Auteur Topic: Teac A-3300S : capstan motor beetje heet & missend koppendeksel  (gelezen 869 keer)

Janboel

• Jr. Member
  • **
Teac A-3300S : capstan motor beetje heet & missend koppendeksel
« Gepost op: 31 maart 2017, 21:28:49 »
Een tijdje geleden had ik het geluk een Teac A-3300S in mijn tapedeck familie te kunnen opnemen.
Was hard toe aan een schoonmaakbeurtje, maar onder al het stof kwam een heel redelijk deck te voorschijn, met zo te zien niet al te veel kilometers op de teller.
Had veel positiefs over deze serie decks van voor het X-tijdperk gelezen en ik denk niet ten onrechte.
Alles werkt en hij maakt verbazend goede opnamen. Valt niet terug bij het monitoren van source naar tape.
Stevig geconstrueerd, maar misschien niet het prettigste deck om aan te werken (alles vanaf de achterkant)

Wel viel het me op dat de capstan motor erg warm wordt (je brand er dan je vingers aan bij het aanraken), zelfs bij het stationair draaien. Hij geeft bij 9,5cm/sec ook een soort zoemend geluid af. Niet mechanisch maar min of meer zoals een trafo ook kan doen (inductief??). Bij 19cm/sec hoor je dit weer niet. Stinkt dan ook een beetje, niet zo zeer elektrisch maar meer warme olie/stof
Hij houdt wel prima zijn snelheid en alles loopt soepel. Voor zover ik via de ventilatiesleuven aan achterkant van de motor kan zien ziet de binnenkant er goed en schoon uit.
Is dit normaal. Hoe hoog mag de temperatuur van deze motor normaal gesproken worden.
Zou dit te maken kunnen hebben met de motor condensator??

Ik zou advies van meer deskundigen op dit vlak erg op prijs stellen Zou het erg zonde vinden als de motor verbrandde.

B.v.d.  Jan

PS. Hij mist ook zijn koppendeksel. Heeft iemand er toevallig nog een. Mag eventueel ook van A2300S zijn, als het maar past
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2017, 21:32:07 door Janboel »

audionostalgie

• Jr. Member
  • **
Re: Teac A-3300S : capstan motor beetje heet & missend koppendeksel
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2017, 09:42:38 »
Mogelijk probleem met C5 (dubbele condensator naar de hulpwikkeling van de motor) 2+0,8 µF .Motor mag handwarm worden maar je mag je vingers niet verbranden

Dik

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2017, 13:36:31 »
Als er een spanningscarrousel op zit even controleren of deze ook op 240V staat.
Dikdeck: Een bandrecorder in dusdanige staat dat bij het zien ervan de wanhoop bij ieder toeslaat, behalve bij Dik :D

Janboel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2017, 12:16:37 »
Dank voor jullie suggesties.
Aangezien ik andere oorzaken (frictie, ventilatie) m.i. wel uit kan sluiten, ga ik me richten op deze motor condensator(en). Inmiddels her en der (ook elektronica boekjes en schema!) wat extra informatie opgedaan en tot de conclusie gekomen dat de 2 + 0.8 condensatoren in het gemeenschappelijke alu omhulsel voor verschillende netfrequenties zijn, omdat die verschillende invloeden op de capaciteit van een condensator hebben.
Klopt het dat de 2microfarad condensator voor 50 Hz is en de gezamenlijke 2+0.8=2.8 microfarad voor 60Hz of is het net andersom?
Dan zou je er desnoods 1 (voor 50Hz) kunnen vervangen, als de andere toch niet gebruikt wordt in ons deel van de wereld.
Kant en klaar zul je deze condensatorcombinatie niet meer nieuw kunnen kopen. Amerikaanse hobbyisten stoppen er kennelijk vaak een ventilator condensator in (metalized polymeer ?)
Hebben jullie suggesties voor nieuwe condensatoren type/waarde/vorm/soort en waar verkrijbaar in Nederland?
Gebruikt heeft denk ik niet zo veel zin want dan zijn ze ook oud.
B.v.d. voor jullie advies.
Ben van plan er van de week mee aan de gang te gaan en zal feed back geven over de resultaten.

PS.
Om op twee benen te staan en het probleem van missend koppendeksel en pinchroller afdekkapje van mijn A-3300Sop te lossen heb ik er een A-2300SX bijgekocht. Alhoewel het een beetje tegen mijn bandrecorder geloof ingaat ga ik deze misschien maar donor deck maken voor mijzelf en andere hobbyisten. Op de een of andere manier heeft de opnamekop van dit exemplaar een vreemd smal slijpspoor. Verder is het deck nog erg mooi en ik denk ook goed.