Auteur Topic: Hoofd/net-schakelaar Philips N4520: vraag heeft iemand ervaring met vervanging?  (gelezen 1339 keer)

Janboel

• Jr. Member
  • **
Ook de netschakelaar van mijn N4520 heeft er de brui aan gegeven. Helaas een bekend verschijnsel van dit model en van enkele andere Philips modellen. De originele is niet meer te koop en als alternatief heb ik een schakelaar bij Conrad gekocht, de PWL-2P1TL-6SASHA.
Ik las daar ook een gebruikerservaring van Eric, dat dit een geschikte vervanger is, maar de beugel wel wat bijgevijld moet worden.
Bij de originele schakelaar zijn de schroefgaatjes iets verder uit elkaar gepositioneerd en wat excentrisch t.o.v. het hart van de bedieningsknop. Ook het steeltje waar de verchroomde rechthoekige bedieningsknop op moet, lijkt een fractie dikker.
Met andere woorden de schroefgaten in de beugel zouden min of meer diagonaal naar boven/buiten uitgevijld moeten worden, waar niet zoveel vlees voor is en de schroeven zouden dan met moertjes vastgezet moeten worden.
Heeft iemand daar ervaring mee en misschien wat tips of trucs??
Bij voorbaat dank voor adviezen.

Jan

Fotohuis

• Full Member

Janboel

• Jr. Member
  • **
Re: Hoofd/net-schakelaar Philips N4520: vraag heeft iemand ervaring met vervanging?
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2019, 20:42:01 »
Fotohuis dank voor je reactie.
De link brengt me bij de MFB shop en ik zie zelfs plaatjes van 2 iets verschillende schakelaars.
Ik heb toevallig beide voor me liggen, maar eentje is van "Toneluck"  en de andere KDC-A06C heb ik inderdaad in MFB shop gekocht. Ik zie geen Alps merkjes.
De afstanden tussen de schroefgaatjes wijken een beetje af en bij de originele Philips schakelaar ligt de bedienings pin wat links van het midden i.p.v. precies midden in het beugeltje zoals bij deze schakelaars. Denk wel dat het met wat diy passend gemaakt kan worden door de gaatjes wat uit te vijlen en misschien een opvulringetje te plaatsen. Vroeg me af of iemand hier al ervaring mee had, dan hoeven we niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden.
Voor de Toneluck schakelaar zouden m.i. de gaatjes 3 millimeter verder uit elkaar en 2mm uit het midden moeten komen. De bedieningsknop moet namelijk wel precies door het gat in de dikke voorplaat gaan.
Verdere inbreng wordt hooglijk op prijs gesteld en dan ligt e.e.a. gelijk vast voor anderen met hetzelfde probleem.
B.v.d. Jan

Fotohuis

• Full Member
Re: Hoofd/net-schakelaar Philips N4520: vraag heeft iemand ervaring met vervanging?
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2019, 23:29:58 »
De MFBfreaks schakelaar past 1:1 in een 312 en 222, met 2x 5mm afstandbusjes in een 212 (draaitafels) en in een N2521 (cassette deck) of N4504 (tapedeck). Voor de N4520 heb ik deze nog niet toegepast.

Janboel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2019, 17:43:22 »
Inmiddels heb in de hoofdschakelaar van mijn N4520 vervangen.
Alhoewel dit natuurlijk op zich geen ingewikkelde klus is, deel ik mijn ervaring hier toch even, zodat anderen een aanknopingspunt hebben.
- Ik heb als vervanger de Toneluck schakelaar van Conrad gebruikt.
- De gaatjes in het beugeltje heb ik maximaal naar de hoeken uitgevijld (diagonaal dus)
- Voor montage heb ik kleine 2,5mm dikke en 10mm lange boutjes met bijpassende ringetjes en moertjes gebruikt.
- De boutjes heb ik eerst van achteren door de gaatjes van het beugeltje gestoken en met een moertje aan het beugeltje vastgezet. Ringetjes voor en achter. Ringetje en moertjes dienen teven als opvulling, zodat de schakelaar precies ver genoeg door frontplaat steekt.
- Vervolgens de draden vast gesoldeerd en de boutjes aan de schakelaar van achteren door de gaatjes in het chassis gestoken.
- Schakelaar vastgezet met ringetjes en moertje aan de voorkant en met lak verzegeld
- Om er makkelijker bij te komen het kunststof paneel aan linker zijde gedemonteerd.
- Bijgaand enkele foto's

Uiteraard zijn er meer methodes denkbaar, maar het was wel makkelijker om de schakelaar met boutjes en al van achteren door de chassisplaat te steken en dan aan de voorkant met moertjes vast te zetten. Met 10mm boutjes zitten de moertje er dan precies vlak op en steken de boutjes niet te veel uit.
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2019, 21:37:21 door Janboel »

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2019, 09:39:13 »
Handig.  :)

Ik zie alleen geen foto's.
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2019, 09:42:23 door sterremuur »

Janboel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2019, 11:44:32 »
Ik heb wel gepoogd foto's toe te voegen. De website geeft aan dat het gebeurd is, maar dat blijkt dan niet het geval. Misschien zijn de vrij kleine fotobestanden toch te groot, maar dan zou je een waarschuwing verwachten. (dit is geen kritiek, hulde aan de webmaster die dit allemaal voor ons in de lucht houdt !)
Hierbij een nieuwe poging met 3 verkleinde foto's.

PS. Ik heb de vierkante kunststof pin (foto 1) waar de verchroomde rechthoekige bedieningsknop op gaat ook een heel klein beetje bijgevijld, zodat deze knop er wat makkelijker op gaat en niet geforceerd wordt.
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2019, 21:38:16 door Janboel »

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2019, 14:04:55 »
Foutje hersteld in de rechten voor dit board.  ;D

1 foto staat er, nu nog even de andere twee toevoegen. ;)

test

• VIP member
  • Newbie
  • Test robot
« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2019, 14:10:16 »
Test

test=Eric aka sterremuur aka admin
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2019, 14:14:10 door test »
Forum testaccount