Auteur Topic: Akai GX-630D met niet draaiende capstan motor  (gelezen 1352 keer)

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Akai GX-630D met niet draaiende capstan motor
« Reactie #45 Gepost op: 11 juli 2019, 23:50:27 »
Dank voor je complimenten. ;)

Maar begrijp ook dat het om oude, en inmiddels wat kwetsbare techniek gaat.
Soms kan een van de kenners er nog een blik op werpen als je er echt helemaal niet uit komt.
Heb geduld. ;)

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 12 juli 2019, 00:37:11 »
Dank voor je complimenten. ;)

Maar begrijp ook dat het om oude, en inmiddels wat kwetsbare techniek gaat.
Soms kan een van de kenners er nog een blik op werpen als je er echt helemaal niet uit komt.
Heb geduld. ;)

Nou geloof het of niet de klacht is verandert. Heb een andere bc936 geplaats (ook nieuw) en de spanningen liepen anders. Dus dacht draai die tor om. wat denk je speeld dat ding ineens. Deed ik het met de vorige tor was het niks. Dus defect geleverd terwijl die waardes wel oke waren na mijn mening. Nu heb ik nog steeds een snelheidprobleem. Maar nu te snel. pffff. Maar hier even een update van de spanningen nu aanwezig

bc639 Base 22,70v collector 37,8v emitter 29,91v
c945 emitter 4,61v collector 30,03v en base 4,22v
bd243 base 22,81v collecte 37,8v emitter 22,15v

Dus die ziet er al beter uit toch?
Wat kan ik nu verder nog doen?

Heb ook de potmeters voor de snelheid op het servoboard helemaal terug gedraaid. Snelheid wordt wel langzamer maar als ik niet verder kan draait ie nog te snel
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 10:28:32 door Bania »

Hobbyman

• Sr. Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
« Reactie #47 Gepost op: 12 juli 2019, 10:34:57 »
Dat instelpotje VR1 kun je het middelste pootje zo instellen dat je dat op 5,5v afregeld? t.o.v. massa.?

Of met de instelpotje de spanning instellen op 24v aan de  emitter van TR1.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 10:46:11 door Hobbyman »

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 12 juli 2019, 11:46:01 »
Dat instelpotje VR1 kun je het middelste pootje zo instellen dat je dat op 5,5v afregeld? t.o.v. massa.?

Spanning op het middelste pootje van de vr1 heb ik kunnen afregelen naar precies 5,50 volt. Alleen krijg ik de 24volt niet aan de emmiter van de tr1 dit komt op zijn hoogtst uit op 21,3 volt.

Overigens de lage snelheid (dus 3 3/4) krijg ik wel op normaal tempo
Alleen de 7 1/2 blijft te snel draaien. En speelt zelfs ook een beetje vals

Hobbyman

• Sr. Member
« Reactie #49 Gepost op: 12 juli 2019, 12:00:29 »

Spanning op het middelste pootje van de vr1 heb ik kunnen afregelen naar precies 5,50 volt. Alleen krijg ik de 24volt niet aan de emmiter van de tr1 dit komt op zijn hoogtst uit op 21,3 volt.

Dan de tape speed schakelaar goed reinigen.

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #50 Gepost op: 12 juli 2019, 12:01:57 »

Dan de tape speed schakelaar goed reinigen.

Die heb ik als eerste al helemaal nagelopen en goed gereinigd. ook de schakeling gemeten en deze werkt perfect

Hobbyman

• Sr. Member
« Reactie #51 Gepost op: 12 juli 2019, 12:03:51 »
C6 - 220UF/25V en C4- 220UF/35V zou ik ook vervangen.

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #52 Gepost op: 12 juli 2019, 13:50:39 »
Ik heb de 2 elco's vervangen voor nieuwe. En ook maar een andere zener geplaats.
Ook heb ik de bd243c toch maar vervangen voor een andere nieuwe.

Resultaat is nu dat de recorder op beide snelheden de juiste snelheden kan draaien. spanningen zijn ook goed

Alleen is er nu nog 1 probleem. Lijkt net of de motorspanning soms instort. Gaat even een fractie van een seconde langzamer draaien op beide snelheden.
Maar ben er bijna geloof ik. alleen weet ik niet waar ik moet zoeken dat de snelheid instort. Maar het lijkt wel hoe langer de recorder aan staat hoe minder vaak het gebeurd

Ook als je de band start is ie bij het begin iets langzamer met de snelheid. 2 sec later draait ie op de juiste snelheid

Ik heb even een video op youtube gezet zodat jullie een idee hebben en me misschien verder kunnen helpen

https://youtu.be/pKZdB1JrD2k
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 14:01:13 door Bania »

Hobbyman

• Sr. Member
« Reactie #53 Gepost op: 12 juli 2019, 14:44:10 »
Capstanas nog even ontvetten en de aandrukrol goed schoonwrijven met alcohol tot dat het goed zwart is.

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #54 Gepost op: 12 juli 2019, 15:04:45 »
Capstanas nog even ontvetten en de aandrukrol goed schoonwrijven met alcohol tot dat het goed zwart is.

Helemaal gecleaned net. Maakt alleen totaal geen verschil.
Ook even gekeken naar de spanning van de aandrukrol op de capstan. Deze is gewoon netjes zoals het hoort

En soms gaat ie ineens zo extreem langzaam draaien dat ie bijna stil staat. En dan gaat ie weer naar de juiste snelheid ???
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 15:10:53 door Bania »

Hobbyman

• Sr. Member
« Reactie #55 Gepost op: 12 juli 2019, 16:16:50 »
Als je alles weer op de plaats terug hebt is het belangrijk dat de schroeven goed contact maken met de soldeerring op de printplaat met een kartelringetje.

Kun je onder het afspelen ook de spanning meten over de elko C3- 1000uf en zien of daar de spanning misschien inzakt.

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #56 Gepost op: 12 juli 2019, 18:00:33 »
Als je alles weer op de plaats terug hebt is het belangrijk dat de schroeven goed contact maken met de soldeerring op de printplaat met een kartelringetje.

Kun je onder het afspelen ook de spanning meten over de elko C3- 1000uf en zien of daar de spanning misschien inzakt.

Dat is inmiddels netjes gebeurd. En elco c3 zakt niet in als de castanmotor even langzamer gaat draaien.
Als dit euvel er nu uit is is ie goed. Maar waar te zoeken heb ik nog niet gevonden

Hobbyman

• Sr. Member
« Reactie #57 Gepost op: 12 juli 2019, 19:19:03 »

Dat is inmiddels netjes gebeurd. En elco c3 zakt niet in als de castanmotor even langzamer gaat draaien.
Als dit euvel er nu uit is is ie goed. Maar waar te zoeken heb ik nog niet gevonden

Hang de meter eens aan knooppunt 12 en massa op print MY - 2036 , daar zou je dan eigenlijk kunnen zien wanneer de snelheid en spanning inzakt.

Bania

• Jr. Member
  • **
« Reactie #58 Gepost op: 12 juli 2019, 19:23:39 »

Hang de meter eens aan knooppunt 12 en massa op print MY - 2036 , daar zou je dan eigenlijk kunnen zien wanneer de snelheid en spanning inzakt.

Dat is op het servoboard zag ik. Maar knooppunt 12 welke is dat ken deze niet vinden.

Hobbyman

• Sr. Member
« Reactie #59 Gepost op: 12 juli 2019, 19:29:08 »
Waar D4 en D5 samen komen of op de grote condensator C4.

Knooppunt 12 op servo-board is wit/blauw draad
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 19:37:18 door Hobbyman »