Auteur Topic: Wat vraagjes over een Revox A77 MKIII  (gelezen 668 keer)

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
Re: Wat vraagjes over een Revox A77 MKIII
« Reactie #30 Gepost op: 6 december 2018, 15:28:27 »
In rust staan de remmen in en als de recorder in bedrijf is dan staan de remmen vrij en dat komt omdat de remband wat vrij om de remschoenen komt te staan doordat een nokje tegen de uitloop van de remband duwt. In rust moeten die uiteinden bijna het nokje raken zodat, als er niet geremd wordt, de remmen maximaal vrij staan. Je mag die uiteinden buigen en let even op dat de remband over de remvoering helemaal raakt en er niet naast staat.
De remmen afstellen is een tijdrovend werkje.

Oke dat begrijp ik nu, alleen waar stel je die remkracht mee af ? is dat alleen door het verplaatsen van die veertjes ? ik zie namelijk helemaal geen schroefjes waar je iets mee kan afstellen... de rechter remband lijkt wel goed te zitten, die raakt in de ruststand net niet het nokje, de linker remband staat veel verder van het nokje af, als ik nu ook doorspoel gaat de rechter spoel snel draaien en de linker blijft stilstaan, waar die bij de oude remband lichtjes meedraaide zoals het blijkbaar hoort, links wordt dus denk ik continue geremd, als ik terug spoel draait links snel en rechts een beetje, dat zit dus wel goed lijkt mij, de rembanden zelf zitten mooi om de voering heen, ik hou jullie wel bezig zo  ;D

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #31 Gepost op: 6 december 2018, 15:38:15 »
Kijk eens hoe dat remsysteem werkt.
In rust staan de remmen in en als de recorder in bedrijf is dan staan de remmen vrij en dat komt omdat de remband wat vrij om de remschoenen komt te staan doordat een nokje tegen de uitloop van de remband duwt. In rust moeten die uiteinden bijna het nokje raken zodat, als er niet geremd wordt, de remmen maximaal vrij staan. Je mag die uiteinden buigen en let even op dat de remband over de remvoering helemaal raakt en er niet naast staat.
De standaard plek voor de veertjes is zoals op de eerder meegestuurde foto te zien is.
De remmen afstellen is een tijdrovend werkje. Als je merkt dat een spoel te weinig remt dan nijg je om daar de rem strakker te zetten terwijl het misschien beter is om de andere spoel wat minder te laten remmen. Ik heb daar een oude band voor om te testen. Ook moeten, maar dat wist je natuurlijk al, de haspels in balans zijn. Links een 18cm kunststof haspel rechts dan ook.

Overigens kan je met een Revox ook anders remmen, voor als je bang bent dat de band op de grond komt. Als je aan het spoelen bent en je denkt hier moet ik zijn, dan kan je ook remmen door simpelweg op de andere kant op spoelen te drukken. De machine remt met de motor keurig af om andersom te gaan spoelen en op het moment dat de haspels stil staan druk je op stop.

Succes.
Jack
Yeah, rocking the reels.  :)

Marotick

• Full Member
« Reactie #32 Gepost op: 7 december 2018, 09:48:12 »
Je kan het met de hand testen. Draai aan de linker schotel en houdt de lip met de gaatjes (het uiteinde van de remband) naar beneden gedrukt. Je zal zien dat de spoelschotel makkelijk draait. Als je de lip wat meer naar boven beweegt dan gaat dat op een gegeven moment niet zo soepel meer, hij begint te remmen. Dat punt zou de nok moeten kunnen halen.
Inderdaad zie ik op de foto dat de linker nok behoorlijk ver van de lip afstaat. Je kan die lip wat naar de nok toe buigen met 2 tangetjes. Pak met 1 tangetje het scharnierpunt beet en buig met een ander tangetje de lip wat naar de nok toe. Het is vrij zacht materiaal dus veel kracht heb je niet nodig. Rustig aan dus.
De nok moet nog net niet die uiteinde raken. Met de veertjes regel je de remkracht die je dus moet verdelen tussen links en rechts.
Succes.
Jack
Overigens, zie ik, als ik naar binnen gluur, nog een witte (oude) condensator zitten. IK zou eerst die oude troep vervangen want straks ontploft er wat.

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 7 december 2018, 10:39:45 »
Overigens, zie ik, als ik naar binnen gluur, nog een witte (oude) condensator zitten. IK zou eerst die oude troep vervangen want straks ontploft er wat.

