Auteur Topic: condensatoren revox A77  (gelezen 4389 keer)

mark70

• Jr. Member
  • **
Re: condensatoren revox A77
« Reactie #15 Gepost op: 8 maart 2019, 10:35:09 »
Citaat
Maar waarom heb je ze niet meteen vervangen nu de relais en motorprint eruit waren ?  :)

Ja ik heb het overwogen maar bij Okaphone (mijn enige optie op dat moment) zijn ze iets van 8 a 9 euro stuk. En aangezien ze nog goed doormeten,: capaciteit goed, minieme lekstroom bij 100VDC en er niets naar beneden lekt laat ik ze nog even zitten. Ik kan ze altijd later nog vervangen. Ze gaan er makkelijker uit dan die voedingsprint met al die transformatordraden aan de achterkant van de print en moeilijk bereikbare boutjes. ;D
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2019, 10:36:40 door mark70 »

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2019, 13:35:04 »
Citaat
Maar waarom heb je ze niet meteen vervangen nu de relais en motorprint eruit waren ?  :)

Ja ik heb het overwogen maar bij Okaphone (mijn enige optie op dat moment) zijn ze iets van 8 a 9 euro stuk. En aangezien ze nog goed doormeten,: capaciteit goed, minieme lekstroom bij 100VDC en er niets naar beneden lekt laat ik ze nog even zitten. Ik kan ze altijd later nog vervangen. Ze gaan er makkelijker uit dan die voedingsprint met al die transformatordraden aan de achterkant van de print en moeilijk bereikbare boutjes. ;D

Als mijn multimeter binnen is ga ik die oude motor condensatoren proberen door te meten die ik heb vervangen, even oefenen  ;D

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 8 maart 2019, 14:32:40 »
Citaat
Als mijn multimeter binnen is ga ik die oude motor condensatoren proberen door te meten die ik heb vervangen, even oefenen  ;D

Succes!

Ik zie dat op Ebay nieuwe A77 koppen (record/play) te koop zijn voor 200 pond van een koper genaamd nordost7 uit Roemenie. kent iemand deze verkoper? is hij te vertrouwen?
Het lijkt mij het geld wel waard en kan ik de machine ook wel weer verkopen voor minimaal dit bedrag.

https://www.ebay.co.uk/itm/Play-Rec-set-heads-Revox-A77-2-tracks-2-holes/254141598419?hash=item3b2c050ad3:g:OYUAAOSwiE1b~ESV

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #18 Gepost op: 8 maart 2019, 18:11:15 »
Citaat

Succes!

Ik zie dat op Ebay nieuwe A77 koppen (record/play) te koop zijn voor 200 pond van een koper genaamd nordost7 uit Roemenie. kent iemand deze verkoper? is hij te vertrouwen?
Het lijkt mij het geld wel waard en kan ik de machine ook wel weer verkopen voor minimaal dit bedrag.

https://www.ebay.co.uk/itm/Play-Rec-set-heads-Revox-A77-2-tracks-2-holes/254141598419?hash=item3b2c050ad3:g:OYUAAOSwiE1b~ESV

Nou ze hebben de verkeerde multimeter geleverd, dit is een tang versie... >:( dus ik kan volgende week pas verder.

Ik ken de handelaar niet, ik heb ook geen idee of 200 pond niet wat te duur is, ik vind het vrij prijzig, maar zijn je koppen dan zo slecht ? je kan ook dit proberen :

https://www.tapedeckforum.nl/index.php/topic,1372.msg9910.html#msg9910 lezen, misschien is dat een optie  :) en Jack heeft ook een methode, dit kan je hier lezen en dat ging over de koppen van mijn vorige MKIII 2-track :

