Auteur Topic: TEAC X-10 Problemen met Servobord  (gelezen 1888 keer)

ElektroNick

• Newbie
  • *
TEAC X-10 Problemen met Servobord
« Gepost op: 23 maart 2016, 14:28:27 »
Beste tapedeckvrienden,

Ik ben nieuw hier.
Ik ben Nick, 21 jaar, en ik zit in het vierde jaar van de opleiding ingenieur elektrotechniek. Ik heb dus een basiskennis van elektronica en mechanica.
Ik ben al sinds mijn 12 jaar bezig met bandopnemers (maar ook radio's, versterkers, etc...).
Sinds een aantal jaar repareer ik mijn toestellen zelf. Meestal lukt dat goed, maar soms heb ik hulp nodig.

Zo staat er sinds gisteren een TEAC X-10 op mijn werktafel met enkele vreemde klachten.

De capstanmotor draait niet constant, maar gaat continu aan en uit (of sneller en trager). De motor heeft ook amper trekkracht en is niet in staat om de twee assen van de capstan aan te drijven.

De spanning naar de motor varieert zo hevig dat mijn digitale multimeter geen waarde aangeeft. Gelukkig is mijn meter wel uitgerust met een balkje dat ongeveer de grootte van de spanning aangeeft en dat balkje schommelt tussen 4 en 30V.

De spanning aan klem 8 van het IC (LM2903P) is redelijk constant, maar varieert lichtjes tussen 24,0 en 24,2V.
De spanning aan klem 4 fluctueert ook zo hevig dat mijn multimeter geen waarde aangeeft.
Op pin 1 en 3 fluctueert de spanning van 14 tot 18V (met ongeveer een halve seconde als periode).

Op pin 4, 5 en 6 van de connector P1 meet ik 24V.

Het probleem is dat ik niet goed begrijp hoe de schakeling werkt en waar ik wat moet nameten. In het schema staan helaas geen spanningen of belangrijke checkpoints.

Wanneer ik de motor extern voedt op 24V dan draait hij wel snel en krachtig. Het lijkt dus een defecte sturing.
Alle kleine elco's op het servobord zijn reeds vervangen. Ook de transistoren Q2, Q3 en Q4 heb ik eventjes vervangen, maar ook zonder succes.

Wanneer ik de spoel van de tacho losmaak blijft de motor wel continu draaien, maar ook nu heeft hij amper trekkracht en bedraagt de spanning op het anker maar 9,5V.

Weet er hier iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn van deze fout? Misschien is het IC defect?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Nick

« Laatst bewerkt op: 23 maart 2016, 15:38:40 door ElektroNick »

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: TEAC X-10 Problemen met Servobord
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2016, 14:29:10 »
Het lijkt op en defecte halfgeleider.
Ik zou even rondmeten bij het IC.
Tip: neem een analoge multimeter, dan zie je wat er gebeurt. Ook een oscilloscoop kan handig zijn.

Als de plus en min ingangen stabiel lijken, en de uitgang fluctueert is het IC stuk.
Lijkt een simpele opamp als comparator.

p.lankhaar

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2016, 15:45:18 »
En mocht je onderdelen nodig hebben, er staat er juist eentje op marktplaats die in onderdelen verkocht wordt:

http://link.marktplaats.nl/m1034096398

Dat is ook maar net een treffer, want niet altijd is het eenvoudig om aan onderdelen te komen.

Respect trouwens voor je leeftijd, en dan met deze hobby bezig zijn! Meesten van jouw leeftijd hebben alleen maar interesse in hun smartphone  ;)

ElektroNick

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2016, 19:48:47 »
Bedankt voor jullie antwoord heren.

Inmiddels heb ik de fout kunnen lokaliseren.

