Auteur Topic: condensatoren revox A77  (gelezen 2814 keer)

mark70

• Jr. Member
  • **
condensatoren revox A77
« Gepost op: 20 februari 2019, 00:21:44 »
Hallo ik ben mijn Revox A77 mk4 aan het nakijken  na ongeveer 20 jaar stilstand.
Ik heb in eerst instantie alleen de Rifa motorontstoor condensators vervangen.
Nou begrijp ik dat de elco's van het merk Frako ook  het beste vervangen moeten worden?
Zijn dit alleen de gele axiaal types of ook de witte/grijze radialen? Ik heb er 2 van de Capstan drive board nagemeten en die lijken nog goed.

Wat ik ook zie is een zwarte substantie bij de aansluiting van de 3 motoraanloopcondensatoren. Is dit reden tot vervanging?

Groeten, Marcel

Hobbyman

• Sr. Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
Re: condensatoren revox A77
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2019, 09:42:53 »
Hallo ik ben mijn Revox A77 mk4 aan het nakijken  na ongeveer 20 jaar stilstand.
Ik heb in eerst instantie alleen de Rifa motorontstoor condensators vervangen.
Nou begrijp ik dat de elco's van het merk Frako ook  het beste vervangen moeten worden?
Zijn dit alleen de gele axiaal types of ook de witte/grijze radialen? Ik heb er 2 van de Capstan drive board nagemeten en die lijken nog goed.

Wat ik ook zie is een zwarte substantie bij de aansluiting van de 3 motoraanloopcondensatoren. Is dit reden tot vervanging?

Groeten, Marcel

Gisteren de 3 aanloopcondensatoren vervangen van een B77 , OOK zo lek met zwarte troep / meten wel goede waarde maar toch / weg ermee.
Alles waar Rifa en Frako ga ik altijd vervangen.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2019, 09:45:05 door Hobbyman »

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2019, 10:02:46 »
Die zwarte troep die er uit druppelt is wel een ramp want alles wordt vies. Als de condensatoren een zwart glimmend randje hebben om de aansluiting wordt het oppassen. Je kan ze nog goed gebruiken maar houd het in de gaten.
De fraco's vallen vaak nog wel mee maar die condensatoren, vaak zilverkleurig, van 220uF die hebben vaak sluiting. Ook de tantaaltjes moet je doormeten. Als de ESR waarde te hoog is opgelopen dan kan je die het beste er uit halen. Maar niet alleen de ESR, laatst had ik een perfecte tantaal gewoon laten zitten maar die bleek wel een aardige gelijkstroom lek te hebben, ik kwam er achter omdat de volume potmeter een raar kraakje had terwijl ik daar aan draaide en dat anders was als het kraakje dat hij maakt als de potmeter versleten of vies is. Dat kraakje was wel weg toen ik die "perfecte" condensator verving.
Kijk ook naar de instelpotjes, daarvan maken de lopertjes vaak slecht contact met het koolbaantje. Vervang deze door stofdichte exemplaren. Als je de kleinste waarde die de oude pot heeft ook instelt op de nieuwe dan zit je redelijk goed.

Jack Marotick

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2019, 12:29:15 »
Als plotseling de capstanmotor niet meer draait én je meet geen 21V voeding meer dan liggen één of meer van die zilverkleurige Frako's, die op het moederbord tussen de insteekprintjes zitten, in sluiting.
Dat was het geval bij 100% van mijn 5 A77's...
Tip: knip die er uit vlak bij de elco en laat de pootjes staan. Soldeer de nieuwe op die pootjes, maak eventueel er mooie oogjes aan en soldeer snel, anders desolderen ze zichzelf. Waarom? Omdat je anders dat moederbord moet demonteren. ;)

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2019, 13:02:14 »
Bedankt voor de reacties,
Die aanloopcondensatoren geven inderdaad nog een goede waarde. Ze druppen niet dus ik laat ze voorlopig nog zitten. Die zilverkleurige fraco's ga ik zowiezo uit voorzorg vervangen.
Ik heb via Ebay een goedkope LCR meter besteld (De-5000) zodat ik straks ook de ESR en verlieshoek kan meten.
Trimpotjes zal ik ook opmeten en vervangen door Piher exemplaren.

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2019, 14:00:23 »
@sterremuur dank voor de tips.
Ik heb heb hem nog niet aangezet (hij liep nog prima in 1998 ofzo....), en dat ga ik ook niet doen als een sluiting van de 21V voeding door een elco zo'n groot risico is!

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2019, 15:49:09 »
Nou, hij gaat niet stuk. De voeding is wel beveiligd. ;)

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2019, 09:43:49 »
Oh gelukkig, maar ik zie dat die truuk van het solderen van een nieuwe elco aan bestaande pootjes al is toegepast bij mijn machine.Naast een paar vervangen trimpotmeters zie ik ook een aangesoldeerde philips elco in het midden van de switchboard.

Kan ik er spanning op zetten zonder kast? Ik moet dan waarschijnlijk een verbinding maken bij de netvoeding met een snoer met tulpstekkers o.i.d.?  en de plug van de afstandsbediening moet erin ziten.

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2019, 10:00:40 »
Kan ik er spanning op zetten zonder kast? Ik moet dan waarschijnlijk een verbinding maken bij de netvoeding met een snoer met tulpstekkers o.i.d.?  en de plug van de afstandsbediening moet erin ziten.

Helaas werkt de Revox niet zonder de kast eromheen en zonder die plug  :) in de kast zitten die twee veiligheid-pennen, ik zelf heb die potnagels daarvan even uit geboord zodat die twee pennen los komen, dan kan je die als "stekker" in de Revox plaatsen en kan je hem gebruiken zonder dat de kast eromheen hoeft, maar er zal wellicht ook een minder drastische manier zijn  ;)

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2019, 11:15:46 »
Daar was ik al bang voor :D, Nou dan doe ik hem wel even terug in de kast, gelukkig weegt hij bijna niets  ::)

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2019, 14:38:34 »

Groeten, Marcel

Bij mij zag het er zo uit...

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2019, 20:38:34 »
Ja bij mij hetzelfde, maar ze zijn waarschijnlijk nog goed dus ik laat ze nog even zitten. zolang ze niet gaan lekken.

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2019, 20:36:39 »
Ja bij mij hetzelfde, maar ze zijn waarschijnlijk nog goed dus ik laat ze nog even zitten. zolang ze niet gaan lekken.

Maar waarom heb je ze niet meteen vervangen nu de relais en motorprint eruit waren ?  :)

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2019, 09:25:24 »
Tja? Ze kosten nog geen 2 euro per stuk.
https://elektronica-online.nl/

Jack

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2019, 10:07:19 »
Tja? Ze kosten nog geen 2 euro per stuk.
https://elektronica-online.nl/

Jack

Zijn die nog wel een beetje degelijk ? zo te zien is zelfs het schroefdraad van plastic...