Doordat de band langs de koppen loopt zal de kop slijten en ontstaat er een plat vlakje. Normaal loopt de vorm van de kop gebogen maar tijdens het gebruik zal die ronding geleidelijk verdwijnen en zal de kop platter en platter worden.
Revox heeft een markering aangebracht tot hoever de koppen versleten mogen zijn, komt de slijtage voorbij die markering dan gaat de Revox duidelijk minder presteren.
Die markering zit rechtboven en rechtonder daar waar de band de kop raakt.
die koppen zijn nog goed te gebruiken om ze een 2de leven te geven door ze te lappen. Hoe dat gaat lees je hier:
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=38246
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=38245

Mijn koppen zagen er zo uit :

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 8 maart 2019, 22:31:31 »
Ja ik heb het gezien de Marotick lap methode heel interessant!.
Mijn koppen hebben helaas ook hun beste tijd gehad het platte vlakje is bijna net zo breed als de indicator.
Daarom, en omdat ik graag een 2 spoor wil hebben zijn misschien deze koppen via Ebay een idee.
Ik heb dan alleen nog een andere oscillator print nodig, maar die kosten niet zoveel.

Het punt is ik wil graag antieke opnamen van een Grundig TK20 kofferbandrecorder uit begin jaren 70 afdraaien en dat is een halfspoor mono machine.
Met een 2 spoor kop kan ik het volledige spoor aftasten i.p.v een gedeelte.

leo

• Full Member
« Reactie #20 Gepost op: 8 maart 2019, 22:57:55 »
pronken met andermans veren

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #21 Gepost op: 8 maart 2019, 23:31:00 »
Mijn koppen hebben helaas ook hun beste tijd gehad het platte vlakje is bijna net zo breed als de indicator.
Als het slijtvlak net zo groot is als de Revox markering dan heeft het juist zin om de Marotick Methode toe te gaan passen. Verdraai de kop (van de Revox) net zo ver naar links of rechts totdat de band bijna het huis raakt en je zal merken dat de weergave meteen al verbetert. In begin zal de kop wat sneller vervuilen maar dat is maar tijdelijk. Dit heeft te maken omdat de band nu eerst tegen de zijkant van het slijtvlak komt.
Ik pas deze methode nu bij bijna alle Revoxen toe die ik onder handen krijg.
Hoe verdraai je de koppen van de Revox?
De kop zit bijna altijd vast met 1 M3 boutje en gelukkig zit de kop in een stevig huisje ingebouwd. Met een waterpomptang pak ik, wel voorzichtig en met beleid,  dat huisje en verdraai deze. Dit doe ik met beide koppen en het idee is dat de kop in gebruik keurig een nieuw slijtvlak maakt. Als dit, na heel veel gebruik, weer zo groot is geworden dat de opname en/of weergave weer duidelijk minder wordt dan kan de kop geheel de andere kant op gedraaid worden. Het feest begint dan weer van voor af aan. Na veel gebruik, waarschijnlijk jaren, gaat op een gegeven moment de opname of weergave weer minder goed klinken en... Dan kan je de kop(pen) weer rechtop zetten. De luchtspleet bevindt zich dan in een punt (door het aan beide zijden gemaakte slijtvlak) en de kop is dan weer voor vele jaren weer goed te gebruiken. Dit kan net zo vaak herhaald worden totdat de kop in 2 helften uiteen valt.
In Engeland kan je de koppen ook laten lappen en dat kost iets van 100 euro per kop, met de Marotick methode lap je de koppen gratis en tijdens het lappen gebruik je de recorder.

Ik had dit idee en dat heb ik dus wereldkundig gemaakt en daarmee deed ik mijn eigen handeltje te kort want ik heb Revox koppen van weinig gebruikt tot nieuw en die worden nu nauwelijks aangebroken.

Jack Marotick

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 9 maart 2019, 02:00:24 »
Hallo Jack, bedankt voor je reactie!
Ok dus je draait de gehele kop+huis  over de base plate zonder de bout E onder de base plate te lossen? En de azimuth-en hoogteinstelling blijven intact?

Jouw methode ga ik zeker proberen, bedankt. Ik dacht dat ik met schuurpapier aan de gang moest, maar dit is veel beter ;D
En de weergave is denk ik het beste bij de 3e rechtop fase?

