Auteur Topic: Akai GX-400D - Herstelling en nazicht  (gelezen 261 keer)

YvesL

• Newbie
  • *
Akai GX-400D - Herstelling en nazicht
« Gepost op: 3 februari 2019, 21:50:54 »
Hallo iedereen

Ik ben nieuw op het forum en ik heb al direct een vraag.
Mijn grootvader had een Akai GX400D die hij meer dan 20 jaar geleden aan mij heeft gegeven omdat hij er niets meer mee deed.
Mijn moeder had er tijdens haar jeugd nog radiomuziek op opgenomen en dat vond ik vroeger wel fijn om naar te luisteren, even terug in de tijd zeg maar.
Je hoort het al, de Akai heeft voor mij sentimentele waarde. Gelukkig want ik denk niet dat dit enige financiele waarde heeft.

Na lang niet gebruiken (is zeker 10 jaar niet meer gebruikt) heb ik hem nog eens opgezet.
Hij werkt nog steeds, de kwaliteit is wel slecht maar dat kan best aan het bandje liggen. Daar is 40 jaar geleden iets op opgenomen, verbazingwekkend dat er nog iets op te horen valt  :)
Maar er is een onderdeeltje afgebroken.... rechts een soort van geleider.
Hopelijk duidelijk te zien op de foto.

Ik zou het toch graag laten herstellen.
zijn er nog winkels of liefhebbers van dit soort taperecorders waar ik terecht kan?
Zelf woon ik in het Antwerpse maar wil best wel een eindje rijden...

Alvast bedankt!

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
Re: Akai GX-400D - Herstelling en nazicht
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2019, 22:51:47 »
Ik kan je geen adres geven.
Maar waarde heeft de 400 zeker wel is een gewilde recorder. Zeker de 4 sporen uitvoering.
Op eBay overdrijven ze met de prijs maar is wel veel waard en niet alleen emotionele waarde.
Het herstellen zeker waard en dan verder koesteren . En fijn van genieten.
Ben een beetje jaloers op je.  ;)

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2019, 23:21:53 »
Aan het afgebroken ding te zien is het een geleider met tapesensor, die schakelfolie kan detecteren.
Daar past dus niet eentje van een 630 of zo op.
Misschien toch kijken of je de afgebroken delen terug kunt vinden.

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2019, 23:26:00 »
Het binnenwerk weer ik niet maar het armpje is langer dan van de 630.
Het armpje zelf is volgens mij gelijk aan de 650.

Dozo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2019, 00:25:18 »
Volgens mij doet Siem van https://www.electro-andijk.nl/ deze recorders wel repareren. Die zou ik zeker eens mailen.

En wat betreft de waarde, je zal van je stoel vallen...

YvesL

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2019, 10:51:48 »
Het armpje heb ik nog!

Bedankt voor de reactie al, ik zal eens naar Siem mailen.

frank

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2019, 13:44:35 »
Ik heb in het verleden wel eens een paar GX-400D's onder handen genomen. Dat armpje is cruciaal voor zowel de bandloop als voor de auto reverse. In het armpje zit een voelstift die reageert op de stukjes schakelfolie die je op band plakt.
Het armpje is van binnen voorzien van een nylon busje. Dat nylon wordt in de loop der jaren hard, verdroogt en breekt op gegeven moment als gevolg van wringing van het armpje. Ik heb het armpje destijds kunnen lijmen met 2 componenten epoxy lijm. Gewone Bisonkit o.i.d. helpt niet want dat breekt gewoon weer af. Ook secondenlijm is niet sterk genoeg.
Zo'n 10 jaar geleden heeft eens iemand zich gewaagd aan het namaken van die armpje en werden er plexiglas armpjes voor veel geld verkocht op eBay. Tegenwoordig zie ik die niet meer te koop.
Eigenlijk is de GX-400D het enige deck dat die armpjes gebruikt. De GX-650D gebruikt ze ook maar dat deck heeft geen auto reverse dus daar is de nylon bus gewijzigd in metaal. En dat breekt in dit geval niet.
Tegenwoordig zou misschien iemand met een 3D-printer die armpjes kunnen namaken maar ik heb ze tot op heden nog nergens op internet gevonden. Moet er natuurlijk ook eerst een 3D scan van zo'n armpje gemaakt worden,
De waarde van een GX-400D wordt op eBay of op andere sites misschien een beetje overdreven maar ik denk dat het deck een marktwaarde heeft van ergens tussen de 500 en 800 euro, mits geheel in orde. Het was destijds (omstreeks 1974) het duurste Akai deck dat er bestond. Kostte ongeveer 3500 gulden; weet niet hoeveel Belgische Franks dat waren.
Het is een uitgebreid deck en er zit wel aardig wat werk aan om deze weer in goede conditie te krijgen. Als het armpje te repareren is dan denk ik wel dat het deck het waard is.
Afgezien van het nylon busje zitten er onderin de GX-400D ook nog nylon connectoren waar de audioprinten ingestoken zijn. Ook die connectoren kunnen verbrokkeld zijn in de loop der jaren. Dat zul je echter pas kunnen zien als het deck opengemaakt is. Er zijn nog wel vervangende connectoren te koop of je kunt ze uit sloopdecks halen. Niet alle series connectoren verbrokkelen; er zijn er ook bij die gewoon goed blijven. Het is in dit geval een kwestie van 'geluk'.
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2019, 14:06:35 door frank »

J.hartog

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2019, 21:46:28 »
Yvesl,

Ik kan wel de Akai GX-400D voor je maken/repareren, en heb veel ervaring in het maken van Akai band,
recorders bv 3x GX 630D  GX 230D  GX-4400D en andere merken.

De elco,s  worden vervangen door nieuwe en de keuze schakelaars worden de contacten gereinigd van,
binnen.
En ook de transistors met zwarte pootjes worden vervangen bv 2SC 2240L en de snaren en de 2 aandruk rollen.

Het nylon busje kan ook gemaakt worden.

Lokatie  N-Holland.

Groeten,
J.Hartog

YvesL

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 5 februari 2019, 20:52:25 »
J. Hartog

Ik heb je een bericht gestuurd :)