Auteur Topic: GX 630 D opwindspoel draait te traag bij 26cm spoelen  (gelezen 43 keer)

Robert Soffers

• Newbie
  • *
GX 630 D opwindspoel draait te traag bij 26cm spoelen
« Gepost op: 13 februari 2019, 20:41:49 »
Het betreft hier een recorder die ik langzaam aan het opknappen ben.
De test die ik deed met 18cm spoelen is perfect, bij 26cm spoelen draait de opwindspoel te traag en dit reeds na een 50tal meters band te hebben verwerkt zodat de automatische beveiling reageert en alles stopt.
Capstanmotor draait normaal, snelheid blijft constant en weergave op beide kanalen is terug perfect. Opname heb ik nog niet getest aangezien ik eerst dit probleem zou willen oplossen.
Heeft er iemand een idee welke onderdelen dit probleem zouden kunnen veroorzaken alvorens de motor zelf te verdenken?
Wil jullie al op voorhand bedanken voor jullie feedback :-)

Robert Soffers

• Newbie
  • *
Re: GX 630 D opwindspoel draait te traag bij 26cm spoelen
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2019, 20:30:53 »
Hallo iedereen,

Even een kleine update. Sinds gisteren is het 'opwindprobleem' ook opgedoken bij kleine spoelen. In eerste instantie verdenk ik toch één van de condensatoren aangezien de motor condensators de enige zijn die nog niet vervangen zijn (c1 c2 c5) en de fout slechts een korte tijd duurt en volgens een eerste indruk slechts opduikt terwijl het toestel aan het opwarmen is.
Voor de aanloopcondensator heb ik reeds een vervanger opgedoken van 4 ?F daar ik het 60HZ gedeelte gewoon ga elimineren.
Het enige waar ik op het ogenblik niet zeker van ben is met wat ik de  twee moet vervangen die parallel over de motor staan (c1 en c2) zijn dit 'gewone' keramische condensators?
Misschien een stomme vraag maar ik ben zo'n veertig jaar niet meer actief geweest in de electronica en sommige dingen zijn heel wat kleiner geworden dan ik me kan herinneren.

groetjes,

Robert