Auteur Topic: N4520 - bedienings-/voeding probleem vragen...  (gelezen 940 keer)

Janboel

• Jr. Member
  • **
N4520 - bedienings-/voeding probleem vragen...
« Gepost op: 8 november 2017, 17:29:44 »
Zo'n N4520 heeft voor een liefhebber van tape decks toch wel een bijzondere aantrekkingskracht, welke ik recentelijk niet langer kon weerstaan.
Heb een mooi en (origineel-)schoon exemplaar van een der laatste serienummers (stempel WR11 047...) kunnen bemachtigen, welke echter wel een probleempje heeft. Bij het indrukken van play of (re-) wind toetsen reageert hij wel, maar na een seconde of zo valt hij weer terug in stop positie.
Ook de lampjes van de VU meters branden niet. Later reageerde hij helemaal niet meer en doofde zelfs de teller bij het indrukken van bijv. "Play".
Uit een ander draadje (van Johan) op dit forum begreep ik dat de oorzaak een kapotte zekering kan zijn.
Inderdaad bleek ook bij mij de achterste zekering op PCB 5B kapot. De service manual geeft op bladz. CS 66 618 aan: F1 en F2 115 C - 250mA. Maar ook F801 en F802 2A. Of zijn deze laatste de zekering houders? Wat is de juiste waarde van de zekeringen? (en slow of fast)
De kapotte zekering was een (denk ik) niet origineel exemplaar van 2A.  Ik heb er een nieuwe 200mA in gezet (had geen 250mA in voorraad) en zo waar de VU meter lampje brandden weer en ik heb één keer op play kunnen drukken en de aandrukrol kunnen activeren voor een goede seconde. Daarna VU lampjes weer uit en het display in de war. De voorste wel goede zekering bleek overigens 4A !!!
Zal het nog eens met een andere zekering proberen, maar het lijkt me dat er toch een reden moet zijn waarom de zekering kapot gaat.
Zou heel graag wat suggesties hebben van de leden die dit deck beter kennen, waarvoor bij voorbaat mijn dank.
Deze recorder is voor mij een tweede leven meer dan waard.

Jan

disco

• Sr. Member
Re: N4520 - bedienings-/voeding probleem vragen...
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2017, 22:09:19 »
Zo te horen sluiting in de motorsturing. Tijd voor een visuele inspectie: lekkende elco, verkleurde tor, verbrande weerstand. Geen zekeringen plaatsen voor grotere stromen dan opgegeven en uitsluitend het fast type gebruiken.

Janboel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2017, 19:53:04 »
Beste Disco, dank voor je reactie.
Voor zover ik dat met de recorder in de rechtopstaande positie kon bekijken, ziet alles er voorbeeldig uit, maar dan zijn sommige printplaten naar beneden gericht. ik zal hem binnenkort eens op zijn zijkant leggen om deze printplaten beter te kunnen bekijken.
De capstan motor draait zodra je hem aanzet en krijgt zijn stroom kennelijk via de andere zekering. Denk dat het met de elektromagneten of spoel motoren te maken heeft dan wel de aansturing daarvan. Het is me echter onduidelijk welke componenten op welke PC boards als oorzaak het meest in aanmerking komen. Voor wat betreft de zekeringen is mijn conclusie dat de juiste waarde waarschijnlijk 2A is. Die ook genoemde 250mA exemplaren lijken direct aan de trafo gekoppeld te zijn.
Verdere suggesties zijn zeer welkom. Waarschijnlijk hebben al eerder forumleden met dit euvel gekampt.

Jan

disco

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2017, 14:25:28 »
Mogelijk ook niet ;)  Download de PDF eens waarin de schakeling staat vermeld. Wellicht ontvang je hulp in de vorm van het meten van enkele spanningen op cruciale punten. Mocht dat te ingewikkeld zijn dan is mijn advies de recorder naar een reparateur te brengen want door onoordeelkundige behandeling richt men eerder meer schade aan dan wordt verholpen.

Janboel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2017, 16:22:10 »
Disco, geheel en al mee eens. Dit is elektronisch een wat complexer apparaat met meerdere IC's en overstijgt in dat opzicht een beetje mijn basis kennis. Inmiddels staat hij bij een professional.
Als er nog iets interessants te melden valt, zal ik dat doen.
Jan

Janboel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2018, 20:27:01 »
Als feed back wil ik nog even melden dat het om een (niet zo ernstig) probleem in de voeding ging, maar ik weet niet wat het precies was. Hoe dan ook, het deck is weer helemaal in orde en naar mijn mening is het in alle opzichten een kanjer.
Jan

interceptor

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2018, 07:21:21 »
Schitterend !!!