Auteur Topic: Braun TG-1000  (gelezen 730 keer)

Janboel

• Jr. Member
  • **
Braun TG-1000
« Gepost op: 31 oktober 2017, 21:37:02 »
Tape decks verzamelen.....soms begrijp ik ook niet waarom ik steeds weer nieuwe problemen op mijn hals haal. Het zal wel gewoon een verslaving zijn.

Deze keer is het een Braun TG-1000 en het kwam ook een beetje omdat dit deck uiterlijk zo afwijkend is en het een leuke tegenstelling met mijn Akai's en Sony's vormt. De verpakking ziet er niet alleen anders uit (minimalistisch Dieter Rams ontwerp), maar is ook totaal anders dan de gebruikelijke behuizing van met gesatineerd aluminium en houten panelen afgewerkte frames. Alleen de achterkant is een losse stalen plaat en de rest is een geheel uit plaatstaal opgebouwde doos. Daaronder nog een stevig stalen frame. Het gewicht is er naar. Technisch staat hij op een hoog niveau en doet wel iets denken aan een Revox. De gegoten aluminium koppenbrug is eenvoudig te demonteren.

Maar hij heeft één klein probleempje: De capstan motor loopt niet. Dit is een gelijkstroom motor (24V) met hal generator en achter op de motor is een printplaatje gemonteerd met wat aansturingselectronica. Ik heb op verschillende plaatsen op dit printje wel stroom (27V) gemeten. Het maakt niet uit welke snelheid gekozen wordt. Ik verdenk deze aansturingselectronica maar het zou natuurlijk ook de motor zelf kunnen zijn

Zijn er forumleden bekend met dit apparaat, die mogelijk een idee hebben waar ik de oorzaak moet zoeken?

Ik voeg 2 foto's bij

« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2017, 21:43:06 door Janboel »

frank

• Hero Member
Re: Braun TG-1000
« Reactie #1 Gepost op: 1 november 2017, 12:25:48 »
Ik heb dat ook een meer meegemaakt. Heb jaren geleden eens zo'n TG-1000 van iemand hier gehad die het deck wilde laten reviseren. Ook van dat deck liep de capstanmotor niet. Eerst de stuurtransistoren vervangen maar dat hielp niet. Achteraf bleek inderdaad de capstanmotor defect te zijn. Omdat dit een vrij zeldzaam deck is was het even zoeken maar toch uiteindelijk iemand dichtbij gevonden die een capstanmotor kon leveren uit een sloper. En toen draaide de motor weer.
Dus ik hoop dat dit bij jou niet het geval is maar het komt dus voor dat de capstanmotor defect is. In dat geval zal het zoeken naar een vervangende motor uit een sloper een opgave worden.... :-\

Janboel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2017, 21:53:41 »
Frank, dank voor je reactie.
Ik heb hem inmiddels "uitbesteed" aan een hobbyist, die zich ook professioneel met hifi/studio bezig houdt. Die hoopt in het nieuwe jaar tijd te vinden om er naar te kijken. heeft zelf ook zo'n Braun. Dan zien we wel hoe of wat.
Groet en Prettige Kerstdagen,
Jan

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2017, 22:55:04 »
Is er een schema van die motorsturing? Lijkt me erg interessant.
Jack Marotick

Janboel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2018, 20:05:09 »
Jack,
Ik heb wel een kopie van de gebruikelijke service manual (in het duits  -->https://www.hifiengine.com/manual_library/braun/tg-1000.shtml), maar kan daar weinig in vinden over het kleine printplaatje op de motor. Dit beschouwde de heer Braun kennelijk als motoronderdeel. Het dient grotendeels voor de aansluiting, maar er zit ook een klein beetje elektronica op.
Ik vond nu net ook nog een andere versie van de manual, waarvoor bovenstaande link.
Groet, Jan