Oke bedankt weer, ik ga wat verschillende standen proberen  ;) wat die condensator betreft, het apparaat is nog nooit open geweest dus er zal wel meer
oud spul inzitten, ik ben geen techneut dus zou ook geen idee hebben wat er moet worden vervangen...  :o

Marotick

• Full Member
« Reactie #34 Gepost op: 7 december 2018, 23:50:23 »
Zo'n 50 onderdelen.
Jack

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 8 december 2018, 15:57:58 »
Zo'n 50 onderdelen.
Jack

Zitten er dan zoveel condensatoren in ? ik had in een ander topic gelezen dat je vertelde dat er bij een Revox bijna nooit ic's en transistoren hoeven te worden vervangen, of bedoel je nog andere onderdelen ?, dan wordt het nog een duur geintje... dan wordt het gewoon ermee spelen tot dat die ermee ophoudt  ;)
« Laatst bewerkt op: 8 december 2018, 16:02:35 door Ronnie61 »

Marotick

• Full Member
« Reactie #36 Gepost op: 8 december 2018, 16:17:50 »
Het gaat om een aantal condensatoren en instelpotjes. Bij elkaar een paar tientjes bij de elektronica winkel. Bestel je die op ebay ja dan kost het je veel geld. Je kan het print voor print doen (dan heb je gedurende deze winter wat te doen) en dan begin je bij de relais print. Daar zitten 3 Rifa's op van 0.47 uF = 470 nF en als je die koopt met een werkspanning hoger dan 400 Volt dan is dat al voldoende. Op die print zit ook een elco van 470 Volt en die mag er ook uit. Meestal is deze nog wel goed maar loopt al aardig tegen zijn einde aan en je bent toch bezig.
Dan is die print al klaar, daarna zou ik de motorstuurprint onderhanden nemen. 1 instelpotje en een paar condensatoren
Doen we volgende week.

Jack

leo

• Full Member
« Reactie #37 Gepost op: 8 december 2018, 17:33:55 »
gewoon doen wat marotick zegt hij is de kenner van revox niemand kan
aan zijn jarenlange ervaring tippen

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 8 december 2018, 18:16:36 »
Het gaat om een aantal condensatoren en instelpotjes. Bij elkaar een paar tientjes bij de elektronica winkel. Bestel je die op ebay ja dan kost het je veel geld. Je kan het print voor print doen (dan heb je gedurende deze winter wat te doen) en dan begin je bij de relais print. Daar zitten 3 Rifa's op van 0.47 uF = 470 nF en als je die koopt met een werkspanning hoger dan 400 Volt dan is dat al voldoende. Op die print zit ook een elco van 470 Volt en die mag er ook uit. Meestal is deze nog wel goed maar loopt al aardig tegen zijn einde aan en je bent toch bezig.
Dan is die print al klaar, daarna zou ik de motorstuurprint onderhanden nemen. 1 instelpotje en een paar condensatoren
Doen we volgende week.

Jack

hahaha oke ik hoor het al, ik ben geen elektronica techneut, solderen maak ik een bende van en een schema lezen om te zien wat ik moet hebben wordt ook niets ;D ik ga hem morgen maar eens aan de achterkant open maken en kijken hoe dat eruit ziet, dan beslis ik wel wat ik ga doen  8)

leo

• Full Member
« Reactie #39 Gepost op: 8 december 2018, 20:04:01 »
oja waar woont ronnie

Marotick

• Full Member
« Reactie #40 Gepost op: 8 december 2018, 23:11:22 »
Je hebt al veel gedaan en die printen dat kan je ook, ik help je daarbij met een stap voor stap aanwijzing. Kook een 25 Watt soldeerbout en wat tin/lood soldeer van ca. 1 mm dik.
De relais print haal je los met de 2 schroeven die de tussen de bedieningsknoppen aan de voorkant zitten. Draai eerst de 2 schroeven los waarmee de bedienings knoppen mee vast zitten. Die zitten linksonder, 2 stuks. Die 5 bedieningsknoppen zitten op 5 lamellen die rusten op 5 schuifschakelaars. Haal meteen ook het afscherm plaatje weg ( met het ronde gaatje er in) die onder de lamellen zit door de 2 parkertjes uit te draaien.
Tussen de druktoetsen vind je 2 schroeven waarmee de druktoetsen aan het frame vastzit, draai die los en de hele relaisprint hangt dan los. Zet hem op zijn kop met de achterkant naar je toe, laat alle draden zitten maar maak wel de groene draden los, de print kan nu redelijk naar buiten toegeklapt worden. Zie de 3 rifa's en de grotere 470uF condensator. Die moet je dus hebben. Als er op een Rifa een scheurtje te bespeuren is dan ben je op tijd want die staat dan op de nominatie om uit elkaar te knallen, is er al 1 zwart dan is dat dus al gebeurd en is waarschijnlijk ook het weerstandje, 4,7 Ohm, dat er naast zit ook al gesneuveld.
Als deze print gedaan is dan doen we volgende week de motor print.
Jack

