Auteur Topic: condensatoren revox A77  (gelezen 1539 keer)

mark70

• Jr. Member
  • **
Re: condensatoren revox A77
« Reactie #60 Gepost op: 10 april 2019, 21:55:40 »
Toerental afstellen 19 cm/s snelheid op 1600 Hz. Hij liep iets te langzaam (1575 Hz)
Volgens het service manual moet dit via een regelbare spoel maar ik zie alleen een trimmer? Dus deze maar gebruikt.
Maar hoe stel ik de 9,5 cm/s af?

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #61 Gepost op: 11 april 2019, 09:11:10 »
Er zijn 2 verschillende motor printen in omloop. t/m de MK3 is het een print met een spoel achteraan op de print en met die spoel regel je de 19 cm snelheid af en met het potje de 9,5 cm
De nieuwere print is bedoeld voor de MK4 (maar vaak zie je bij de mk4 toch de oude print) en daarop zitten 2 IC's die de snelheid regelen. en is er 1 potje voor de snelheid. Loopt de snelheid op 19 goed (1600Hz) dan loopt deze ook goed voor 9.5 cm/sec. (800 Hz)

Jack

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #62 Gepost op: 11 april 2019, 11:31:51 »
Ha bedankt, jij hebt natuurlijk alle variaties van die print de revue zien passeren.

Citaat
De nieuwere print is bedoeld voor de MK4 (maar vaak zie je bij de mk4 toch de oude print) en daarop zitten 2 IC's die de snelheid regelen.

Ja er zit een klein printje omgekeerd gemonteerd in een een soort DIL connector. Ziet er bijna modern uit voor zo'n oud apparaat.

Hij klinkt trouwens verrassend goed.
Het is misschien suggestie en kleurt de bandrecorder de muziekweergave ook, maar het klinkt heel dynamisch diepe bassen en ook de hoge tonen klinken goed. Ook haast geen verschil tussen kanaal 1 en 2.
Ik merk nog geen effect van dat platte vlakje op de koppen.

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #63 Gepost op: 12 april 2019, 20:50:06 »
Ik zie dat jullie nog steeds lekker bezig zijn en dat het al aardig opschiet, dat is goed om te lezen  ;D ik zelf heb het door omstandigheden even op een laag pitje moeten zetten maar probeer dit weekend weer de draad op te pakken, zit nog steeds met het alleen over kanaal I afspelen probleem, ga morgen ook eens even dat "moederbord" zichtbaar maken, alleen lijken dat wel vrij veel schroefjes om los te maken ...  :) 

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 13 april 2019, 12:48:29 »
Ja aan de voorzijde een stuk of 8 schroefjes. Dan de schroefjes naast de potmeters.
Vervolgens de stang die de langwerpige schakelaar bedient  bij de hoofdschakelaar loshalen door de circlip te verwijderen.
Eventueel nog een aantal stekkertjes loshalen en dan kan je de print een centimeter of 3 oplichten.

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #65 Gepost op: 15 april 2019, 13:11:43 »
Waarschijnlijk heb je al een manual, maar op deze site http://www.creapromedia.fr/lesdocs/revox-manual.html  kan je zeer scherp gescande manuals downloaden, in kleur  ;D

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #66 Gepost op: 15 april 2019, 23:19:59 »
Citaat
Waarschijnlijk heb je al een manual, maar op deze site http://www.creapromedia.fr/lesdocs/revox-manual.html  kan je zeer scherp gescande manuals downloaden, in kleur  ;D

Bedankt, deze zijn veel beter leesbaar dan die van mij!

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #67 Gepost op: 16 april 2019, 11:35:05 »
Citaat

Bedankt, deze zijn veel beter leesbaar dan die van mij!

Ja ik had hetzelfde "probleem"  ;)

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #68 Gepost op: 16 april 2019, 12:08:18 »
Ja aan de voorzijde een stuk of 8 schroefjes. Dan de schroefjes naast de potmeters.
Vervolgens de stang die de langwerpige schakelaar bedient  bij de hoofdschakelaar loshalen door de circlip te verwijderen.
Eventueel nog een aantal stekkertjes loshalen en dan kan je de print een centimeter of 3 oplichten.
Ik zou die schroefjes naast de potmeters maar even laten zitten, kan later altijd 1 voor 1 behandeld worden.
Jack

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #69 Gepost op: 16 april 2019, 22:33:22 »
Citaat
Ik zou die schroefjes naast de potmeters maar even laten zitten, kan later altijd 1 voor 1 behandeld worden.
Ja ik bedacht me dat later ook, is niet nodig voor het loshalen van de print.

Het valt me op dat er in het verleden wel aan de afstelling van de koppen is gedraaid.
alleen de hoogteafstelling van de weergavekop is nog verzegeld met de rode lak. Maar de azimuth van de opname- en weergavekop en hoogteafstelling van de opnamekop is aan gedraaid.
Ik hoor ook op kanaal 2 bij stille passages een lichte overspraak van het tegengestelde spoor. Dus ik denk dat de hoogteafstelling van de opnamekop niet goed uitgelijnd is met de weergavekop.
Misschien moet ik toch maar een testband bij Jack bestellen. ;D

« Laatst bewerkt op: 17 april 2019, 00:28:58 door mark70 »

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #70 Gepost op: 14 mei 2019, 21:55:38 »
Citaat
Ja ik bedacht me dat later ook, is niet nodig voor het loshalen van de print.

Het valt me op dat er in het verleden wel aan de afstelling van de koppen is gedraaid.
alleen de hoogteafstelling van de weergavekop is nog verzegeld met de rode lak. Maar de azimuth van de opname- en weergavekop en hoogteafstelling van de opnamekop is aan gedraaid.
Ik hoor ook op kanaal 2 bij stille passages een lichte overspraak van het tegengestelde spoor. Dus ik denk dat de hoogteafstelling van de opnamekop niet goed uitgelijnd is met de weergavekop.
Misschien moet ik toch maar een testband bij Jack bestellen. ;D

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die nog zoekende is met zijn Revox A77  8) ;)

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #71 Gepost op: 15 mei 2019, 18:44:57 »
Dat is natuurlijk niet alleen bij een Revox zo.  ;)
Die testband van Jack werkt verder prima. Die BASF testband van mij was al >45 jaar jong dus dat ging poederen als een gek. Na één test kon je de koppen weer schoonmaken en het hoog afstellen wordt dan snel een probleem.

We kunnen er weer even tegen!