Auteur Topic: Akai GX-630D met niet draaiende capstan motor  (gelezen 606 keer)

Bania

• Jr. Member
  • **
Re: Akai GX-630D met niet draaiende capstan motor
« Reactie #60 Gepost op: 12 juli 2019, 19:51:18 »
Waar D4 en D5 samen komen of op de grote condensator C4.

Knooppunt 12 op servo-board is wit/blauw draad

Dat is toch waar de grijze draad naartoe loopt vanaf het servoboard? Het is me niet echt duidelijk.
Daar meet ik rond de 28volt gelijkstroom
en wisselspanning 36,5 a 37 volt
Dit is wel tijdens afspelen op 3 3/4

Jammer dat ik een leek ben hierin. Maar wil het graag leren. ben al erg ver opgeschoten had dit niet verwacht eerlijk gezegt. En dat allemaal dankzij jullie uitstekende hulp
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 20:13:31 door Bania »

Hobbyman

• Sr. Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
« Reactie #61 Gepost op: 12 juli 2019, 20:58:44 »

Dat is toch waar de grijze draad naartoe loopt vanaf het servoboard? Het is me niet echt duidelijk.

Jammer dat ik een leek ben hierin. Maar wil het graag leren. ben al erg ver opgeschoten had dit niet verwacht eerlijk gezegt. En dat allemaal dankzij jullie uitstekende hulp

Volgens doc. gaat de grijs naar de trafo en wht/blu  naar C4 PHASE CAPACITOR.

Zet maar op hoge snelheid en hou de meter in de gaten wat het doet met de spanning als de snelheid inzakt.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 21:05:23 door Hobbyman »

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #62 Gepost op: 12 juli 2019, 21:04:20 »

Volgens doc. gaat de grijs naar de trafo en wht/blu  naar C4

Oh oke. Ik hem de recorder al een tijdje aanstaan en op een of andere rede speeld hij nu gewoon. Alleen als ik ga opnemen gaat de band sneller lopen. Hierdoor klinkt ie traag als ik hem opnieuw afspeel. Volgens mij kan ik dit ding weggooien

Hobbyman

• Sr. Member
« Reactie #63 Gepost op: 12 juli 2019, 21:06:33 »
Niet ongeduldig worden , komt vast wel goed.

(Alleen als ik ga opnemen gaat de band sneller lopen. Hierdoor klinkt ie traag als ik hem opnieuw afspeel)

Dit is een geval die ik nog niet heb meegemaakt maar mogelijk iemand anders bekend.
Toch nog wat met de schakelaars heen en weer schakelen.

Heb je de doc. in pdf 12/52 fig.9  of de originele serv.manual blz.9 fig.9

Staat de tape speed schakelaar wel goed afgesteld met dat korte schroefje.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 21:25:55 door Hobbyman »

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 12 juli 2019, 21:49:01 »
Ik heb nu echt alles opnieuw doorgemeten.
Vooral de schakelaars even goed gemeten. En schoongemaakt. Maakt gewoon perfect de connecties die nodig zijn.

En toch blijft dat ding vreemd doen. Snap er geen .... meer van.
Heb zelfs alle elco's vervangen op het relaisboard. Dit omdat ze nog wel eens vergaan na al die jaren
Niet dat ik niks heb gehad aan jullie hulp. Juist wel en nogmaals bedankt. Maar denk dat het nu een dood spoor is.

Heb letterlijk hoofdpijn ervan :(

ps. En oja heb de completer goede service manual van de 630d
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 21:53:36 door Bania »

Hobbyman

• Sr. Member
« Reactie #65 Gepost op: 12 juli 2019, 21:53:26 »
Vandaag niks meer aan doen.
Morgen met volle moed opnieuw rustig bekijken, anders laten nakijken
door iemand van het forum die wil helpen in je buurt.

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #66 Gepost op: 12 juli 2019, 21:56:20 »
Vandaag niks meer aan doen.
Morgen met volle moed opnieuw rustig bekijken, anders laten nakijken
door iemand van het forum die wil helpen in je buurt.