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
« Reactie #41 Gepost op: 9 december 2018, 00:26:22 »
oja waar woont ronnie

Ik zit in Vlaardingen  :)

Je hebt al veel gedaan en die printen dat kan je ook, ik help je daarbij met een stap voor stap aanwijzing. Kook een 25 Watt soldeerbout en wat tin/lood soldeer van ca. 1 mm dik.
De relais print haal je los met de 2 schroeven die de tussen de bedieningsknoppen aan de voorkant zitten. Draai eerst de 2 schroeven los waarmee de bedienings knoppen mee vast zitten. Die zitten linksonder, 2 stuks. Die 5 bedieningsknoppen zitten op 5 lamellen die rusten op 5 schuifschakelaars. Haal meteen ook het afscherm plaatje weg ( met het ronde gaatje er in) die onder de lamellen zit door de 2 parkertjes uit te draaien.
Tussen de druktoetsen vind je 2 schroeven waarmee de druktoetsen aan het frame vastzit, draai die los en de hele relaisprint hangt dan los. Zet hem op zijn kop met de achterkant naar je toe, laat alle draden zitten maar maak wel de groene draden los, de print kan nu redelijk naar buiten toegeklapt worden. Zie de 3 rifa's en de grotere 470uF condensator. Die moet je dus hebben. Als er op een Rifa een scheurtje te bespeuren is dan ben je op tijd want die staat dan op de nominatie om uit elkaar te knallen, is er al 1 zwart dan is dat dus al gebeurd en is waarschijnlijk ook het weerstandje, 4,7 Ohm, dat er naast zit ook al gesneuveld.
Als deze print gedaan is dan doen we volgende week de motor print.
Jack

Is goed Jack, morgen gaat het nog niet lukken dus ik ga het een maandag open schroeven en bekijken, ik heb ook twee filmpjes op Youtube gevonden van een Duitser die er eentje aan het reviseren is, ik heb dus al wat condensatoren gezien die gescheurd waren en weet nu al een beetje in welke richting ik moet kijken, en met jou hulp erbij wordt dat wel een uitdaging  :D ik heb hier in Vlaardingen ook een elektronica zaakje gevonden die van alles los verkoopt, (https://www.brokxelectronics.nl/) dus als het goed is moet ik alles wat nodig is kunnen krijgen  :)
« Laatst bewerkt op: 9 december 2018, 10:19:33 door Ronnie61 »

Marotick

• Full Member
« Reactie #42 Gepost op: 9 december 2018, 10:56:26 »
Dat is mooi winkeltje, hebben veel.
Hier heb je er 4 van nodig.
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=123_286_82_128&products_id=2346&zenid=9sdt17mbd9d0aa4hnic5mhgct0

en hier 1 van
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=123_286_82_83&products_id=1765&zenid=9sdt17mbd9d0aa4hnic5mhgct0

Die laatste is een z.g. elco en die hebben een plus en een min aansluiting. Het is zaak dat als je deze vervangt je daar ook rekening meehoudt.

Jack

Ronnie61

• Jr. Member
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 9 december 2018, 18:08:15 »
Dat is mooi winkeltje, hebben veel.
Jack

Ja ik dacht al dat het er goed uit zag, helaas alleen op do,vr,za open dus ik loop er donderdag wel even heen, is vlak bij mij in de buurt  :D ik zag alleen maar 1 soldeerbout van 25W, de rest is allemaal hoger, maakt dat nog veel uit ? dit is de enige die hij heeft van 25W, is dan wel een complete set https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=123_165_170_332&products_id=1882&zenid=h61e4idek18n9b8bb13jj1vq07

Marotick

• Full Member
« Reactie #44 Gepost op: 9 december 2018, 22:37:10 »
Die is goed, je kan ook nog de 30 Watt nemen, hoger zou ik niet gaan want dan verbrand je meer dan dat je soldeert.
Jack