Auteur Topic: Revisie Sony Loopwerken TC 2XX en 3XX series  (gelezen 6519 keer)

Roy

• Jr. Member
  • **
Revisie Sony Loopwerken TC 2XX en 3XX series
« Gepost op: 16 maart 2009, 16:18:22 »
HANDLEIDING voor het opknappen van het loopwerk van een Sony TC-377/78/99 (en andere soortgelijke loopwerken)

Zoals jullie weten ben ik erg gecharmeerd van sony bandrecorders. Iedereen weet dat deze een prima electronica hebben en de aanwezige F&F koppen beresterk zijn.
Het grote zwakke punt is helaas de aandrijving. Veel oude sony's die na lange tijd van zolder komen kunnen de goede snelheid niet maken. Vooral 19cmps geeft problemen. na lang nadenken en een paar kleine probeersels heb ik een oplossing gevonden:
Stop subiet met opruwen via schuurpapier en andere fratsen. het is een kwestie van een uurtje sleutelen, een nachtje slapen en nog weer een uurtje sleutelen.

W?t is nu precies het probleem:

De aandrijving gaat als volgt: De motorpulley drijft een rubberen tussenwiel aan. deze drijft op zijn beurt weer het vliegwiel aan wat ook de capstan vormt. hier loopt de tape tegenaan en wordt door de aandrukrol verder getransporteerd.
Op zich een goed systeem als het werkt, maar door jaren van stilstaan op stoffige zolders, verdroging van het rubber en lichte oxidatie van de buitenlaag op het vliegwiel worden de oppervlakten hard en glad waardoor slippen ontstaat. Vooral op 19cmps, omdat er dan de meeste grip moet zijn.
Door het slippen van het te droge tussenwiel op de ruwe pulley raakt de pulley nog erger vervuilt waardoor je nog verder van huis bent.

Voor deze operatie heb ik een TC 377 van Frits gebruikt, als ook de vorige 2 pogingen. Het beestje had wat liefde nodig.

Na uitbouwen en verwijderen van de frontplaat kom je bij de plaat uit waar de koppen op zitten en het loopwerk achter en aan zit

Bovenstaande cirkeltjes geven aan welke schroeven los gedraaid moeten worden. Het schroefje linksbovenin is van de reminrichting. Deze kan erg vast zitten. Bij deze heb ik de gehele rem-aandrijving losgehaad. het pinnetje is heel sterk en moeilijk aan de uiteinden te buigen.

Als de schroeven los zijn kun je het ding met het rem-pinnetje loshalen. voordat je de plaat optilt moet je links onderaan de automatische afslag loshalen doorhet pinnetje wat achter de kopppenplaat heen komtut het halve oog te buigen. niet aan het halve oog trekken. dit is heel kwetsbaar en bij afbreken kan de motor niet meer geactiveerd worden.

Als je de recorder hebt "opengeklapt" (koppenplaat met de koppen naar de VU's draaien) kun je de aandrukrol verwijderen. op onderstaande afbeelding is deze al verwijderd. Dit doe je door het plaat je wat de rol naar buiten drukt eerst er af te halen. daarna kan het borgveertje van de aandrukrol losgehaald worden waardoor deze er aan de andere kant uit valt.

Hierboven kun je zien waar de aandrukrol heeft gezeten en het plaatje wat hem naar buiten drukt zit hier er weer even op.

Het gewraakte rubberen tussenwiel kun je loshalen door het borgveertje er af te peuteren en danhet hele spul er af pakken. kleine deeltjes bewaren!!!
Hierboven kun je ook zien dat het tussenwiel zo glad als spek is aan de zijkant door indroging en uitharden. (2e smalle plaatje)

Nu heb je de aandrukrol en het rubberen tussenwiel er uit gehaald. De tussenwielen die tussen de spoelschotels zitten zorgen voor problemen bij het snelspoelen omdat ze ook glad en hard worden. deze worden wel eens "geaaid" met fijn schuurpapier. Deze tussenwielen hebben een rubberen ring die er af kan (zie onder)

Nu heb je de aandrukrol, tussenwiel en ringen van rubber.
Kook een beetje water en doe dit in een mok met dreft (ik gebruik Adix Pro en anderen kunnen mylene gebruiken) ik doe tijdens het koken van het water al een bodem flink gevuld met Adix/dreft/myl?ne.

Je doet het nog kokende water er in, roert de afwasmiddel er door en gooit de rubberen delen er in. Daarna heb ik er een folie overheen gedaan tegen het snel verdampen. Dit moet een dag/nacht intrekken.

De pulley die op de motor zit moet ook gereinigd worden. hier zitten ook rubberresten op en vervuiling. Deze haal ik los door de schroefjes los te draaien met een klein sterschroevendraaiertje. zie hieronder.

Daarna haal je de pulley er af en leg het in een potje met spiritus. dit laat je ook lekker een nachtje weken met de rubberdelen in wasmiddel er naast.

Hierboven zie je rubberresten van het tussenwiel aan de pulley zitten. ook het gedeelte waar de snaar in zit is vies.

Dan hebben we het vliegwiel. deze is lichtelijk geoxideerd/vervuild. Er kunnen rubberresten van het tussenwiel aan gaan zitten waardoor de grip verminderd.

Met het wondermiddel POL (helaas wordt dit niet meer gemaakt. Commandant 4 kan ook gebruikt worden) Wordt dit gepolijst (inpoetsen met een poetsdoek en met een schone helemaal afpoetsen tot een diepe glans ontstaat. Als het goed is wordt bij het inpoetsen de inpoetsdoek helemaal zwart)

Zie hierboven het resultaat van het vliegwiel poetsen.
Het pinnetje is ook gepoetst. Dit is meteen de capstan en moet brand schoon zijn.

Na een nachtje weken is alles schoon. de rest is het een kwestie van droog maken en afmonteren. Moet ik hier nog een handleiding voor maken?

In ieder geval: Na het afmonteren moet de recorder flink draaien. zowel op 9,5cmps als op 19cmps. in het begin kan er nog jank optreden maar na het draaien van 1 of 2 tapes op dezelfde snelheid moet dit verholpen zijn en is het geluid weer helder. daarna kan de recorder weer afgeregeld worden en is de recorder weer ready to run

(c) Roy Rouhof 2008

4000ds devil

• Sr. Member
  • Akai forever!!!!!!!!!!!!
Re:Revisie Sony Loopwerken TC 2XX en 3XX series
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2010, 12:31:43 »
De motorsnelheid kan je afstellen door een andere pulley te monteren want er zijn verschillende diktes voor. Ik heb ook een x tal tc decks gehad en op elk deck zat een andere dikte pulley.

4000ds devil

• Sr. Member
  • Akai forever!!!!!!!!!!!!
Re:Revisie Sony Loopwerken TC 2XX en 3XX series
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2011, 20:19:10 »
Even nog ter info vaak zit er in deze tc loopwerk allamaal vettigheid op alle tussen wielen en poelie's dit komt uit de motor want bij sommige motoren zit er van dat vilt voor de bronzen glijlagers dat vergaan is en dan komt er olie door de motor heen dat vervolgens weer op diverse delen komt. Deze motoren trek je zo uit elkaar en je kan het vilt vervangen door iets vergelijkbaars. En dit vervolgens weer voorzien van een drupje. Bronzen lagerbussen zijn zelfsmerend dus je kan de oliekan in de garage laten staan.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2011, 20:24:05 door 4000ds devil »