Auteur Topic: Ultrasoon reinigen  (gelezen 413 keer)

Huskyneus

• Newbie
  • *
  • Denk in oplossingen, niet in problemen.
Ultrasoon reinigen
« Gepost op: 23 december 2018, 19:21:44 »
Zojuist een ultrasoon schoonmaak masjientje besteld.
Welke vloeistof kan ik daar het beste in gebruiken ?
Ik wil bijvoorbeeld de mechanische onderdelen van mijn Revox gaan reinigen, maar eventueel later ook vervuilde printen.
Oh ja, en mijn bril :)
Always look on the bright side of life :)

Marotick

• Sr. Member
Re: Ultrasoon reinigen
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2018, 22:35:43 »
Dat wil ik ook graag weten. Er zijn mensen die hele printen en potmeters ultrasoon reinigen. Ik durf dat niet te doen om dat in de vloeistof te dompelen en zo te reinigen.

Jack

ChromeMaximaII

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2018, 00:00:20 »
Waar zijn de tijden van het freonbad....  8) ::)

Voor ultrasoonreiniging gebruik ik gewoon warm kraanwater, al of niet met een beetje afwasmiddel toegevoegd. Dat is heel mild, minimale kans op inwerking op de te reinigen objecten. Werkt voor brillen uitstekend en de rest ook maar het is wel belangrijk de boel snel droog te krijgen. Met perslucht kom je een heel end, ook bij schakelaars, potmeters etc. Het laaste restje droogt meestal in enkele minuten op. Verder opletten met complete printen etc. omdat niet alle componenten wasbaar zijn. Je krijgt van de fabrikanten van ultrasoonreingers prachtige flesjes aangeboden voor sieraden, elektronica etc... daar heb ik geen ervaring mee.

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2018, 22:59:44 »
Ik heb eens dat van HG sieraden reiniger geprobeerd.
Maar was geen succes.
Was niet heel nieuw meer stond hier al een tijdje. Misschien was het uitgewerkt ?
Maar ben benieuwd . Misschien weet er iemand iets goeds.

pvdm

• Jr. Member
  • **
  • Adventures of a vintage audio geek
    • Adventures of a vintage audio geek!
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2018, 13:15:28 »
aqua destillata, oftewel gedestilleerd water. In tapwater zitten zouten.
Studer A80/R, Revox PR99; Otari MX-55 N-M;Philips N4520, N4522, DVD963SA, DCC600, N6330; Tascam 32&34B; Teac X2000R, X7-R, A-3440, A-3300sx2Tr; Tandberg TD20A; Technics RS1500, SL-1900/Ort. 2MRed, SL-P777; Mackie 24.8; JVC ED-1240 8-track; JVC MCA-V7E; KEF Q700; dbx 150; Sennh. HD600 Beyerdyn. DT880

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2018, 14:42:52 »
Ik verwacht dat als ik ultrasoon reinig dat het er dan schoon en blinkend uitkomt.
De kontakten echt schoon.
Wat het metaal niet aantast maar zeer goed reinigt.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt maar zal we mogelijk zijn denk ik.
Ik poest de kontakten van de schakelaars met tandpasta , haal ze ook uit elkaar.
Na goed droog met Brunox weer in elkaar.  Werk goed maar weer niet of dat het beste is.
Met goede reinigings vloeistof hoeft misschien de schakelaar niet uit elkaar is wel beter.
Maar zoals ik al zei ik heb de kontakten nog nooit zien glimmen ultrasoon.
Bij de juwelier komt het zilver blinkend uit de vloeistof weet niet wat hun gebruiken.
Zouden we eens moeten vragen.

leo

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2018, 16:28:49 »
ik gebruik op mijn werk al jaren ultrasoon wat hij doet
is vuil oplossen waar je niet bij kan naspoelen blijft gewoon nodig
verwacht er niet te veel van je moet soms toch nabewerken

electron

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2019, 08:08:58 »
Gebruik zelf al jaren 96% alcohol met een pufje gele dasty in mijn ultrasoon bakje , reinigen daarna met beleid schoon blazen en nabehandeling met een beetje liquide moly , of brunox (welke wel blijft ruiken) , koppen schakelaars haal ik uit elkaar , maak de contacten schoon met een glasfiber pen en behandel ze na met een wattenstaafje met brunox en de schuifjes reinig ik door er een velletje papier met brunox erop er doorheen te halen en voorzichtig heen en weer te bewegen.
werkt voor mij prima , hele printen doe ik nooit maar reinig alleen wat nodig is
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2019, 08:10:54 door electron »

Hobbyman

• Sr. Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2019, 10:32:43 »
Gebruik zelf al jaren 96% alcohol met een pufje gele dasty in mijn ultrasoon bakje , reinigen daarna met beleid schoon blazen en nabehandeling met een beetje liquide moly , of brunox (welke wel blijft ruiken) , koppen schakelaars haal ik uit elkaar , maak de contacten schoon met een glasfiber pen en behandel ze na met een wattenstaafje met brunox en de schuifjes reinig ik door er een velletje papier met brunox erop er doorheen te halen en voorzichtig heen en weer te bewegen.
werkt voor mij prima , hele printen doe ik nooit maar reinig alleen wat nodig is

Idem dito , gebruik alleen niet de glasfiber pen maar de printplaatgum van Conrad.