Ja hij staat nu ook opzij. Heb er maar even een biertje bij gepakt. Wordt een beetje gek van dat ding. Maar kan het ook niet uitstaan dat er steeds iets anders bij komt. En dan wil je het fixen. Ben vannacht ook tot 3 uur bezig geweest. Maarja blijft techniek

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #67 Gepost op: 12 juli 2019, 22:03:26 »
Als er iemand is in de omgeving van Barendrecht of Rotterdam is en me wil helpen hoor ik dat graag. Ik laad hem dan wel in en kom ik wel langs met me brommobiel als dat kan. (stuur me dan even een pm om in contact te komen)

En als er nog iemand is met tips (misschien de goude) of ideeen heeel graag ;)

Helaas moet ik alles van een uitkering doen dus kan niet veel missen jammer genoeg
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 22:12:58 door Bania »

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #68 Gepost op: 13 juli 2019, 13:23:08 »
Nieuwe dag nieuwe kansen dacht ik.

ik ben nog even aan het meten geslagen.

Allereerst op de bd243c (was d361) op het relaisboard (TE-2002)
Heb er ook een andere bd243c ingedaan en precies hetzelfde

Overigens als ik met vr1 de voltages wil instellen krijg ik hem wel naar de 5,50 volt alleen krijg ik op een of andere rede hem niet naar 24 volt. De waardes doen dan niks als ik eraan draai

waar 39,80 moet staan staat 37,60
waar de 24,0 moet staan meet ik 22,40
en waar de 24,60 moet staan meet ik 23,07
Dit is in niet afspelende stand

is afspeel stand op 3 3/4 meet ik het volgende
39,8 = 37
24 = 19,19
24,6 = 19,95

in recordstand op 3 3/4 de volgende waardes
39,8 = 36,30
24 = 19,10
24,6 = 16,77

De tip47 meet ineens ook verkeerd (let op het gaat hier om de 54,7 voltage. de 0,6 blijft gelijk)
Tip47 dan ook maar weer verandert voor een nieuwe. De laatste die ik had liggen. Maar blijft precies hetzelfde

niet spelende stand
60,40

spelende stand
46,60

recordstand
44,60

Misschien dat het met deze waardes wat duidelijker is. en dat er iemand is die hier raad mee weet

« Laatst bewerkt op: 13 juli 2019, 13:34:18 door Bania »

guuz1

• Jr. Member
  • **
« Reactie #69 Gepost op: 14 juli 2019, 12:53:02 »
Hi,

1) Ik zou eerst even het witte connectorblokje naar de versterkersektie losnemen (dan ben je de beïnvloeding van de REC en PB amp tijdelijk even kwijt)

Kijk nu of je de 24.0V op de emitter van de TR1 2SD361 (BD243C) wel precies met VR1 kunt afstellen (Relayboard TE2002).

Indien wel: Dan is er iets mis met de REC/PB amp.

Indien nog steeds niet:

2)    Zijn de dioden D6, D7, D8 en D9 OK?  Ik zou ze zelf vervangen door sterkere exemplaren:
   1N5408 (1000V 3A): gaan niet gauw meer kapot.

De 37V =  spanning op de collector van de 2SD361 (BD243C) spanning is nl wat te laag: en de 24.0V op de emiiter van TR1 is nog steeds niet te realiseren , ondanks nu goede TR1, TR2 en TR3 en D10 (zenerdiode) (zie Figuur 1).

SVP deze dioden D6, D7, D8, D9 vervangen 

3)

(BTW
Als je toch met vervangen van dioden bezig bent: Ook D2, D3, D4, D5 op de servoprint (MY2036) vervangen door 1N5408
. (Figuur 2).
Deze dioden gaan ook vaak kapot; je hebt ze wel als zijnde goed gemeten, maar misschien bezwijkt er een toch bij een hogere spanning dan je multimeter testspanning.
De symptomen die je hebt (instorten van de capstansnelheid) worden vaak veroorzaakt door een kapotte diode (D2 - D5).
Als je een scoop zou hebben kun jij dit eenvoudig zien (er missen sinuspieken) .

