Auteur Topic: Testtape en / of tips nodig  (gelezen 118 keer)

fostex8

• Newbie
  • *
Testtape en / of tips nodig
« Gepost op: 3 juni 2019, 20:45:20 »
Ik probeer mijn Fostex Model 80 af te regelen maar loop tegen het volgende aan:

Track 1 t/m 7 zijn prima, wat ik erin stop komt er ook weer uit. Verder afregelen vind ik niet nodig. Klinkt goed, afblijven dus.
Track 8 geeft een hoop ruis en een soort rommelgeluid en het signaal dat eruit komt is veel minder en ook wat bibberig, niet lekker stabiel.

Ik heb via mijn geluidskaart op alle tracks 1000 Hz, 10.000 Hz en 100 Hz opgenomen, allemaal op precies hetzelfde niveau, de meters op de recorder geven ook allemaal 0 dB aan tijdens opnemen. Als ik daarna afspeel zijn alle tracks goed behalve track 8. Ik heb de koppen voor het testen gedemagnetiseerd en ik heb splinternieuwe tape gebruikt ( RTM LPR35).

Ik zou heel graag een testtape hebben waar volspoor bijv. 1000 Hz op staat, dan weet ik waar ik moet zoeken: in het opname gedeelte of het weergave gedeelte. Nu kan ik er niet achter komen hoe het zit omdat ik niet weet of de weergave goed is.... Kan iemand zo'n tape maken voor een leuk prijsje misschien? Ik ga er geen kopen bij MRL, veel te duur. Dan ben ik voor die tape meer kwijt dan voor de recorder   :(

Bedankt voor alle info en tips alvast!

Gr. mark

Marotick

• Sr. Member
Re: Testtape en / of tips nodig
« Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2019, 20:58:14 »
Mark, als je naar dat 8ste spoor kijkt zie je dan wat afwijkends? kijk ook naar de luchtspleet  als die er wat dikker uitziet dan de andere is er oxidatie opgetreden en kan je dat spoor afschrijven.

Jack Marotick

fostex8

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2019, 21:20:18 »
Ik heb met een loepje gekeken en alle sporen zien er hetzelfde uit. Slijtage op de kop maar wel mooi recht en loodrecht op de looprichting van de tape. Volgens mij is de kop goed.

Zie foto's.
« Laatst bewerkt op: 3 juni 2019, 21:39:46 door fostex8 »

fostex8

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2019, 21:25:24 »
Fotos van de kop.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2019, 21:47:12 »
Ik had ooit dit eens gelezen.
http://www.analogrules.com/badheads.html

Jack

fostex8

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2019, 21:57:26 »
Interessant. Ik hoop niet dat dit aan de orde is. Maar volgens mij valt het veel mee. Het is ook alleen track 8 die niet goed werkt.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2019, 22:57:54 »
Nu zijn bij meersporen machines altijd de randsporen wat minder dan de andere sporen. Muziek technici gebruikte de randsporen alleen om daar signalen op te zetten die veel lage frequenties bevatten, zoals een basgitaar of basedrum.
Jack

fostex8

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2019, 06:07:29 »
Dat begrijp ik. Spoor 1 geeft echter wel een degelijk signaal. Ik denk dat ik spoor 8 ook beter kan krijgen maar ik zou eigenlijk een tape moeten hebben die een testtoon bevat op alle 8 de sporen of volspoor. Dan kan ik eens aan de afregelpotmeters draaien en kijken wat er gebeurt.

fostex8

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2019, 06:21:19 »
Of er is iets anders aan de hand. Omdat er ook ruis en rommel in het signaal zitten zit ik te denken aan een kapotte condensator ergens op de electronica van spoor 8. Ik ga eens inspecteren of ik iets zie op het oog.

p.lankhaar

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2019, 09:57:10 »
Heb je het apparaat al open gehad?
Bij veel (niet alle!) multitrack machines zitten de printen voor de kanalen er als losse modules ingestoken.
Je zou dan bijvoorbeeld kanaal 7 en 8 eens om kunnen wisselen, en kijken of het probleem dan mee verhuist...

Dan weet je of het in de elektronica zit of niet.

Succes,

fostex8

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 4 juni 2019, 16:05:18 »
Goed idee. Ga ik proberen.

fostex8

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2019, 19:40:44 »
Kaarten zijn niet makkelijk te verwijderen...