Auteur Topic: N4520 bandspanning  (gelezen 1159 keer)

Chris Dagelet

• Jr. Member
  • **
N4520 bandspanning
« Gepost op: 12 december 2016, 09:21:56 »
Recent aangekocht een Philips N4520 die problemen heeft met de bandspanning. Tijdens het afspelen wordt de linker motor niet aangestuurd om de bandspanning te regelen. Wie is hier bekend mee?  Het spoelen gaat overigens wel goed.
Ik hoor het graag.

M.v.g.,
Chris Dagelet

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: N4520 bandspanning
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2016, 17:04:05 »
Ik heb er onlangs eentje verkocht met motorproblemen.
Heeft de jouwe allemaal dezelfde zwarte wipschakelaars of zitten er drie zilveren tussen?

Chris Dagelet

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2016, 19:27:21 »
Deze heeft allemaal originele knopjes. Motor lijkt mij prima. Tenminste hij spoelt correct terug.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2016, 00:39:24 »
Dan is het een ander.
Ik zag hem wel op MP paar dagen later.

disco

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2016, 09:49:21 »
In de oudere Philips modellen werd de bandspanning elektrisch geregeld met een schakelaartje aan de geleiderarm. Die wilden nog wel eens vervuilen of verbuigen... Ook werd de "tape size" schakelaar voor dit doel gebruikt. Meten is weten ;)

Chris Dagelet

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2016, 13:22:37 »
De bandspanning wordt in de N4520 ik zou bijna zeggen perfect geregeld door een permeabiliteit geregelde oplossing. waarbij de bandspanning continue wordt gemeten en biigeregeld. Inmiddels het gehele service doc afgedrukt en begin met wat metingen. Wordt vervolgt.....

Chris Dagelet

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2016, 16:14:10 »
Probleem opgelost. Philips heeft destijds de besturingsprint gewijzigd om warmte afvoer beter te regelen. Zo werden 2 vermogen transistors van de print verwijderd en elders in de machine geplaatst. Deze transistors zijn verantwoordelijk voor de motorregeling en zorgen in de play stand voor de juiste bandkracht (spanning). Ze zijn aangesloten met een connector/voet en juist hierin zat het probleem. Omdat deze transistors nogal wat vermogen dissiperen worden ze nogal heet. Zo ook de contacten van transistorvoet zodat op den duur hieruit de vering is verdwenen met alle gevolgen van dien.  Dus deze connectoren er uitgeknipt en de bedrading gewoon gesoldeerd. Probleem opgelost.

Fijne feestdagen,
M.v.g.,
Chris Dagelet

disco

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2016, 17:53:25 »
De aanhouder wint Chris. Eensgelijks!