Ook svp de spanning op de emitter van de TR7 (2SD361)  op het servoboard (MY2036 meten).  Deze moet 23.4V  zijn en constant blijven!!
(zie figuur 2 en 3)

Als de 24.0 V op de emitter van TR1 (TE2002) nu constant blijft (alle 8 dioden vervangen) en regelbaar is
en ook de 23.4V op TR7 (MY2036)constant blijft (de 23.4V  is nl afhankelijk van de 24.0V!!)

DAN

Weer het witte connectorblokje naar de AMP sectie aansluiten en opnieuw de spanningen rapporteren in de Stand-By  Play Back en Record stand en de recorder testen in Stand by , Play Back en REC stand (en als dit goed is ook in FF and FR).

Ik ben benieuwd of dit verder helpt.

(Ik heb zelf een kapotte 2SD361 (TR1), kapotte D5 en kapotte TIP48 in 1 GX630D recorder gehad.
Dys systematisch zoeken helpt zeker!

Meten = weten (als je een scoop had, zou jij de bruggelijkrichters (D6-D9 en D2-D5) makkelijker kunnen testen. 

Succes & goed weekend!

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #70 Gepost op: 14 juli 2019, 14:33:57 »
Hi,

1) Ik zou eerst even het witte connectorblokje naar de versterkersektie losnemen (dan ben je de beïnvloeding van de REC en PB amp tijdelijk even kwijt)

Kijk nu of je de 24.0V op de emitter van de TR1 2SD361 (BD243C) wel precies met VR1 kunt afstellen (Relayboard TE2002).

Indien wel: Dan is er iets mis met de REC/PB amp.

Indien nog steeds niet:

2)    Zijn de dioden D6, D7, D8 en D9 OK?  Ik zou ze zelf vervangen door sterkere exemplaren:
   1N5408 (1000V 3A): gaan niet gauw meer kapot.

De 37V =  spanning op de collector van de 2SD361 (BD243C) spanning is nl wat te laag: en de 24.0V op de emiiter van TR1 is nog steeds niet te realiseren , ondanks nu goede TR1, TR2 en TR3 en D10 (zenerdiode) (zie Figuur 1).

SVP deze dioden D6, D7, D8, D9 vervangen 

3)

(BTW
Als je toch met vervangen van dioden bezig bent: Ook D2, D3, D4, D5 op de servoprint (MY2036) vervangen door 1N5408
. (Figuur 2).
Deze dioden gaan ook vaak kapot; je hebt ze wel als zijnde goed gemeten, maar misschien bezwijkt er een toch bij een hogere spanning dan je multimeter testspanning.
De symptomen die je hebt (instorten van de capstansnelheid) worden vaak veroorzaakt door een kapotte diode (D2 - D5).
Als je een scoop zou hebben kun jij dit eenvoudig zien (er missen sinuspieken) .

Ook svp de spanning op de emitter van de TR7 (2SD361)  op het servoboard (MY2036 meten).  Deze moet 23.4V  zijn en constant blijven!!
(zie figuur 2 en 3)

Als de 24.0 V op de emitter van TR1 (TE2002) nu constant blijft (alle 8 dioden vervangen) en regelbaar is
en ook de 23.4V op TR7 (MY2036)constant blijft (de 23.4V  is nl afhankelijk van de 24.0V!!)

DAN

Weer het witte connectorblokje naar de AMP sectie aansluiten en opnieuw de spanningen rapporteren in de Stand-By  Play Back en Record stand en de recorder testen in Stand by , Play Back en REC stand (en als dit goed is ook in FF and FR).

Ik ben benieuwd of dit verder helpt.

(Ik heb zelf een kapotte 2SD361 (TR1), kapotte D5 en kapotte TIP48 in 1 GX630D recorder gehad.
Dys systematisch zoeken helpt zeker!

Meten = weten (als je een scoop had, zou jij de bruggelijkrichters (D6-D9 en D2-D5) makkelijker kunnen testen. 

Succes & goed weekend!

Een heel verhaal maar duidelijk omschreven. Bedankt. Ik ga hier zeker mee aan de slag en vervang gewoon alle 8 diodes. Had er 10 besteld.
Mocht het dan weg of niet werken laat ik het hier in iedergeval weten.

