Auteur Topic: Moeizaam spoelende TEAC X-7R  (gelezen 746 keer)

Chris Dagelet

• Jr. Member
  • **
Moeizaam spoelende TEAC X-7R
« Gepost op: 5 september 2017, 19:01:39 »
Beste forumers,

Momenteel heb ik een Teac X-7R onderhanden die lange tijd heeft stil gestaan. Veel ongemakken heb ik inmiddels opgelost maar het heen en terugspoelen blijft wat moeizaam. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Of hoort dit een beetje bij het apparaat? Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
Chris Dagelet

frank

• Hero Member
Re: Moeizaam spoelende TEAC X-7R
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2017, 19:07:16 »
Het hoort niet bij het apparaat maar wel bij de motoren (dus in zekere zin ook bij het apparaat). In principe hoort een X-7/R razendsnel te spoelen maar het 'koolstof' van de koolborstels gaat op gegeven moment door het vele gebruik tussen de lamellen van de rotor zitten. Dat veroorzaakt in zekere zin 'sluiting' waardoor de motor een heel stuk trager gaat draaien. Het is eventueel op te lossen door de spoelmotoren open te maken en het koolstof met een scherp mesje weg te krabben tussen de lamellen. Maar er zit ook een risico aan dat je bij het openmaken van de motor de koolborstels verbuigt en dan is het einde oefening voor de motor. 
Eigenlijk hebben alle Teac X-series decks daar na veel gebruik wel last van. Dus ook de X-10, X-20, X-1000 en X-2000.
« Laatst bewerkt op: 5 september 2017, 21:27:17 door frank »

Chris Dagelet

• Jr. Member
  • **
Re: Moeizaam spoelende TEAC X-7R
« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2017, 21:56:17 »
Bedankt Frank voor de reactie. Het is  niet anders. Ik zal kijken wat ik er mee doe. Kijken of ik een motor op de kop kan tikken om even mee te oefenen..........