Auteur Topic: Het loopt toch weer anders dan gedacht...  (gelezen 608 keer)

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Het loopt toch weer anders dan gedacht...
« Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2019, 19:54:50 »
Het zijn geen weerstanden, maar condensatoren.  :)

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2019, 21:05:30 »
Citaat
Je weet dat ik weinig verstand heb van metingen etc. hoe weerhoud die door mij gemeten waarde van 14.82 oHm zich met de waarde die het zou moeten zijn, die rond de 1 oHm dus ? piepen deed de DMM wel, heeft dit te maken met een instelling van de DMM ?

Die 14,82 Ohm van kanaal 1 is hoog maar die laat denk ik nog wel signaal door. maar kanaal 2 geeft blijkbaar een waarde (OL =overload) die hoger is dan de multimeter kan meten en vormt een heel hoge weerstand die al het signaal tegenhoud.

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2019, 22:37:25 »
Het zijn geen weerstanden, maar condensatoren.  :)

Ik ben dan wel een leek... maar weet je zeker dat datgene waar wij het over hebben een condensator is ? zo'n ding met al die kleurtjes is toch een weerstand ?
of zit daar ook nog verschil in...

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 14 maart 2019, 22:39:24 »
Citaat
Je weet dat ik weinig verstand heb van metingen etc. hoe weerhoud die door mij gemeten waarde van 14.82 oHm zich met de waarde die het zou moeten zijn, die rond de 1 oHm dus ? piepen deed de DMM wel, heeft dit te maken met een instelling van de DMM ?

Die 14,82 Ohm van kanaal 1 is hoog maar die laat denk ik nog wel signaal door. maar kanaal 2 geeft blijkbaar een waarde (OL =overload) die hoger is dan de multimeter kan meten en vormt een heel hoge weerstand die al het signaal tegenhoud.

oke, ik dacht misschien moet ik de komma opschuiven zodat het dus 1.482 zou worden  ;D

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #34 Gepost op: 14 maart 2019, 22:41:54 »
Condensator is C, van Capacitor
Weerstand  is R, van Resistor.

Misschien staat de aanduiding voor het ding ernaast.

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 15 maart 2019, 10:56:52 »
Citaat
oke, ik dacht misschien moet ik de komma opschuiven zodat het dus 1.482 zou worden  ;D

Wat voor letter staat er voor het Ohm teken? Als er een letter staat moet de komma bij :
K=Kilo= x1000 = komma 3 plaatsen naar rechts voor waarde in Ohm
M=Mega= x1000000 = 6 plaatsen naar rechts
G=Giga =x1000000000 =9 plaatsen naar rechts
OL = OverLoad = weerstand groter dan 20 MOhm (bij jouw DMM)  >> 20 x 1000000 = 20000000 Ohm

m= milli = x0.001 = 3 plaatsen naar links voor waarde in Ohm

De volgende vermenigvuldigingsfactor zie je vaak bij hele kleine waarden van (condensatoren e.d.):
µ = micro = x0.000001 = 6 plaatsen naar links
n = nano = x0.000000001 = 9 plaatsen naar links
p = pico = x0.000000000001 = 12 plaatsen naar links
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 11:16:57 door mark70 »

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 15 maart 2019, 20:58:08 »
Citaat

Wat voor letter staat er voor het Ohm teken? Als er een letter staat moet de komma bij :
K=Kilo= x1000 = komma 3 plaatsen naar rechts voor waarde in Ohm
M=Mega= x1000000 = 6 plaatsen naar rechts
G=Giga =x1000000000 =9 plaatsen naar rechts
OL = OverLoad = weerstand groter dan 20 MOhm (bij jouw DMM)  >> 20 x 1000000 = 20000000 Ohm

m= milli = x0.001 = 3 plaatsen naar links voor waarde in Ohm

De volgende vermenigvuldigingsfactor zie je vaak bij hele kleine waarden van (condensatoren e.d.):
µ = micro = x0.000001 = 6 plaatsen naar links
n = nano = x0.000000001 = 9 plaatsen naar links
p = pico = x0.000000000001 = 12 plaatsen naar links

Bedankt, altijd makkelijk  :) er staat helemaal niets voor het Ohm teken, de DMM staat op automatisch meten en geeft dan die 12.84 Ohm, ook wel apart dat dat dan zo hoog ligt als het maar rond de 1 Ohm zou mogen zijn, ik kan helaas zelf op de schema's nog niet ontdekken wat de waardes van de onderdelen zouden moeten zijn, dat lezen valt best tegen...  :o