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #71 Gepost op: 14 juli 2019, 15:16:42 »
Alle diodes maar gewoon gelijk vervangen net. en of ik nu het connectblokje los of vast heb zitten kan de emitter nog steeds niet afstellen.

Ook is helaas het probleem nog precies hetzelfde zoals het was.

Ik zit echt met me handen in het haar nu

guuz1

• Jr. Member
  • **
« Reactie #72 Gepost op: 14 juli 2019, 16:26:56 »
Hi,

Jammer, maar niet opgeven!

1) we weten in ieder geval nu twee dingen:

A) de fout zit NIET in de PB / REC amplifiers
B) De 8 dioden waren goed.

Maar geef nu eens alle spanningen op die ik je gevraagd had:

Print TE2002:

A)  Wisselspanning naar diodenbrug (tussen aansluiting 8 en 9     :  30V  AC
B) gelijkspanning tussen Collector TR1 en massa                            :   39.8V  DC
C) gelijkspanning tussen Collector TR2 en massa                            :   39.8V
D   idem op Emitter TR1 (varieert hij bij verdraaien van VR1?)    24 V                             MIN ?   Max? 
E)  idem op Basis TR1                                                                       :   24.6V                                                               
F)  idem op Emitter TR2                                                                    :   24.6V
G)  idem op  Basis TR2                                                                      :   25.2V
H) Idem op Collector TR3                                                                  :   25.2V   
I) Idem op emitter TR3                                                                      :    4.9V
J)  Idem op  Basis TR3                                                                       :    5.5V

K) Knooppunt VR1 en R9                                                                   :  10.5V
L) Knooppunt VR1 en R10                                                                  :  4.6V
M Loper V1                                                                                         :  5.5V

MEET R9 en R10 door of deze niet zijn doorgebrand (er was zo'n geval op het Amerikaanse Forum TAPEHEADS.net
Check ook of VR1 nog naar behoren werkt (die was op genoemd forum ook beschadigd.

NB

1)  Isoleer Printplaat TE2002 door het witte blokje (opnieuw) los te maken

en ook door

de verbindingen met de MY2036 printplaat tijdelijk los te nemen:

2)  de +24V verbinding met printplaat MY2036  Pink /Cross White  = witte draad met roze kruisjes)  : draad 15 in een cirkeltje

3)  de andere verbinding met printplaat MY2036  Pink/Long White   =  witte draad met lange roze streepjes : draad16 in een cirkeltje

Door dit te doen hebben we alle invloed van rest van de recorder op de 24 V stabilisatie schakeling TR1 TR2 TR3 en D10 afgesloten.

Het moet toch gek zijn , als we in zo'n simpele schakeling (met 3 transistoren) de fout niet kunnen vinden!

Nogmaals,

Meet als eerste  R9 (22 KOhm) en R10 (750 Ohm) door.
Check ook of VR1 niet gedeeltelijk doorgebrand is.

Nog even doorzetten dus.
(of morgen met frisse moed)

Ik zie je metingen graag tegemoet (alles meten svp, zoals boven gevraagd).

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #73 Gepost op: 14 juli 2019, 17:12:05 »
Hi,

Jammer, maar niet opgeven!

1) we weten in ieder geval nu twee dingen:

A) de fout zit NIET in de PB / REC amplifiers
B) De 8 dioden waren goed.

Maar geef nu eens alle spanningen op die ik je gevraagd had:

Print TE2002:

A)  Wisselspanning naar diodenbrug (tussen aansluiting 8 en 9     :  30V  AC
B) gelijkspanning tussen Collector TR1 en massa                            :   39.8V  DC
C) gelijkspanning tussen Collector TR2 en massa                            :   39.8V
D   idem op Emitter TR1 (varieert hij bij verdraaien van VR1?)    24 V                             MIN ?   Max? 
E)  idem op Basis TR1                                                                       :   24.6V                                                               
F)  idem op Emitter TR2                                                                    :   24.6V
G)  idem op  Basis TR2                                                                      :   25.2V
H) Idem op Collector TR3                                                                  :   25.2V   
I) Idem op emitter TR3                                                                      :    4.9V
J)  Idem op  Basis TR3                                                                       :    5.5V

K) Knooppunt VR1 en R9                                                                   :  10.5V
L) Knooppunt VR1 en R10                                                                  :  4.6V
M Loper V1                                                                                         :  5.5V

MEET R9 en R10 door of deze niet zijn doorgebrand (er was zo'n geval op het Amerikaanse Forum TAPEHEADS.net
Check ook of VR1 nog naar behoren werkt (die was op genoemd forum ook beschadigd.