Wat ik me alleen nog afvraag is of een halfspoor mono opname goed af te spelen is op een 4 track.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #23 Gepost op: 9 maart 2019, 09:03:24 »
De azimut blijft meestal goed maar als je dat kan checken, is dat altijd beter.
Als je de Revox van kwart spoor verandert naar half spoor dan verandert er niets aan de weergave print, wel geeft een half spoor wat meer signaal af dan kwart maar dat blijft binnen de perken. Met een testband kan je zien wat de weergave kop doet.
Om op te kunnen nemen heb je wel een wat krachtiger oscillator spoel nodig meer niet.
Jack

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2019, 15:08:36 »
Ik ben nu bezig aan het mainboard en het valt me op dat er in het verleden al een elco (c307) van 220 uF en een weerstand (R313) zijn vervangen.
Waarschijnlijk is door sluiting in de elco de weerstand van 39 Ohm eruit gefikt?

Maar deze weerstand is vervangen door een 10KOhm exemplaar :o Dit lijkt me niet ok?

leo

• Full Member
« Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2019, 17:03:55 »
de condensator zal wel sluiting gemaakt hebben dan stop de capstanmotor ermee
de weerstand gewoon vervangen met de juiste waarde

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 11 maart 2019, 13:08:40 »
Citaat
de condensator zal wel sluiting gemaakt hebben dan stop de capstanmotor ermee
de weerstand gewoon vervangen met de juiste waarde

Ja ga ik doen, maar hij functioneerde wel gewoon met die 10K weerstand.

Ik ben nu wel een paar Fraco elco's tegen gekomen die echt gaar zijn.
De tantaaljes zijn nog wel redelijk maar de nieuwe hebben meestal een lagere esr dus toch maar vervangen.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #27 Gepost op: 11 maart 2019, 16:21:19 »
Het is mogelijk om gewoon aan de achterkant van de audio basisprint te solderen. Ik maak de aansluitingen van de koptelefoon chassisdeel los evenals de massadraad bij de veer en voor de zekerheid ook nog de 2 microfoon aansluitingen aan de chassisdelen. Ook het klemringetje bij de powerschakelaar naar de messing strip van lange schuifschakelaar moet er even af.
Dan alle schroeven (8) los van de schakelaars aan de bovenkant. De print zakt nu wat naar beneden en die help ik door er handvatten van schroevendraaiers tussen de print en het frame te plaatsen. Zo kan ik bij de achterkant komen van de print met mijn soldeerbout. Op die manier vervang ik de 2 condensatoren van 220uF. Vaak moeten ook de 2 tantaaltjes (3,3uF) vervangen worden die naast de balansregelaar zitten. Maar die knip ik er gewoon uit en maak de nieuwe niet aan de achterkant want dat is een heidense klus. Ik knip dan ook de goede kant van de 2 weerstanden los waarmee die condensatoren in serie staan. Weerstand aan 1 kant omhoog en de min van de nieuwe condensator daaraan vast. De andere kant kan direct op de balans regelaar. Het instelpotje op die print is gemakkelijk te vervangen evenals de condensator van 100uF die daar in de buurt zit. Jammer dat wel een bruine draad wat in de weg zit.
Jack Marotick

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 11 maart 2019, 20:23:06 »
Ha ja bedankt ik heb hem nu ook zover los, voorzover dat mogelijk is. Waarom zitten die draden naar de VU-print ook niet met stekkers i.p.v. direct op de print gesoldeerd :(
Dat van die tantaaltjes bij de balansmeter is een heel goed plan, ik had vervangen hiervan al opgegeven. Maar de bovenste tantaal zit te ver van de balansregelaar af om hem direkt te solderen, of kan hij ook aan de gele draad?

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #29 Gepost op: 11 maart 2019, 20:35:24 »
Die kan je bij de print ook los knippen en dan gebruiken.

Jack