Volgens het schema moet pin 4 van het IC immers aan grond worden verbonden wanneer de linkerarm omhoog komt (en er dus een tape op de recorder ligt). Echter was er bij mij nog steeds een fluctuerende spanning aanwezig aan pin 4.
Na een beetje zoeken blijkt de microswitch van de "auto-shutt-off" defect (linkerarm).
Op het eerste zicht leek hij nog te werken maar het normaal gesloten contact geeft 15 Ohm, terwijl dat minder dan 1 Ohm moet zijn.
Na het overbruggen van het normaal gesloten contact loopt de motor wel snel en met volle kracht.

De fout is dus veel eenvoudiger dan ik eerst dacht, gelukkig maar.

Nu moet ik natuurlijk wel op zoek naar zo'n microswitch. Misschien dat ik inderdaad maar eens contact opneem met die advertentie op Marktplaats.

Bedankt nog en tot een volgende keer.

Nick

PS: Klopt Mr. Lankhaar, ik ken geen leeftijdsgenoten die zich ook bezighouden met de hobby en ook weinig die er zich voor interesseren.
Maar dat houdt mij niet tegen, niets is voor mij leuker dan een apparaat zoals dit weer tot leven wekken, om er daarna nog veel plezier aan te beleven.  :)

p.lankhaar

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2016, 00:16:06 »

PS: Klopt Mr. Lankhaar, ik ken geen leeftijdsgenoten die zich ook bezighouden met de hobby en ook weinig die er zich voor interesseren.
Maar dat houdt mij niet tegen, niets is voor mij leuker dan een apparaat zoals dit weer tot leven wekken, om er daarna nog veel plezier aan te beleven.  :)

Goed om te horen dat je de fout gevonden hebt!
Zo'n apparaat is gewoon machtig mooi om naar te kijken als het staat te spelen.

Zeg maar gewoon Peter, hoor! Anders voel ik me zo oud. Ik ben ook pas 30. Nog één dagje trouwens  :o

Er zijn nog wel diverse jonge hobbyisten. Ik ken er wel een aantal. Je zou eens kunnen kijken op analogaudio.nl
Daar zitten er een hoop op.

sheep

• Full Member
  • Grutte Pier
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2016, 08:44:36 »
ik heb hier hoogst waarschijnlijk ook nog wel zo'n switch liggen  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2016, 08:52:06 door sheep »
na vele muziekapparatuur gehoord te hebben
hoor ik toch nog steeds het liefst mijn motor

disco

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2016, 17:03:54 »

MoTo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 5 april 2018, 13:34:14 »
Wat een mooi forum is dit toch zeg.

Vergelijkbaar probleem. Zeer onstabiele capstanmotor in een X-10
Soms wel, Soms niet, soms goed opstarten om daarna terug te vallen, etc etc.

Ik ga zeker verder met de info die ik hier gevonden heb.

EDIT: Overbruggen van de microswitch fixed inderdaad het probleem lijkt het.  :D
« Laatst bewerkt op: 5 april 2018, 13:49:55 door MoTo »

interceptor

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2018, 08:01:40 »
Inderdaad.....
Prachtig zo'n forum !

MoTo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 9 april 2018, 06:44:17 »
Wat een mooi forum is dit toch zeg.

Vergelijkbaar probleem. Zeer onstabiele capstanmotor in een X-10
Soms wel, Soms niet, soms goed opstarten om daarna terug te vallen, etc etc.

Ik ga zeker verder met de info die ik hier gevonden heb.

EDIT: Overbruggen van de microswitch fixed inderdaad het probleem lijkt het.  :D

Heb een vervanger besteld voor de microswitch, zelfde merk, zelfde specs, maar ander type......
Typenummer welke in de Teac zat, was niet te vinden.

Omron SS-5GL13

http://www.picclickimg.com/d/w1600/pict/282280160032_/5Pcs-Limit-Switch-OMRON-SS-5GL13-Switch.jpg

Zal forum op de hoogte houden zodra ze binnen zijn of ze goed passen etc......

MoTo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2018, 12:58:28 »
Switches blijken dus perfect te passen.

Doe er je voordeel mee.