Auteur Topic: De Revox metertjes  (gelezen 1088 keer)

Marotick

• Sr. Member
De Revox metertjes
« Gepost op: 11 juni 2017, 12:19:33 »
Bij veel Revox recorders begeven de VU meters het. Dit komt omdat er verschillende onderdelen gelijmd zitten en die lijm is na zo'n 40 a 50 jaar verdroogd en laat los.
De magneetjes zitten op een frampje gelijmd maar ook het naaldje en de aansluitplaatjes van het spoeltje zit gelijmd.
Om dit te herstellen is ondoenlijk want de uiteinden van het spoeldraadje is flinterdun en breekt gauw af. Het uiteinde zit dan ergens in de lijm resten en is niet meer te vinden en de meter kan dan ook niet meer gerepareerd worden.
Een recorder zonder VU meter is niet te doen en een andere VU meter zal niet snel passen.

Ik heb de hand weten te leggen op nieuwe binnenwerkjes van VU meters en ik kan dus defecte binnenwerkjes van de A77, B77, PR99 en A700 recorders vervangen in de originele behuizing. De meter blijft er dus hetzelfde uitzien en alleen aan het naaldje is misschien te zien dat er iets veranderd is. De naaldjes zijn wat korter en sommige zijn zwart van kleur maar die maak ik zelf weer rood. De kleur kan dus een fractie afwijken.
Het beste kunt u 2 meters te gelijk laten behandelen zodat de meters geheel identiek zijn.
Ik wil dit doen op inruil basis. Dat houdt in dat u mij de defecte meter toestuurt en ik bouw daar het nieuwe meter-unitje in en stuur het weer terug. Voor een A77 meter vraag ik 25 euro en voor een B77 meter 35 euro.
Als u geïnteresseerd bent stuur me dan een berichtje.

Jack Marotick
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 12:24:17 door Marotick »

p.lankhaar

• Full Member
Re: De Revox metertjes
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2018, 07:30:33 »
Jack,
Ik heb hier een Revox A-77 waarbij beide VU-meters maximale uitslag geven. Is het dan waarschijnlijk dat ook deze twee VU-meters defect zijn doordat de lijm losgelaten heeft of kan er ook nog iets anders aan de hand zijn?

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2018, 08:20:03 »
Die kans is heel groot. Het magneetje schiet los en daardoor komt het spoeltje klem te zitten. Aan het spoeltje zit weer het naaldje en die wil dus geen kant meer op.
Bij het aanzetten van de recorder bewegen de naaldjes, normaal gesproken, even heftig heen en weer maar als ze vast zitten dan doen ze dat niet. In een aantal gevallen is het me gelukt om de magneetjes te centraliseren en weer vast te zetten, maar die truc wil niet altijd lukken en moet er alsnog een ander aanwijzer in gezet worden.
Jack

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2019, 00:15:32 »
Hallo Jack, even dit oude topic nieuw leven inblazen ;)

Bij mij is nu ook  de linker VU meter defect geraakt. Het frame met spoel waar de naald aan bevestigd zit inderdaad klem. Is dit nog te herstellen door het magneetje weer vast te lijmen? Het lijkt of het magneetje wat naar onderen is gezakt. Dus met een kleine schroevendraaier het magneetje centraliseren en achter het koperen plaatje (met het schroefje rechts) wat secondenlijm aanbrengen?
Als dit niet lukt stuur ik hem graag naar je toe voor vervanging van het binnenwerk.

« Laatst bewerkt op: 7 mei 2019, 00:32:49 door mark70 »

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2019, 23:28:52 »
Het is moeilijk te zien ondanks dat het haarscherpe foto's zijn.
Ik denk dat inderdaad het magneetje naar beneden is verschoven. Je weet het zeker als je het magneetje wat kan verschuiven maar het zal steeds een uiteinde opzoeken vanwege de magnetische werking.
Voordat je gaat pielen meet eerst de gelijkstroomweerstand van de meter op. Deze moet ongeveer 1200 Ohm zijn, meet je niets dan is het spoeltje beschadigd en heeft verdere actie geen zin.
Als je ca 1200 Ohm meet dan kan je het volgende proberen.

Centreer het magneetje met stukjes isolatie van een stroomdraadje o.i.d. en als je denkt dat dat goed zit, je kan helaas niet proberen dan of het spoeltje vrijloopt, dan kan je op een klein schroevendraaiertje een tipje secondenlijm doen. Breng dat schroevendraaiertje voorzichtig, met vaste hand, naar de overgang van framepje en magneetje en laat dat minuscule druppeltje zich daartussen opzuigen. Dat kan je rechtsboven doen en linksonder. Doe je teveel lijm dan is de kans groot dat je het spoeltje vastlijmt of dat er ergens een traantje lijm zit dat er dan voor zorgt dat het spoeltje niet vrij kan draaien.
Succes.
Jack

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2019, 11:52:51 »
Bedankt voor de info, ik ga van de week een poging wagen.
Ik denk dat ik de positie van de magneet ga spiegelen aan de rechter meter die nog goed is.
Misschien dat ik die ook van een druppeltje secondenlijm voorzie voordat die ook defect raakt door ouderdom i.c.m. het heftig bewegen van de meters bij inschakelen.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2019, 14:16:48 »
Als ik een A77 ter revisie aangeboden kijk ik als eerste of de meters het nog doen. Zo ja dan lijm ik de magneetjes preventief vast. zover ik weet ben ik de enige die dat durft en doet.

Jack

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2019, 22:18:39 »
Ja ik kan het magneetje heen en weer bewegen en ik meet ongeveer 990 Ohm over de meter,  wat ongeveer klopt met 1200 Ohm als je rekening houdt met de  2 weerstanden van 2.7 KOhm die er mee in parallel geschakeld staan.

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2019, 22:34:09 »
Nou het is gelukt! Eerst 3 stukjes krimpkous tussen de magneet en de metalen behuizing van de meter. Het is even pielen om hem goed te centreren. En er is een stukje krimpkous naar onderen geschoten :( die krijg ik er niet meer uit.
En dan met een klein schroevendraaiertje wat secondelijm aangebracht. Alles weer verwijderd,  en hij loopt weer vrij en functioneert weer!
Nog bedankt Jack voor de aanwijzingen!
Ik hoop alleen dat ik genoeg lijm heb aangebracht en de lijm goed hecht.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2019, 23:10:39 »
Knap werk. Of je genoeg lijm hebt aangebracht? De tijd zal het leren in ieder geval is het funest als je te veel lijm aanbrengt.

Jack