Auteur Topic: condensatoren revox A77  (gelezen 4397 keer)

mark70

• Jr. Member
  • **
Re: condensatoren revox A77
« Reactie #30 Gepost op: 11 maart 2019, 22:28:05 »
Citaat
Vaak moeten ook de 2 tantaaltjes (3,3uF) vervangen worden

Zo ik ben blij dat ik ze niet heb laten zitten de ene tantaal had een ESR van 4,5 Ohm en die ander 112 Ohm bij 100KHz :o

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #31 Gepost op: 11 maart 2019, 22:32:17 »
Citaat
Vaak moeten ook de 2 tantaaltjes (3,3uF) vervangen worden

Zo ik ben blij dat ik ze niet heb laten zitten de ene tantaal had een ESR van 4,5 Ohm en die ander 112 Ohm bij 100KHz :o

Als ik die kreten zo eens lees van jullie moet ik nog veel leren...  ;D morgen komt eindelijk de DMM binnen  :D

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 12 maart 2019, 23:18:11 »
Citaat
Als ik die kreten zo eens lees van jullie moet ik nog veel leren...  ;D morgen komt eindelijk de DMM binnen  :D

Heb je de DMM al binnen? En al wat gemeten?

Ik heb nu alle elco's, tantalen  en trimmers op de audioprinten vervangen en met tips van Jack de tantalen bij de balanspotmeter op de switchboard.

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #33 Gepost op: 13 maart 2019, 14:54:25 »
Citaat

Heb je de DMM al binnen? En al wat gemeten?

Ik heb nu alle elco's, tantalen  en trimmers op de audioprinten vervangen en met tips van Jack de tantalen bij de balanspotmeter op de switchboard.

Ziet er netjes uit  :) ja die DMM is binnen, een 4 maanden oude UNI-T UT61E voor slechts €30, de Duits gekeurde uitvoering, heb om te leren al mijn vervangen spulletjes even doorgemeten, maar ik moet nog veel leren over de instellingen van de meter voordat ik aan de Revox zelf kan beginnen te meten... hopelijk vind ik het lek  :D

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 13 maart 2019, 16:22:17 »
Mooie multimeter!
Als je nu de draaischakelaar op de weerstand (Ohm) positie zet kun je (overgangs)weerstanden meten. Bij een kortsluiting of hele lage weerstand geeft hij dan een piepgeluid.
Zo kun je de overgangsweerstanden meten die in het tapeheads forum topic ter sprake kwamen.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2019, 16:31:37 door mark70 »

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #35 Gepost op: 13 maart 2019, 19:54:57 »
Mooie multimeter!
Als je nu de draaischakelaar op de weerstand (Ohm) positie zet kun je (overgangs)weerstanden meten. Bij een kortsluiting of hele lage weerstand geeft hij dan een piepgeluid.
Zo kun je de overgangsweerstanden meten die in het tapeheads forum topic ter sprake kwamen.

Aha, oke bedankt, ik probeer er morgen mee te beginnen  :) ze hebben het over de pinnen op het moederbord, dat is nog even zoeken wat ze precies daarmee bedoelen hahaha  ^-^
kan je die weerstanden meten terwijl ze in de Revox gemonteerd zijn ?
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2019, 19:58:11 door Ronnie61 »

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 13 maart 2019, 20:39:17 »
Citaat
Aha, oke bedankt, ik probeer er morgen mee te beginnen  :) ze hebben het over de pinnen op het moederbord, dat is nog even zoeken wat ze precies daarmee bedoelen hahaha  ^-^

Ja ze bedoelen volgens mij de contacten van de  2 connectors waar de playback kaarten ingestoken zitten. zie mijn laatste foto.
Je moet dan de ene meetpen op het 7e contact van links houden en de andere op de 13e van links. (oftewel de 1e van rechts)
En bij de volumepotmeter vol open moet de DMM dan piepen en een waarde van 1 Ohm of minder aangeven voor beide kanalen.
Dit met uitgeschakelde (spanningsloze) recorder  zonder playback kaarten en input selector schakelaar op NAB of IEC.
Hiermee test je schakelaar S1 en de uitgangspot.
Tenminste dit is wat ik eruit begrijp.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2019, 21:25:14 door mark70 »

