Author Topic: Akai AS 1080DB aangeschaft  (Read 593 times)

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
Re: Akai AS 1080DB aangeschaft
« Reply #15 on: 17 September 2018, 00:31:16 AM »
Hi bedankt voor de reacties.
Die grote dikke zitten met een beugel en zweven boven de print heb ze er even uit gehad.

Het printje ( AA 5415 ) met de relais om de boxen in te schakelen deed steeds raar als je er op tikte.
Brom werd dan minder alles 2 keer door gesoldeerd de diodes 6x vervangen en zo ook alle elko’s op deze print.
Brom is nagenoeg weg ook als je er nu op tikt gebeurd er niks meer.
Wat ik wel raar vindt dat als je aan de relais zit met je vinger ( kapjes waren al weg ) wordt het helemaal stil
op de ene spieker die nog werkt tot dat er weer even geluid op gezet wordt. Maar is wel een hele zachte ruis nog.

Een condensator van 1000uf had ik alleen 35volt i.p.v. 50 maar dat kan wel even?

Maar nu heb ik alleen nog maar 1 werkende versterker uitgang. Deze klinkt best redelijk .
Radio is wel erg dof misschien nieuwe elko’s of er is aan gedraaid door de vorige eigenaar.
Printje 5415 zat er los in toen ik hem de eerste keer open maakte.
Ziet iemand daar heil in om dat weer werkend te krijgen. Binnen redelijke kosten ?

De relais 2 stuks moet in elk geval vervangen worden is 1 contact gesmolten.

Ik zit nog te wachten op de originele service manual van eBay had hem al verwacht.
« Last Edit: 17 September 2018, 00:43:44 AM by Hans en Reel to Reel »

p.lankhaar

• Full Member
« Reply #16 on: 17 September 2018, 01:29:55 AM »
Ik denk dat ik alles er uit haal en iets van Sure Electronics er in te bouwen.

Het zou naar mijn mening echt jammer zijn om dit zeldzame en dure exemplaar zo te slopen dat hij niet meer origineel is.
Hij zal vast nog wel te redden zijn. Als je er zelf niet uitkomt, wordt je vanuit het forum al van meerdere kanten hulp aangeboden  ;)
En anders heb ik nog wel een monteur die het apparaat wel voor je kan herstellen.

J.hartog

• Jr. Member
  • **
« Reply #17 on: 17 September 2018, 10:16:44 AM »
Hans,

Ik kan ook de AS 1080 Akai versterker voor je maken/repareren.

Ik krijg van de week ook van een klant ook zo,n  AS-1080 akai versterker te maken.
De elco van 1000uf /35 volt maar beter niet gebruiken met de voeding spanning  van 50v -55v en de elco van 35 volt daar op gaat dan stuk.

De relais zijn nog te koop of ik heb ze nog in voorraad.
Bij de eind transistors op de koelplaten zitten mica platen en koelpasta bij 1 mica plaat kan doorgeslagen zijn kortsluiting,
maken met de collector van de transistor pin C.

J.Hartog

Fotohuis

• Full Member
« Reply #18 on: 17 September 2018, 18:53:37 PM »
Bij de eind transistors op de koelplaten zitten mica platen en koelpasta bij 1 mica plaat kan doorgeslagen zijn kortsluiting,
maken met de collector van de transistor pin C.

Op de isolatie moet je altijd heel erg goed opletten bij een nieuwe montage.

