Auteur Topic: X-10 probleem sturing reel motor  (gelezen 1414 keer)

audionostalgie

• Jr. Member
  • **
X-10 probleem sturing reel motor
« Gepost op: 12 februari 2017, 18:38:45 »
beste recorderfans,
Ik heb een Teac X-10 ,bij het aanzetten van de hoofdschakelaar gaat de rechter reelmotor op volle kracht draaien, ik heb dit in het verleden nog al eens gehad , toen was een transistor (Q71) de oorzaak , nu was dit ook het geval . Ik heb de transistor vernieuwd ,en hij heeft goed gespeeld , nadat ik echter de tape terug heb gespoeld , kreeg hij opnieuw dezelfde kuren ,de nieuwe transistor is bij deze opnieuw gesneuveld (hij wordt soms ook wel erg warm),op de reel motor komt 30v tijdens het spoelen
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Mvg
Mark

Dik

• Full Member
Re: X-10 probleem sturing reel motor
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2017, 13:31:38 »
Kan zijn dat de motor teveel stroom trekt. Meestal zit er teveel troep tussen de lamellen bij de koolborstels of de motor loopt te zwaar.
Dikdeck: Een bandrecorder in dusdanige staat dat bij het zien ervan de wanhoop bij ieder toeslaat, behalve bij Dik :D

audionostalgie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2017, 15:16:03 »
beide motoren losgekoppeld en aan voeding aangesloten ,beide trekken dezelfde stroomsterkte (0,1A onbelast), beide motoren draaien ook soepel rond

Dik

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2017, 15:41:18 »
Onbelast is leuk, maar komt in praktijk niet voor bij een X-10.
Dikdeck: Een bandrecorder in dusdanige staat dat bij het zien ervan de wanhoop bij ieder toeslaat, behalve bij Dik :D

audionostalgie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2017, 21:28:32 »
Belast ,bijna tegengehouden 2,5 A (beide dezelfde)

Dik

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2017, 11:04:39 »
Q72 is een 2sd313 die hooguit 3 A aankan met voldoende koeling. Heb je thermische pasta gebruikt bij het monteren?

audionostalgie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2017, 15:46:55 »
Ik heb een BD-243-C gebruikt (en met koelpasta,goed aangeschroefd) ,heb deze in het verleden nog gebruikt zonder problemen

Dik

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2017, 16:10:51 »
Kan zijn dat hij te hard wordt aangestuurd door Q69. De Vbe mag hooguit 5V zijn.

audionostalgie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2017, 16:46:38 »
Heb intussen het hele paneel vervangen van een sloper ,is opgelost nu ,maar ik zal de oude plaat bewaren en dit uitzoeken
Het was nogal een dringende reparatie van iemand, bedankt voor de tips
mvg
Mark

Cor met snor

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2017, 12:42:04 »
Hallo Audionostalgie,

Ik heb exact het zelfde probleem met de X10.
Heb, zonder je artikel gelezen te hebben, dezelfde maatregelen genomen om het deck weer aan de praat te krijgen, ook met hetzelfde resultaat
( ook bij mij werkte de schakeling even naar behoren na het vervangen van de transistor).
Ik heb helaas geen sloop bord om er in te zetten, dus ben genoodzaakt om het huidige bord te repareren.
De opmerking van Dik, dat de Q69 te hard wordt aan gestuurd zou een oorzaak kunnen zijn.
Ik zit er aan te denken om over de motor een diode te zetten, zodat bij het stoppen de tegen EMK wordt kortgesloten.
Ga ook nog eens meten hoe hoog de Vbe nu eigenlijk is.
Als iemand nog andere tips heeft: graag!
mvg
Cor

audionostalgie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2017, 08:13:43 »
Deze bandopnemers remmen de eerste seconden op hun motoren, denk dat het plaatsen van diodes niet verstandig is

Cor met snor

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2017, 19:27:54 »
Klopt, het is best een complexe schakeling.
Ik heb het volgende gedaan: nieuwe schakeltransistoren gemonteerd en iets zwaardere (BD537) daarna stromen gemeten over de weerstanden alles bleek goed te werken na deze ingreep. Stromen kwamen niet boven de 1,3 À
Bij afspelen bleek dat de rechter motor niet altijd aanliep. Motor bleek een onderbreking in de draden naar de  commutator te hebben.
Motor gedemonteerd en de draden weer opnieuw vast gesoldeerd.
Hierna gisteravond de hele avond getest, alles werkte verder naar wens.
Enigste wat ik nog wil doen is het opnieuw afregelen van de bias.

audionostalgie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2017, 20:57:52 »
Als je ooit onderdelen nodig hebt ..... de servicemanual vind je wel op hifi engine https://www.hifiengine.com/
wel even registreren; en onder het tabblad "Library" vind je veel info