Auteur Topic: Teac A-3300S reageert niet op bedieningstoetsen.  (gelezen 614 keer)

Janboel

• Jr. Member
  • **
Teac A-3300S reageert niet op bedieningstoetsen.
« Gepost op: 9 januari 2018, 21:58:27 »
Mijn Teac A-3300S reageert momenteel niet meer op de bedieningstoetsen.
Voorheen moest ik wel eens wat aandringen, maar nu reageert hij op geen van de toetsen (play, (re-) wind, etc) meer.
Wanneer het apparaat uit staat en je een bedieningstoets ingedrukt houdt en dan het apparaat met de power schakelaar aanzet reageert hij wel en gaat spelen of spoelen. Aangezien het alle functies betreft, moet het probleem m.i. op een vrij centraal punt van het bedieningsdeel zitten en kan je m.i. de microswitches of elektronica voor specifieke functies uitsluiten. Met de bovenomschreven truc werkt het wel. Dat sluit ook veel uit, maar de vraag is "wat kan het dan wel zijn"?.
Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken??

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Jan

J.hartog

• Jr. Member
  • **
Re: Teac A-3300S reageert niet op bedieningstoetsen.
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2018, 08:33:43 »
Jan,
Ik heb ook veel bandrecorders gerepareerd, GX-630D GX-4000 en A 3340 teac .

Maar bij die A-3300S is waarschijnlijk een voeding spanning weg, 12 v of 24v 1 of 2 dioden stuk.
Slechte elco in de voeding ik heb het schema gezien, van de A-3300S bij het control print zitten relais daar kunnen de contacten,
vuil zijn dat heb ik ook gehad met een gx-630d relais er uit gesoldeerd.

Bij het kapje een merk teken maken hoe het erop zat dan open gemaakt en met de multimeter meten en had toen weerstand overd
de contacten bij sluiten van het relais met contact spray met een dun papiertje met spray tussen de contacten doen en er kwam.

Veel zwarte oxidatie af, en weer gemeten nu weer goed contact van het relais.

J.hartog

Janboel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2018, 20:16:03 »
Dank voor je reactie.
Hoop deze week wat tijd te vinden en dan ga ik op onderzoek uit.
Jan

guuz1

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2018, 22:09:06 »
Mijn Teac A-3300S reageert momenteel niet meer op de bedieningstoetsen.
Voorheen moest ik wel eens wat aandringen, maar nu reageert hij op geen van de toetsen (play, (re-) wind, etc) meer.
Wanneer het apparaat uit staat en je een bedieningstoets ingedrukt houdt en dan het apparaat met de power schakelaar aanzet reageert hij wel en gaat spelen of spoelen. Aangezien het alle functies betreft, moet het probleem m.i. op een vrij centraal punt van het bedieningsdeel zitten en kan je m.i. de microswitches of elektronica voor specifieke functies uitsluiten. Met de bovenomschreven truc werkt het wel. Dat sluit ook veel uit, maar de vraag is "wat kan het dan wel zijn"?.
Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken??

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Hallo Jan,

Ik weet niet of je de fout al gevonden hebt; 
Anders  heb ik nog de volgende suggesties:

1)
 De rechter bandspanner schakelt twee microswitches  S1 (schakelt de capstanmotor aan) en S3 (verzorgt spanning voor de operaties van de toetsen oa FF RR Pause).
Als S3 niet schakelt , draait wel de Capstanmotor , maar de toetsen werken niet.
Je  kunt dit ook als volgt checken:
Wanner je voorzichtig de bandspanner aantrekt schakelt eerst S1 (capstan begint te draaien, maar toetsen werken (nog) niet) en als je de bandspanner iets verder optrekt komt ook S3 in (toetsen werken nu ook).

2)
Ook zou de voeding zelf slecht kunnen zijn (dioden D3-D6), C3, C11 en C4.
Ik heb net een A3300SX gerepareerd; Op het rectifierboard stonden alle grote elko's bol (puffed capacitors).
Deze zijn inmiddels meer dan 40 jaar oud en aan vervanging toe (je kunt het ook ruiken!).
Ik zou hier ven naar kijken, alvorens relais uit elkaar te halen.

Succes en laat even weten wat de uitkomst is.

Jan

Janboel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2018, 21:06:24 »
Sorry voor de late reactie, dit onderwerp was even aan mijn aandacht ontsnapt. Het lag waarschijnlijk aan de dummy plug in de remote control aansluiting. Het probleem is dat, als de recorder plat op de achterkant ligt, deze plug een beetje uitsteekt en uit het lood kan geraken. Schoonmaken en een half druppeltje contactspray kan ook helpen. Daarna deed hij het weer.

guuz1

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2018, 00:12:37 »
Bedankt Jan voor de feedback!

Weer wat bijgeleerd. ik zou nooit verwacht hebben dat die dummy plug ook een intermitterende onderbreking (tussen pen 1 en 11) kon vertonen.
Achteraf logisch natuurlijk! (Normaal schijnen de Microswitches de hoofdverdachten voor zo'n storing te zijn in deze apparaten).

Groeten,  Mart