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reply #19 on: 18 September 2018, 00:09:42 AM »
Hallo iedereen.
Ik baal een beetje niet zo zeer dat de 1080 het niet goed doet maar dat ik het zelf niet kan oplossen.
Ik ben eigenlijk iemand die alles zelf doe van een complete CV aanleggen tot het weer draaiend maken van de PC of de koppeling van mijn auto vervangen.
Ik heb even gegoogeld de andere transistoren zijn nog wel redelijk betaalbaar behalve de Sanken s-60.
Verder heb ik nog de Elco’s op de radio print vervangen is daar door iets helderder maar nog wel wat dof.
Andere ingangen geven wel helder door.
De brom is nagenoeg weg tenminste op het ene kanaal wat nog werkt.
Maar versterkers ik geef het op als iemand er naar zou willen kijken in de buurt van Groningen of heel noord Nederland
anders komt er al € 100 overheen aan benzine hoor ik dat graag.
Ik heb nog eens op de printen gemeten 1 werkt er nog bij de andere 3 kom ik een stukje en dan valt het signaal weg bij de 1 wat verder dan de andere.
Maar de kosten moeten wel een beetje beheersbaar blijven moet geen honderden euro’s gaan kosten ben ook maar 1 verdiener he. ???
Ik hoor het graag.

Hans

J.hartog

• Jr. Member
  • **
« Reply #20 on: 18 September 2018, 09:46:25 AM »
Bk.
« Last Edit: 19 September 2018, 07:01:26 AM by J.hartog »

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reply #21 on: 1 October 2018, 22:01:34 PM »
Hallo iedereen. Even een update.
Ik ben weer aan het meten geweest en testen met een eigen gemaakte transistor testertje.
Eerst getest met nieuwe transistors daarna die van de 1080 en de uitkomst allemaal stuk.
In heb verder niet aan de enige nog werkende eindtrap bezig geweest behalve het er uit solderen van de grote SanKen S-60W.
Ik heb deze met een ohm meter vergeleken met de andere 3 en de waarde komt niet overeen dus deze 3 zullen wel stuk zijn.
Ik heb alle andere transistoren van de eindversterker print allemaal in bestelling staan. Dus dit duurt even.
Als deze er zijn wil ik ze 1 voor een de boel weer opbouwen en hopelijk niet de enigste nog goede SanKen opblazen.
En alles controleren  voordat ik er weer spanning op zet. En met een beetje geluk……  geluid.
Dus als iemand voor mijn drie SanKen S-60W te koop heeft , graag.
Nu nog een vraagje over de SanKen S-60W links onderin hebben ze een nummer ( bij mij alle 4 hetzelfde ) 654 deze is anders als de exemplaren die ik op
EBay heb gezien. Zijn deze evt. nog een paar met zijn vieren.

PS ik heb ook een zwaardere 1000uf 50volt besteld.
En geen van de pootjes van de SanKen zit aan massa daar om zit er denk ik ook geen mica plaatjes achter tussen het koel blok wel koelpasta.

« Last Edit: 1 October 2018, 22:11:55 PM by Hans en Reel to Reel »

Fotohuis

• Full Member
« Reply #22 on: 2 October 2018, 21:11:00 PM »
Het is een hybride module met lasergetrimde weerstanden met darlington transistoren en diode bias instelling. Leuk bedacht en thermisch lekker stabiel maar als obsolete net wat de gek er voor geeft. Dat DMOS blokje kost met thermisch beveiliging ingebouwd (TDA-7293, TDA-7294, Eur. 1,85 bij Reichelt zoals al eerder vermeld) voor 60W-100W klasse AB dan houdt het vaak op om zo'n Sanken module nog ergens te krijgen en nog even te repareren. Jammer natuurlijk. Op Circuits on line heeft iemand een keer geprobeeerd de Sanken module discreet na te bouwen, gaat maar niet helemaal goed te krijgen door die lasergetrimde weerstanden. Dus optie's zijn er eigenlijk verder niet en alvorens je een nieuwe NOS Sanken van Eur. 40-Eur. 50 er in zet moet je wel heel zeker zijn dat de rest helemaal OK is. Succes met je reparatie!