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #37 Gepost op: 13 maart 2019, 21:35:26 »
Citaat

Ja ze bedoelen volgens mij de contacten van de  2 connectors waar de playback kaarten ingestoken zitten. zie mijn laatste foto.
Je moet dan de ene meetpen op het 7e contact van links houden en de andere op de 13e van links. (oftewel de 1e van rechts)
En bij de volumepotmeter vol open moet de DMM dan piepen en een waarde van 1 Ohm of minder aangeven voor beide kanalen.
Dit met uitgeschakelde (spanningsloze) recorder  zonder playback kaarten en input selector schakelaar op NAB of IEC.
Hiermee test je schakelaar S1 en de uitgangspot.
Tenminste dit is wat ik eruit begrijp.

Ja die gedachte had ik inderdaad ook  :D zal morgen eens wat pogingen wagen  ;D

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #38 Gepost op: 14 maart 2019, 10:20:19 »
Ik heb het antwoord in mijn eigen topic geplaatst anders loopt het hier zo vol...  ;D

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #39 Gepost op: 18 maart 2019, 22:29:24 »
Ik heb nu alle printschakelaar en potmeters gereinigd en gesmeerd, mainboard weer geinstalleerd en ga binnenkort er maar eens spanning opzetten, eerst zonder de audio prints.
Dus ik dacht laat ik de zekeringen even op hun juiste waarde controleren.
Maar hier klopt weinig van!

hoofdzekering F101              moet zijn    0.5 A ,   bij mij 3,15A
zekering 21V voeding  F102                630 mA    bij mij  5A
zekering 27V voeding  F103                       2 A    bij mij  1,6A

Is hier een logische verklaring voor?

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #40 Gepost op: 18 maart 2019, 22:52:50 »
Ja, ze passen waarschijnlijk prima! :angel: >:D

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #41 Gepost op: 18 maart 2019, 23:16:05 »
Citaat
Ja, ze passen waarschijnlijk prima! :angel: >:D

Haha Ja dat wel! Maar ik had wel wat meer verwacht van de Haagse radio en video zaak waar ik deze destijds door hun gereviseerde/gerepareerde machine heb gekocht voor het schamele bedrag van 750 gulden.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2019, 23:17:53 door mark70 »

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 31 maart 2019, 01:32:49 »
Nou alle zekeringen vervangen voor de juiste waarden, en nu de zaak opstarten....

De capstan motor ging even draaien en stopte.
Voedingsspanningen gecontroleerd 27V Ok,  21V niets.. ook zekering defect.
Vervolgens heb ik de uitgaande voedingsdraden losgemaakt om zo te testen zonder load. Nieuwe zekering, maar zelfde resultaat smeltdraad licht even op en brandt door.

Dus het lijkt er op dat er een probleem zit in de 21V voeding.
Wat zou het kunnen zijn? Misschien een defecte brugcel?
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2019, 01:42:30 door mark70 »

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #43 Gepost op: 31 maart 2019, 11:17:22 »
Die 21 Volt zal wel goed zijn maar wat veel voorkomt is dat 1 van de 2 condensatoren (220uF) op de centrale audio print sluiting heeft. Ook de 100uF op die print kan sluiting maken maar dat komt minder vaak voor.
Haal alle draden die 21 Volt voeren eens los en ga die 1 voor 1 eens aansluiten. Op een gegeven moment sneuvelt de zekering weer. Dan weet je waar je zoeken moet maar ik zou eerst die condensatoren eens nameten.

Jack

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #44 Gepost op: 31 maart 2019, 17:51:14 »
Hi Jack, ik vond het een leuk event vorige week in de Wallenbergzaal. Weer een aantal dingen geleerd. En een paar onderdeeltjes gekocht.

Maar ik heb alle draden die 21V voeren al bij de voedingsprint losgekoppeld, ook zijn alle elco's inclusief die op de audio mainprint al vervangen.
En toch slaat de zekering eruit.
Waarschijnlijk is er iets misgegaan bij het vervangen van de onderdelen op de voedingsprint.

Ik heb ook de netspanningsschakelaar van 220v naar 240 volt verplaatst.