Auteur Topic: Telefunken M24  (gelezen 2568 keer)

RaoulRevox

• Jr. Member
  • **
  • Buizenfreaky
Telefunken M24
« Gepost op: 29 april 2013, 16:13:20 »
Hoi beste tapers...Ben in het bezit gekomen van een Telefunken M24, na wat metingen heb ik de voedings elco 2x50 microfard vervangen. Het toestel werkt maar niet perfect. Bezit er iemand het schema van deze jongen?? Hij speelt niet luid genoeg (te weinig signaalspanning) Er zijn twee koppen sets bij de K9 en de K3, wat is wat geen idee.
Ik hoor het wel
grt
Raoulrevox
Raoul

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
Re: Telefunken M24
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2013, 22:58:23 »
Beste Raoul
Ik heb in een Service Documentatie van Muiderkring een M24 staan.
Moet deze wel even scannen .
Gaat wel wat moeilijk is geen A4 dus komt het op meerdere plaatjes.
Heb er wel even snel een fotootje van gemaakt.
Mail je e-mail adres maar ban verstuur ik hem wel met We Transfer.
Heb het wel druk dus even een paar daagjes geduld.
Scan hem dan wel in hoge resolutie.

Gr Hans

Uploaded with ImageShack.us

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2013, 23:09:43 »
PS Heb hier op het forum ook nog de M24 gevonden.
Met dank aan Sterremuur. ;)

Mvg

http://ebenau.home.xs4all.nl/sm/Tapedecks/Telefunken/Telefunken_M24_SM.pdf

Calimero

• Sr. Member
  • Ik loop al jaaaren met een ei-pet ....
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2013, 03:52:17 »
*nieuwsgierig modus*

Is dit een volspoor mono ?

Wat verder opvalt is dat elke buis eigenlijk een ECC81 is, op de eindtrap na.
Die is opgebouwd met 2x EL95 en een EC92 (wat eigenlijk een 1/2x ECC81 is).
Het grote voordeel van min of meer allemaal dezelfde buizen is dat het makkelijk
foutzoeken is als er een buis stuk (b)lijkt.

*edit*
Verdachte onderdelen in de voeding : De selenium gelijkrichters ?
Dit zijn vaak van die grote "metalen" vierkante blokken. Die willen wel stuk !!
De B250C250M (B = de spanning en C de stroom in mA) kun je prima vervangen
door 4x 1N4007 (1000V 1A).
« Laatst bewerkt op: 30 april 2013, 03:58:37 door Calimero »
Omdat het soms grappig is : https://twitter.com/DutchSpeakwords

RaoulRevox

• Jr. Member
  • **
  • Buizenfreaky
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2013, 21:00:48 »
Hee , allemaal bedankt voor de reacties.
M'n email is "[email protected]"
Het toestel is een 1/2 spoor mono en vermoedelijk van een duitse omroep geweest aan de inhoud van de bijgeleverde band te horen. Een aantal sparkkillers waren defect en heb ze vervangen. De gelijkrichters zijn nog in goede staat, vervangen kan ik nog mogelijk. De bandspanningsregeling was ook niet ok, heb een en ander aangepast en zal verder evalueren. Heeft er iemand een idee wat het verschil is tussen de twee koppen sets K3 en K9?
By the way, dit is een van m'n vier opmerkelijke taperecorders, nl een Carad R62PA (b)Belgisch fabrikaat van rond de jaren 58, een Akai model 345 auto Japans en van begin jaren 60, een Revox B36 uit 1958. Alle waren in een erbarmelijke staat....maar nu draaien ze tot veel genoegen van ondergetekende, hi. Heb verder in m'n hifi set nog een Revox A77 MK4 full track stereo 19/38 cm.
Toch alvast bedankt voor de geboden hulp.
Raoul
Raoul

RaoulRevox

• Jr. Member
  • **
  • Buizenfreaky
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2013, 12:14:27 »
Hallo taper, nogmaals bedankt voor de info. Stand van zaken: De machine werkt nu prima. Vervangen van de meeste papier condensors ERO en dan vooral de koppel condensatoren tussen plaat en schermroosters. De bandspanningsregeling was onklaar geraakt maar met een beetje gezond verstand er ervaring is deze weer helemaal ok. Spijtig dat dit geen stereo machine is anders was het zeker een vervanging van m'n A77. Afstelling van de VU-meter circuit. De eindversterker werk nu prima en heeft heel wat in z'n marge en dit zonder tegenkoppeling, dikke proficiat aan de ingenieurs. Het raadsel van de koppen-set is ook opgelost, de K3 is een normale koppenset dwz eerst de wiskop, dan de opnamekop en vervolgens de weergavekop. de K9 is een trukkendoos waarbij eerst de weergavekop, dan de wiskop en vervolgens de opnamekop is geplaatst dit voor trukkage opnamen waarbij de band wordt afgespeeld met vb een muziekstuk, vervolgens meng je deze song terug naat het ingebouwd mengpaneel en kan je een instrument bijvoegen en dus opnemen. Opmerkelijk. Dit toestel is z'n gewicht in geld waard, het weegt rond de 30kg.hi.
Nog veel analoog speelplezier.
Raoul
Raoul