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reply #23 on: 2 October 2018, 22:23:56 PM »
Dat stukje van dat na bouwen heb ik ook gelezen.
Ik wil eerst de versterkers van de 1080 met de enige nog hele SanKen proberen werkend te maken als was dat alleen maar voor me zelf.
Door alle andere transistors te vervangen kost ongeveer voor 4 stuks 26-euro.
Mocht dit lukken dan weet ik het nog niet.
Misschien dan toch sanken kopen.
Er zijn ook SanKen S-60WS =  heat sink compound ,
weet niet wat dat inhoudt maakt straks misschien het zoeken wat eenvoudiger staan er ook wat van op ebay.

ChromeMaximaII

• Newbie
  • *
« Reply #24 on: 3 October 2018, 00:18:13 AM »
Ik zou eens uitzoeken of je de met een paartje STD03N en STD03P van Sanken dat hele blokje kan vervangen. Mogelijk wel wat kleine aanpassingen elders in de eindtrap nodig.

Het is een hybride module met lasergetrimde weerstanden met darlington transistoren en diode bias instelling. Leuk bedacht en thermisch lekker stabiel maar als obsolete net wat de gek er voor geeft.

Die thermische stabiliteit kon nog wel eens vies tegenvallen. Met één diode en weerstand twee darlingtons compenseren zal nooit optimaal functioneren. Maar het zou me niet verbazen als het equivalente circuit uit de datasheet niet exact overeenkomt met de daadwerkelijke inhoud van het hybride blokje  :)

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reply #25 on: 11 October 2018, 23:30:20 PM »
Hallo iedereen.
Even een update.
Ik heb 4x  SanKen S-60W uit Denemarken kunnen bemachtigen voor € 100,00 totaal inkl verzenden.
Ze zijn nog onderweg dus even wachten ook de 2sc1628 zijn nog onderweg.
Ik heb de 2sa640 en de 2sc1520 al binnen gekregen.
En ik heb de originele service manual binnen is lekkerder om mee te werken.
Dus nog even geduld.

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reply #26 on: 14 October 2018, 01:53:52 AM »
Vier gloed nieuw binnen gekregen. ;D
Verder heb ik ipv de 2sa640 de KSA992FBU transistors gekocht zou een goede vervanger moeten zijn.
Iemand hier ervaring mee?

« Last Edit: 14 October 2018, 02:04:36 AM by Hans en Reel to Reel »

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reply #27 on: 18 October 2018, 23:07:19 PM »
Hallo.
Ik heb een vraag ik heb alle transistoren binnen voor de 1080.
Ik ben er uit wat betreft de 2sa640 en de 2sc1520 daar deze laatste er precies het zelfde uit ziet en van het zelfde merk.
NEC C1520
Maar wat betreft de pin bezetting wat betreft de Emitter Base en Collector weet ik het niet zeker van de 2sc1628
Deze ziet er iets anders uit.
En ik in het verleden al eens meemaakte dat de pin bezetting ik denk was om gedraaid de vraag.( gaf een enorme knal.)
Hoe kan ik dit makkelijk te weten komen. Metend op de transistor.
Heb al gezocht naar database met het zelfde plaatje maar helaas.

Ik heb al wel een transistor tester gekocht maar nog niet binnen.

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reply #28 on: 20 October 2018, 15:14:15 PM »
Zo weer wat wijzer na een avondje knutsel en meetwerk.
Ik heb de transistor in mijn vraag nagemeten met mijn zelfgemaakte transistor testertje.
En vergeleken met een oud exemplaar die nog goed was maar de E B en C zitten anders om.
Alle oude 2SC1628 waren toch nog heel dus deze maar gebruikt.
Wel de 2SC1520 en de 2SA640 vervangen en zo ook de elko’s.
Verder alle 4 de versterkers met de oude nog goede SanKen S60-W aan de praat gekregen.
Voordat in de nieuwen er in soldeer ga ik nog de relais voor de boxen vervangen ( nog even bestellen ).
Als dat goed werkt dan moeten de nieuwen er maar in.
Ben wel blij met het resultaat dit is de eerste keer dat ik een versterken weer aan de praat krijg.
Afdoende leert men maar respecteer een versterker als je er een soldeer bout in zet.