Auteur Topic: B77 geeft bijgeluiden tijdens opname  (gelezen 224 keer)

Dozo

• Jr. Member
  • **
B77 geeft bijgeluiden tijdens opname
« Gepost op: 1 februari 2019, 00:27:55 »
Ik heb hier een B77 die tijdens opname (en dan geen signaal op de input) in de tape stand af en toe een soort ritselend geluid laat horen. Over de hoofdtelefoon met regelaar op max duidelijk te horen. Je zou bijna zeggen vuil contact maar dat lijkt het niet te zijn.

Al gedaan:

Elco's, transistoren, demagnetiseren, contacten relais, Alle contacten hoofdprint.

Iemand al eens zoiets aan de hand gehad?

Marotick

• Sr. Member
Re: B77 geeft bijgeluiden tijdens opname
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2019, 09:46:10 »
Ja dat is bekend. Dat zijn de 2 relais die de bias inschakelen. Je kan die relais vervangen door dil relais en die dan op zijn kop er in lijmen.
Let wel even op de interne weerstand van het relais want dat staat in serie met de opname led en die mag niet te laag zijn anders sneuvelt de led.

De originele relais zijn moeilijk te vinden, ik ben er hier nog eens een paar tegengekomen
https://www.budgetronics.eu/
Relais Matsushita NF4-12 Volt vier polig 4PDT

https://www.budgetronics.eu/index.php?item=relais-matsushita-nf4-12-volt-vier-polig-4pdt&action=article&group_id=10000199&aid=23852&lang=NL
Jack
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2019, 10:03:12 door Marotick »

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2019, 12:11:27 »
die DIL relais heb ik voldoende op voorraad dus als je die wil?
Jack

Dozo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2019, 12:25:33 »
Ik heb even een draadbrug gelegd om te controleren, en inderdaad... dat is de oorzaak. Heb wel al 2 relais gescoord. Hier in Zevenaar hebben we nog een ouderwets onderdelen winkeltje en die had wat bruikbaars. Moet wel de LED weerstanden iets aanpassen (bedankt voor die tip) maar daar kom ik wel uit.