deze doorgang en vandaar het gepiep.
Ik heb de bandgeleiding wat wijder gezet en het gepiep stopt.
De band is dus iets te breed. Komt dat omdat Amerikanen een andere maat hebben voor een kwart inch of is de band in de loop van de tijd wat breder geworden? Dat laatste zou dan niet door het gebruik kunnen want de banden die ik heb daar is maar 1x wat op opgenomen. Nu dat ik ze gebruik kunnen ze natuurlijk, door het wals systeem van aandrukrol en toonas wat geplet worden en daardoor langer en wat breder worden.
Ik besloot om iets te bedenken om de band wat smaller te maken. De linker bandgeleiding van de Revox heb ik uit elkaar gehaald en normaal is de volgorde schoteltje, ringetje, lager, ringetje en dan weer een schoteltje.
Van zeer fijn schuurpapier (600) heb ik 2 rondjes geknipt met een gaatje in het midden.
Wat ik wil is dat de band geleid wordt langs 2 schuurpapiertjes zodat er iets van de breedte van de band afgaat en omdat het piepen ook erg ongelijkmatig klonk denk ik dat er ook wat variaties zijn in de breedte van de band. Met de band boven en onder langs een schuurpapiertje af te draaien wil ik bereiken dat de band weer op een goede breedte komt.
Nadat ik een band heen en weer op die manier had afgedraaid werd het tijd om deze eens gewoon af te draaien.
Geweldig, geen piep meer gehoord ook niet als de band wordt omgedraaid.
Ik ben nu bezig met band 2 en onder op de wegklapbare klep ligt een heel bergje slijpstof.

Jack Marotick

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2019, 17:40:01 »
Ik lees je berichten met veel interesse, Jack. Van mijn eigen banden zijn de Ampex 20:20 de enigen, die piepen. Ik begrijp nu wat de oorzaak zou kunnen zijn. Je schrijft "Ik heb de bandgeleiding wat wijder gezet". Heb je dat gedaan door 2 andere (minder) dunne ringetjes te plaatsen?

Ik vind het wel erg knap dat je dit ontdekt/beredeneerd hebt!

Groeten

Ben

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2019, 23:06:32 »
Nee net andersom. Door wat dikkere ringen te gebruiken wordt de doorlaat wat breder.
Maar ik heb het nog wat simpeler gedaan want als je de messing schroef wat los draait dan wordt de doorlaat ook breder alleen moet je die dan vasthouden met een tang want doordat de band loopt willen de schoteltjes ook meedraaien en zal de messing schroef ook verder losdraaien.
Met wat dikkere ringetjes kan het best zijn dat de band soepel door de bandgeleiding loopt.Normaal zijn de ringetjes dus 0,2 mm maar ik heb ze ook van 0,25 mm

Jack

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2019, 15:33:02 »
Ja natuurlijk, dikkere ringetjes. Ik ga er binnenkort 's mee experimenteren.

Bedankt voor deze tips, Jack!

Groeten

Ben

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2019, 15:45:18 »
Ik denk niet dat de band zo significant smaller wordt. :)
Het piepen komt door "scrape flutter" en ontstaat doordat het stukje tussen kop en bandgeleider ahw als een vioolsnaar wordt aangestreken.
Door jouw slijpactie wordt de rand verruwd en zal daardoor niet meer aangestreken worden.
Hoe dan ook: mooi dat het werkt.

Zelf heb ik al mijn Ampexen de kliko in gegooid omdat ik het gedoe de moeite niet waard vind.
Overigens stond er niks waardevols op...

Ik heb nog wel enkele goedkope Shamrocks die wonder boven wonder schoon en perfect zijn gebleven.

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2019, 23:05:49 »
Mijn ervaring is dat de bruine shamrock banden over het algemeen piepvrij af te spelen zijn en de zwarte banden vaak piepen. 'k Weet niet of dat toeval is

Groeten

Ben

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2019, 09:19:04 »
Is wel andere productie.
Het piepen komt door het gebruikte smeermiddel dat verdroogt.
Ik heb dergelijke tapes weer opgelapt met een tissue met ..... WD40 :police:

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2019, 09:47:13 »
:) Bedankt voor deze tip, ga ik proberen bij een paar opnamen uit 1985 van radiostations uit Chicago. Ik had deze banden toen bij Radio Shack gekocht en heb er nog steeds spijt van dat ik geen ander merk genomen heb.

Groeten

Ben

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2019, 13:04:31 »
Twee keer heen en weer spoelen met de tape met een bevochtigde tissue met klein pufje WD40 tussen je vingers.
Wat ook helpt is de kopspiegel poetsen met siliconenolie of spray.
Het residu is zeer glad en tast verder niks aan.

Akai bood zelf voor hun oudere recorders setjes aan met een kokerviltje en een flesje siliconenolie.
Dat schoof je op een speciaal daarvoor bedoeld asje waar dan de band langs liep.
Setje heb ik zelfs nog.

Betekent dat dus in de jaren 70 al piepende tapes bestonden.

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2019, 12:55:01 »
Bedankt voor jullie tips! Met behulp van de WD40 en veelvuldig hen-en-weer spoelen om de smurrie van de band te krijgen is het me gelukt om ruim 6 uur opnamen van nieuwjaarsdag 1985 te redden. Ik heb de opnamen op dezelfde A77 afgespeeld waarop ik ze indertijd heb opgenomen :)

Nu vraag ik me af of die A77 inmiddels wat jankt. Mochten jullie tijd hebben, misschien kun je dan naar deze "geredde" opname van het Chicago Gouwe Ouwe station WJMK luisteren:

https://we.tl/t-JdLi9tjPS4

Groeten

Ben

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2019, 12:35:33 »
Mooi werk!
Jank kan aan het eind van de band optreden omdat er dan meer trek op de band zit.
Vooral bij een oude, verharde aandrukrol.
Leg die eens een nachtje in geconcentreerd afwasmiddel, of, met beleid, in remvloeistof.
Het rubber wordt daar zachter van.