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 15 maart 2019, 23:58:07 »
Citaat
er staat helemaal niets voor het Ohm teken, de DMM staat op automatisch meten en geeft dan die 12.84 Ohm, ook wel apart dat dat dan zo hoog ligt als het maar rond de 1 Ohm zou mogen zijn, ik kan helaas zelf op de schema's nog niet ontdekken wat de waardes van de onderdelen zouden moeten zijn, dat lezen valt best tegen...  :o

Nou de waarde van de potmeter maakt niet uit want hij staat volledig open dus in dit geval moet hij idealiter 0 Ohm zijn.
En de schakelaar is ook "aan" dus ook hier  0 Ohm.  ;D

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 16 maart 2019, 14:33:31 »
Citaat
er staat helemaal niets voor het Ohm teken, de DMM staat op automatisch meten en geeft dan die 12.84 Ohm, ook wel apart dat dat dan zo hoog ligt als het maar rond de 1 Ohm zou mogen zijn, ik kan helaas zelf op de schema's nog niet ontdekken wat de waardes van de onderdelen zouden moeten zijn, dat lezen valt best tegen...  :o

Nou de waarde van de potmeter maakt niet uit want hij staat volledig open dus in dit geval moet hij idealiter 0 Ohm zijn.
En de schakelaar is ook "aan" dus ook hier  0 Ohm.  ;D

Haha tja dat moet je allemaal maar weten dat dat 0 Ohm zou moeten zijn  ;) voorlopig ben ik nog niet zo heel veel verder waar de storing in zou moeten zitten, via Tapeheads krijg ik ook nog het een en ander binnen dus ik ben nog even zoet  :)

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
« Reactie #39 Gepost op: 20 maart 2019, 15:52:31 »
Ok, ik heb inmiddels de nodige tips afgewerkt maar ben er nog niet uit, grotendeels omdat ik nog niet echt overweg kan met een multimeter, maar zeker ook omdat ik nog geen schema's kan lezen, de gemeten waardes zeggen mij dus niets en ik weet daarom dus ook niet waar de storing zich ophoudt waardoor ik geen stereo geluid heb...

Wat ik nu weet is het volgende :

Ik sluit een mobieltje aan op de AUX ingang van de A77 MKIV om een audiosignaal in te voeren, ik verwijder audiokaart channel I en dan :

Zet ik de machine aan, monitor schakelaars staan op INPUT en STEREO, de record schakelaars staan op AUX, de beide VU meters werken, op IEC en NAB heb ik geen geluid, op INPUT wel maar alleen als de monitor schakelaar op channel I of MONO staat, ik luister via een koptelefoon en deze geeft geen geluid als die helemaal in de aansluiting zit, trek ik hem er iets uit dan heb ik geluid over rechts.

En als ik audiokaart channel II verwijder en kaart I er weer in doet, en alle schakelaars blijven hetzelfde staan ingesteld, heb ik geluid in de schakelaar stand channel I, STEREO en MONO over rechts in de koptelefoon als die helemaal in de aansluiting zit, haal ik hem iets eruit heb ik geluid over links, maar in beide situaties heb ik dus geen geluid als de monitor schakelaar op channel II staat.

Dit verhaal gaat ook op als ik de audiokaarten omwissel, dus die kaarten zouden goed moeten zijn, heeft iemand nog een suggestie na het lezen van dit verhaal... ? 

leo

• Full Member
« Reactie #40 Gepost op: 20 maart 2019, 19:59:02 »
waar woont je ronnie

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
« Reactie #41 Gepost op: 20 maart 2019, 21:08:17 »
waar woont je ronnie

Ik bivakkeer  ;D  in Vlaardingen Leo.

leo

• Full Member
« Reactie #42 Gepost op: 20 maart 2019, 21:16:05 »
jammer een beetje ver weg anders had ik je wat
in en outs kunnen vertellen over de revox

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 20 maart 2019, 21:34:45 »
jammer een beetje ver weg anders had ik je wat
in en outs kunnen vertellen over de revox

Ja je zit in Beverwijk zie ik, dat is inderdaad niet in de buurt  ;)  maar al zat je dichterbij, ik ben gehandicapt en kan me niet goed verplaatsen, maar bedankt voor het aanbod  :)

mark70

• Jr. Member
  • **
« Reactie #44 Gepost op: Vandaag om 00:11:02 »
He Ron je hebt een antwoord van een Amerikaanse Revox expert op je Tapeheads topic!