NB

1)  Isoleer Printplaat TE2002 door het witte blokje (opnieuw) los te maken

en ook door

de verbindingen met de MY2036 printplaat tijdelijk los te nemen:

2)  de +24V verbinding met printplaat MY2036  Pink /Cross White  = witte draad met roze kruisjes)  : draad 15 in een cirkeltje

3)  de andere verbinding met printplaat MY2036  Pink/Long White   =  witte draad met lange roze streepjes : draad16 in een cirkeltje

Door dit te doen hebben we alle invloed van rest van de recorder op de 24 V stabilisatie schakeling TR1 TR2 TR3 en D10 afgesloten.

Het moet toch gek zijn , als we in zo'n simpele schakeling (met 3 transistoren) de fout niet kunnen vinden!

Nogmaals,

Meet als eerste  R9 (22 KOhm) en R10 (750 Ohm) door.
Check ook of VR1 niet gedeeltelijk doorgebrand is.

Nog even doorzetten dus.
(of morgen met frisse moed)

Ik zie je metingen graag tegemoet (alles meten svp, zoals boven gevraagd).
Allereerst bedankt voor de hulp en zeer duidelijk uitleg. Dit waardeer ik ;)
Ik heb de metingen zoals gevraagd verricht.
De draden op het servoboard zijn hier rood i.p.v. roze service manual bekijk zijn dit ze
Voltage daar aanwezig
rood+x 25,28
rood+- 38,2
Dit is met witte connectblok los zoals je vroeg
Zie foto

onderstaand de metingen waarom je vroeg.
En ik heb me twijfel betreft de vr1 ik zie niet dat hij is doorgebrand maar hoe meet ik dat?
de 5,50v instelling kan ik wel noukeurig instellen met de vr1 alleen de rest niet

relaisboard

BD243C (TR1)
base=22,57
collector=38,20
emitter=21,94 (geen verandering met draaien aan vr1)

bc639 (TR2)
base=30,97
collector=38,10
emitter=22,42

c945 (TR3)
emitter=5,13
collector=30,97
base=5,50

tip47
base=0,62
collector=60,1
emitter=0,04

R9=22Kohm
R10=750Ohm

knoop VR1+R9 9,25
knoop VR1+R10 4,10
Loper 5,51

servoboard
BD243C (TR7)
Base=21,07
collector=38,1
emitter=20,50

De spanning op de diodebrug van 8 en 9 zijn als volgt. (te laag)

8=16,5vac
9=17,5vac

Alle voltages blijven constant zolang hij niet afspeelt. Als ik ga afspelen gaan letterlijk alle voltages een gemiddelde van 5volt omlaag
En dan schommelen de voltages naar boven en naar beneden. Maar dat is dan niet te horen aan het afspelen.
Aangezien de capstan af en toe heel kort afzakt is dit moeilijk te meten. Heb geen klemmen op me meter alleen pennen helaas
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2019, 19:24:14 door Bania »

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #74 Gepost op: 14 juli 2019, 20:11:09 »
Mensen ik zat een beetje op youtube te kijken. En kwam een gx-630 tegen met precies hetzelfde probleem.

De rede dat de ik url hier even post is omdat het een goede indicatie geeft van wat er hier gebeurd. Helaas is bij deze video niks vermeld betreft opname

Behalve dan dat hij stopt en helemaal niet meer wil. De dropdowns gaat het om

https://www.youtube.com/watch?v=h4US1ipKIng&t=50s
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2019, 20:14:35 door Bania »